English

مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاری موج خبر داد؛

لزوم تزریق واکسن کرونا در فواصل زمانی ۹ ماه تا یک سال

مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به ناشناخته بودن و پیچیدگی ویروس کرونا می گوید: براساس شواهد موجود لزوم واکسیناسیون کرونا در فاصله زمانی حداکثر بین 9 ماه تا 1 سال برای بالا نگه داشتن سیستم ایمنی بدن ضروری است.

لزوم تزریق واکسن کرونا در فواصل زمانی 9 ماه تا یک سال

محمدنصر دادرس کارشناس مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با اشاره به احتمال ورود سویه جدید ویروس کرونا در دو ماه آینده به کشور و افزایش سرایت ها، بر لزوم واکسیناسیون تاکید کرد و گفت: با توجه به ناشناختگی ویروس کرونا برای محققان و دانشمندان، باید روند واکسیناسیون کرونا طبق الگوی واکسیناسیون که بر تکرار تزریق ها به جهت بالا بردن سطح ایمنی تاکید دارد پیش برود.

وی با بیان این نکته که واکسن با یک مرحله ایمنی لازم را در بدن ایجاد نمی کند افزود: یعنی به همان شکل که واکسیناسیون اطفال در چند مرحله و با هدف فعال سازی سیستم ایمنی بدن انجام می شود باید واکسیناسیون کرونا نیز از همان سیکل پیروی کند مانند چرخه چند مرحله ای واکسیناسیون فلج اطفال یا کزاز.

مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به ناشناخته بودن و پیچیدگی ویروس کرونا می گوید: براساس شواهد موجود، تزریق واکسن کرونا در فاصله زمانی حداکثر 9 ماه تا 1 سال برای بالا نگه داشتن سیستم ایمنی بدن ضروری است.

دادرس با بیان اینکه لزوم واکسیناسیون کرونا به صورت سالانه ضروری است توضیح داد: در فاز نخست به منظور ایجاد ایمنی، تزریق واکسن کرونا باید در سه الی چهار مرحله و در فواصل زمانی یک تا سه ماهه انجام شود اما پس از آن به منظور بالا نگه داشتن سطح ایمنی بدن توصیه می کنیم مردم سالانه واکسن کرونا را تزریق نمایند، همانگونه که به جهت حفظ بدن از ویروس آنفلوآنزا سالانه تزریق واکسن آنفلوآنزا به مردم خصوصا افراد دارای بیماری های زمینه ای توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:

احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور در دو ماهه پایانی سال

 

وی در ادامه متذکر شد: درست است که لزوم و تاکید بر تزریق واکسن کرونا در کشور طبق سیاق چندین ماه گذشته وجود ندارد اما مردم باید نسبت به چرخه 100 ساله واکسیناسیون آگاه باشند و بدانند واکسن کرونا از سایر واکسن های موجود در دنیا و کشور مستثنی نبوده و همانطور که اکثر واکسن ها نیاز به تزریق مجدد و تکرار دارند برای کرونا نیز همین روال را در پیش بگیرند.

 

مسئول اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه عده ای در سرار دنیا به دنبال انحراف اذهان عمومی و بدبین کردن مردم نسبت به لزوم تزریق واکسن هستند تصریح کرد: تمام ارگان های رسمی، مانند وزارت بهداشت، سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و داروی آمریکا و اروپا که بزرگترین محققان و دانشمندان عرصه سلامت در آن مشغول به فعالیت اند بر لزوم تزریق واکسن کرونا در مدت زمان های مشخص تاکید دارند.

دادرس درخصوص برخی از اظهار نظرها درخصوص معایب تزریق واکسن بیان کرد: هرماده بیولوژیکی که وارد بدن شود از دارو گرفته تا واکسن درکنار منافع بیشماری که دارد اندک معایبی نیز دارد مانند درخت میوه ای که ممکن است چند عدد میوه خراب داشته باشد اما این به این معنا نیست که مردم از تزریق واکسن کرونا خودداری کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در ایام پاندمی کرونا به دلیل همزمانی بیماری های متعدد، عده ای بر این باورند تمام مشکلات ایجاد شده در بدن نظیر، ریزش مو، معده درد، سردرد، بی حالی یا ... ناشی از تزریق واکسن کرونا است، اما این باورغلط بوده و هیچ مبنای علمی ندارد چرا که سیستم بررسی عوارض واکسن در سراسر دنیا من جمله ایران وجود دارد و که واکسن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد و اگر مشخص شود واکسن مربوطه عوارض بسیاری دارد از تولید و تزریق آن خودداری می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه