English

مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون در گفتگو با خبرگزاری موج؛

رشد ۴/۲ درصدی اهدای خون در چهارماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته

مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون، گفت: در چهارماهه ابتدای امسال نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته حدود ۴/۲ درصد افزایش اهدای خون در کشور وجود داشته است.

رشد 4/2 درصدی اهدای خون در چهارماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، اهدای خون فرایندی است که از اهداکننده به‌طور داوطلبانه خون گرفته می‌شود و برای استفاده جهت تزریق در آینده در بانک خون ذخیره می‌شود. انگیزه افراد برای اهدی خون ممکن است بُعد درمانی و پیشگیری از بیماری داشته باشد یا به منظور انجام یک عمل نیکو صورت گیرد. سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها متولی تأمین خون و فرآورده‌های خونی کشور همواره تلاش می کند تا با جلب اعتماد و ترغیب جامعه به مشارکت مستمر در اهدای خون داوطلبانه و با به کارگیری آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا و رعایت استانداردهای جهانی، سالم ترین خون را به میزان کافی در اختیار مراکز درمانی و بیماران قرار دهد.

مهمترین وظیفه سازمان انتقال خون فراهم آوردن خون، فرآورده‌های خونی برای بیماران نیازمند و مدیریت بحران کمبود و کسری بانک خون است در عصر حاضر با بالا رفتن جمعیت بشری ظهور بیماری‌هایی که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دارند و بروز حوادثی که منجر به از دست دادن خون افراد می شود نیاز به خون سالم در کل جهان افزایش یافته است و با توجه به بحران ها و مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی که کشور ایران در سال‌های گذشته تجربه کرده است ضرورت دسترسی به خون سالم بیش از پیش احساس می‌شود و این چالشی است که نظام سلامت کشور همواره باید به آن توجه کند.

جمعیت کشور رو به سالمندی است و با افزایش شمار سالمندان میزان نیاز به خون نیز افزایش می یابد، اگرچه همیشه ذخایر خون در کشور در حد قابل قبول است و به همت سازمان انتقال خون و نوع دوستی اهدا کنندگان، خون و فرآورده های مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی به صورت صد درصد تامین می شود، اما با خارج شدن اهدا کنندگان میانسال از چرخه اهدای خون، می بایست اهدا کنندگان جوان و همین طور بانوان جایگزین‌های مناسبی برای تأمین خون باشند. آنطور که «مصطفی جمالی» مدیر عامل سازمان انتقال خون می‌گوید: بیشترین اهداکنندگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ ساله قرار دارد و در سال‌های اخیر اقبال جوانان برای اهدای خون پایین آمده است و به مرور با افزایش سن این گروه از دایره اهدای خون خارج می‌شوند و اگر جوانان را جایگزین نکنیم در آینده با کمبود اهداکنندگان مواجه می شویم.»

 

پویش+نذر+خون (2)

 

شاخص اهدای خون در کشور حدود 26 اهدا در هزار نفر جمعیت

«مریم صادقی» مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون، در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با بیان وضعیت و آماری از شاخص اهدای خون در کشور، گفت: شاخص اهدای خون در کشور در حال حاضر حدود ۲۶ اهدا در هزار نفر جمعیت کشور قرار دارد و در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی همچنین با ارائه آماری اهداکنندگان خون از ابتدای سال جدید تا کنون و مقایسه آن با سال گذشته، بیان داشت: در چهار ماه ابتدای امسال نسبت به چهار ماه ابتدایی سال گذشته حدود ۴/۲ درصد رشد و افزایش خونگیری را شاهد بودیم.

مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون، با اعلام استان‌های پیشتاز در اهدای خون، اظهار کرد: استان لرستان با ۴۶ درصد، خراسان شمالی با ۲۱ درصد  و  چهار محال وبختیاری با ۲۸درصد در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین افزایش خونگیری را داشته‌اند.

 

تهران17 درصد بانک خون کشور را تأمین می‌کند

صادقی همچنین به وضعیت اهدای خون در تهران اشاره کرد و گفت: به طورکلی استان تهران با توجه به شرایط جغرافیایی، جمعیت ومصرف خون  بالا حدود ۱۷ درصد از خون کشور را هم تأمین می‌کند وبیشترین میزان خونگیری کشور را به خود اختصاص داده است.

 

شاخص اهدای خون مستمر در کشور 53/7

مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون، با تعریفی از اهدکنندگان خون مستمر، بیان داشت: اهدا کنندگان مستمر به افرادی گفته می‌شوند که در یکسال حداقل 2 نوبت اهدای خون داشته باشند. لازم به ذکر است میزان دفعات اهدای خون در آقایان چهار نوبت در سال و بانوان سه نوبت در سال است. همچنین شاخص اهدای خون مستمر در کشور۵۳/۷ است که بیشترین رشد اهدای مستمر در چهار ماهه ابتدایی امسال مربوط به استان های خوزستان، ایلام ولرستان است.

 

پویش+نذر+خون (1)

 

اهدای خون پاسخگوی نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

وی در پاسخ به این سوال که آیا خون‌های اهدا شده پاسخگوی نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته وتمهیدات انجام شده از سال گذشته در حال حاضر ۹۹/۲ درصد از درخواست‌های بیمارستانی به صورت کامل انجام شده است.

صادقی همچنین به وضعیت اهدای خون بانوان نسبت به اهدای خون در آقایان اشاره کرد و اظهار داشت: این نسبت پنج به ۹۵ است، یعنی در هر ۱۰۰ اهدای خون فقط پنج نفر از بانوان مشارکت دارند، در حالیکه نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهد و تقریبا ۵۰ درصد خون مصرفی برای آنان استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: 

فرهنگ متعالی اهدای خون در ماه مبارک رمضان

اینفوگرافیک/هر آنچه قبل از اهدای خون باید بدانید

اشتراک اکسیر زندگی دوباره با اهدای خون/ نقش و تأثیر اهدا کنندگان خون در نظام سلامت

پویش نذر خون

 

پویش‌های نذر خون چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون، در اینباره اظهار داشت: نذر یعنی اینکه انسان تصمیم بگیرد برای خدا کاری انجام بدهد. از قدیم این امر در کشور ما مرسوم بوده است. هدف از ایجاد پویش نذر خون این است که در کنار سایر نذرهای پسندیده ونیکو، نذر اهدای خون هم مرسوم شود و مردم خود را در سلامت جامعه سهیم بدانند وچه نذری زیباتر از نجات جان انسان‌ها.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه