English

مراسم بزرگداشت قانون اساسی در پژوهشکده شورای نگهبان؛

کتب صوتی «قانون اساسی» و «محشای قانون اساسی» رونمایی شد و برگزیدگان رقابت شبیه‌سازی شورا معرفی شدند

مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی به همراه رونمایی از کتاب‌های گویای قانون اساسی و محشای قانون اساسی و کتاب تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی برگزار شد.

کتب صوتی «قانون اساسی» و «محشای قانون اساسی» رونمایی شد و برگزیدگان رقابت شبیه‌سازی شورا معرفی شدند
به گزارش خبرگزاری موج

​، مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی به همراه رونمایی از کتاب‌های گویای قانون اساسی و محشای قانون اساسی و کتاب تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی اثر آیت‌الله کعبی و معرفی برگزیدگان سومین دوره رقابت‌های شبیه‌سازی شورای نگهبان بعد از ظهر امروز (شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲) در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد.

در این مراسم دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، دکتر محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، دکتر خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان، آیت‌الله عباس کعبی‌نسب نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، دکتر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی دولت، دکتر امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری، دکتر حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر مظفری قائم‌مقام معاون صدای رسانه ملی حضور داشتند.

 

کدخدایی مهمترین اقدامات پژوهشکده شورای نگهبان را تشریح کرد

دکتر کدخدایی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که این همایش را برگزار کردند و مجریان را یاری دادند، اظهار داشت: قانون اساسی یک سند مهم در کشور ما و یک سند مترقی در بین قوانین کشورهای مختلف است.

وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های پژوهشکده شورای نگهبان گفت: این پژوهشکده که متشکل از جوانان متخصص، علاقه‌مند، متدین و انقلابی است، درصدد می‌باشد در کنار وظایفی که برای آن در نظر گرفته شده است در راستای ترویج قانون اساسی و حقوق اساسی و فراتر از آن حقوق عمومی گام بردارد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان اضافه کرد: یکی از وظایف ما ارائه گزارش‌های کارشناسی به اعضای شورای نگهبان است. دوستان ما در اینجا مشغول هستند، بررسی‌های کارشناسی خودشان را انجام می‌دهند و هر سه‌شنبه گزارش خودشان را به صحن شورای ارائه می‌کنند. گزارش‌ها مورد توجه اعضای محترم شورای نگهبان قرار گرفته است و به همه ما در شورای نگهبان برای بررسی بهتر و دقیق‌تر مصوبات کمک می‌کند.

وی درباره سایر فعالیت‌هایی این پژوهشکده بیان کرد: در بخش پژوهشی که دوستان جوان و متخصص ما مشغول فعالیت هستند، در بحث تبیین مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی تلاش می‌کنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اظهار تاسف از اینکه در ترویج قانون اساسی علی‌رغم اهمیت و جایگاه رفیعی که این سند ملی دارد، تلاش‌های موثری صورت نگرفته است، گفت: البته تلاش‌های مختلفی از سوی دولت‌ها، مجالس، نهادها، دانشگا‌ه‌ها و مراکز علمی صورت گرفته اما حق مطلب ادا نشده و به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی درباره تبیین مبانی نظام هم گفت: بخشی از دوستان ما که در بخش پژوهشی مشغول هستند، همت گماشتند تا در بخش ترویج مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و حقوق اساسی قدم بردارند.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان درباره برگزاری رقابت‌های شبیه‌سازی هم عنوان کرد: شبیه‌سازی یکی از اقدامات در حوزه ترویج است. امروز شبیه‌سازی در غالب کشورها و در حوزه‌های بین‌المللی برای ترویج مباحث مربوط به آن موضوع یا آن مرجع اهمیت به‌سزایی دارد و به طور جدی در دانشگاه دنبال می‌شود.

وی افزود: یکی از ایده‌هایی که دوستان جوان ما داشتند این بود که دوره‌های شبیه‌سازی برای شورای نگهبان برگزار کنیم؛ یعنی جوانان و دانشجویان حضور یابند و خودشان را در قامت عضو شورای نگهبان چه در بحث بررسی مصوبات و چه در بحث بررسی صلاحیت‌های انتخابات محک بزنند و ببینند که آیا می‌توانند در این جایگاه نظر صاحبی ارائه کنند و البته با بخشی از مشکلات ما هم روبرو بشوند.

دکتر کدخدایی با ابراز خوشحالی از استقبال دانشجویان و جوانان از این دوره رقابت‌ها گفت: در سال‌های گذشته که این دوره‌ها برگزار شد، استقبال خوبی صورت گرفت. دوره اخیر هم برگزار شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان داشت: موضوع دیگر این است که قانون اساسی و مباحث حقوق اساسی دور از دسترس مردم نگه داشته شده است؛ به طور طبیعی مباحث حقوق اساسی و حقوق عمومی رواجی در کشور نداشته است. به جز اوایل انقلاب که این بحث‌ها در زمان تدوین قانون اساسی خیلی در جامعه مطرح بود، بعدها نگاه ترویجی به این مباحث نداشتیم و متاسفانه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کمتر به آن پرداخته شده است.

وی در همین رابطه از تلاش‌های صدا و سیما و معاونت صدا رسانه‌ ملی قدردانی کرد و با اشاره به کتاب گویای قانون اساسی و محشای آن ابراز امیدواری کرد که این کتاب‌ها مفید واقع شود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان عنوان کرد که برنامه‌‌های دیگری نیز در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد که یکی از آن‌ها ترویج مباحث نظام سیاسی و قانون اساسی برای کودکان است. امیدواریم در بحث ترویج قانون اساسی گام‌های خوبی برداریم.

 

معرفی برگزیدگان سومین دوره شبیه‌سازی شورای نگهبان

بخش دیگر این مراسم معرفی برگزیدگان سومین دوره مسابقات شبیه‌سازی شورای نگهبان بود که سه گروه برتر به شرح زیر معرفی و از آن‌ها تجلیل شد. گروه برتر آقایان امیرحسین پاکدست، امیرمحمد شعاعی، علی شبان، علیرضا میرزایی، محمد هاشمی، محمدرضا بخشی‌فاضل بودند.

رتبه دوم خانم‌ها یاسمین‌سادات میرآقاسی، مریم اشتری، آتنه‌سادات میرطاهری، فاطمه رسولی، فاطمه‌سادات طباطبایی و مهدیه طالبی از دانشگاه الزهرا (س) به راهنمایی استاد نصراللهی نصرآباد بودند. رتبه سوم نیز آقایان سیدحسین زنده دل، علیرضا شمخالی مقدم، کاوه صبوری، محمدمهدی کاویانی، میلاد قادر و محمدمهدی مرادزاده به راهنمایی استاد حجت‌الاسلام والمسلمین کیخا فرزانه بودند.

به گفته دکتر علی فتاحی‌ زفرقندی قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان ۴۳ گروه شش نفره از دانشگاه‌های مختلف کشور همچون تهران، شاهد، علامه طباطبایی (ره)، علوم قضایی و خدمات اداری، امام صادق (ع)، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، شیراز و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره از رقابت‌ها شرکت کردند و به رقابت با یکدیگر پرداختند. داوران نیز اساتید برتر رشته‌های حقوق در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، سمنان، باقرالعلوم (ع)، علوم قضایی و خدمات اداری و کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان بودند.

 

قانون اساسی در نگاه مقامات

پیش از برگزاری مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان سومین دوره رقابت‌های شبیه‌سازی شورای نگهبان، مقامات و مسئولان شرکت‌کننده در جملاتی کوتاه به بیان نظرات خود درباره قانون اساسی پرداختند.

دکتر رحیمی وزیر دادگستری گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بسیار پیشرفته است و تضمینی برای اجرای آن است که آن وجود نهاد شورای نگهبان می‌باشد. این نهاد نظارت می‌کند تا مصوبات مجلس در محدوده قانون اساسی باشد.

دکتر صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان عنوان کرد: افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران همین است که شهید بهشتی معمار قانون اساسی آن بود و ایشان به حق جلسات خبرگان قانون اساسی را مدیریت کرد.

دکتر مظفر عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام نیز بیان داشت: قانون اساسی مهمترین سند حقوقی کشور است که با رای بالای ملت به عنوان میثاق ملی لقب یافت. حراست از اصول قانون اساسی وظیفه همگانی و در گرو تبیین درست مفاهیم و جملاتی است که در این قانون آمده است.

همچنین دکتر پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار کرد: قانون اساسی سند ثبات و پایداری جمهوری اسلامی ایران است که حاصل زحمات و تلاش انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر بوده است. این قانون یکی از مترقی‌ترین قوانین اساسی است که دنیا به آن اعتراف دارد. امیدواریم همیشه پایدار و باثبات بماند.

کتب صوتی «قانون اساسی» و «محشای قانون اساسی» رونمایی شد و برگزیدگان رقابت شبیه‌سازی شورا معرفی شدند/ دکتر کدخدایی: ترویج قانون اساسی مورد توجه جدی است

دکتر طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از افتخارات نظام است. من از زحمات عزیزان‌مان در پژوهشکده شورای نگهبان تشکر می‌کنم که در سال‌های اخیر در جهت در ترویج قانون اساسی تلاش‌های شایانی انجام دادند. قانون اساسی همچنان نیاز به تبیین و ترویج دارد. خیلی بیشتر از این‌ها باید تلاش کنیم و امیدواریم که هر ایرانی به قانون اساسی افتخار کند.

دکتر حسینی معاون پارلمانی دولت هم با اشاره به کتاب «تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی» اثر آیت‌الله کعبی گفت: این کتاب درباره حقوق ملت و فصل سوم قانون اساسی است. این فصل ۲۴ اصل دارد که مباحث مهمی از جمله اینکه مردم ایران در برابر قانون یکسان هستند در آن آمده است. حقوق متعددی در بحث آموزش، مسکن و اشتغال هم به خوبی در این فصل تبیین شده است.

در پایان آیت‌الله کعبی گفت: قانون اساسی ایران مبتنی بر نظریه تمدنی اسلام است و برپایه اجتهاد اصیل و مقتصیات زمان است که در اندیشه امام تبلور پیدا کرده بود. همچنین رشد، شکوفایی، تعالی و تلفیق ماهرانه دین و پیشرفت و توسعه و ضلع سوم قانون اساسی نظریه مقاومت است. قانون اساسی به مثابه یک سند راهبردی قابل عرضه در نظام بین‌الملل است.

 

رونمایی از کتاب تحلیل مبانی نظام اثر آیت‌الله کعبی

در مراسم امروز همچنین جلد سوم و چهارم کتاب «تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی» اثر آیت‌الله کعبی حقوقدان و عضو مجلس خبرگان رهبری که درباره فصل سوم (حقوق ملت) قانون اساسی است، رونمایی شد.

آیت‌الله کعبی در سخنانی بیان داشت: سنگ بنای کار تحقیقی در شورای نگهبان توسط آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در دوره اولی که ایشان عضو فقهای شورای نگهبان بود (پیش از ریاست بر قوه قضائیه)، بنا نهاده شد. در همین رابطه کارگروهی در قم برای بررسی فقهی و حقوقی مصوبات شورای نگهبان‌ تشکیل داد.

وی خاطرنشان کرد: من چون آن موقع شاگرد ایشان بودم، جزو آن گروه اولیه قرار گرفتم. بعداً این کار در قالب مجمع مشورتی فقهی و مجمع مشورتی حقوقی گسترش پیدا کرد. سپس سنگ بنای پژوهشکده شورای نگهبان گذاشته شد. این پژوهشکده در دوره‌های گوناگون تحول خوبی پیدا کرد؛ به ویژه در دوره دکتر ره‌پیک و سپس در دوره دکتر کدخدایی.

این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: روند تکاملی پژوهشکده شورای نگهبان به گونه‌ای شده که در زمینه کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی در عرصه حقوقی و موضوع‌شناسی فقهی یکی از مجموعه‌های بسیار موفق و کم‌نظیر است. پژوهشگران جوان در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا جذب این پژوهشکده می‌شوند. با کارورزی رشد پیدا می‌کنند و سپس هرکدام به یک حقوقدان برجسته و موثر تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده بازوی کارشناسی خوبی برای شورای نگهبان است، عنوان کرد: کارهای پژوهشی و ترویجی این مرکز ستودنی است. سنت بسیار خوب در حوزه‌ها در بحث تحقیق و پژوهش وجود دارد. شاگردان حاضر در جلسات درس استاد، مطالب را تدوین، تحقیق و سپس سوال و جواب می‌کنند و در قالب تقریرات درسی استاد منتشر می‌کنند. پژوهشکده شورای نگهبان براساس این سنت بحث‌های خوبی را سامان داده و کارهایی که اینجا انجام می‌شود، فوق‌العاده مهم است.

آیت‌الله کعبی درباره کتابی که رونمایی شد، گفت: بنده توفیق داشتم هفته‌ای یک جلسه در پژوهشکده حاضر می‌شوم. جلسات خوبی تحت عنوان «شرح فقهی و کلامی قانون اساسی» با دوستان پژوهشگر برگزار می‌کنیم. دو جلد اول این مجموعه قبلاً منتشر شده بود. جلد سوم و چهارم محصول تدوین و تحقیق پژوهشگران جوان پژوهشکده است و بنده تنها در القا و تبیین مباحثه نقش داشتم.

وی عنوان کرد: جلد پنجم در قالب شرح و بسط اصول اقتصادی قانون اساسی ممکن است آماده شود. در آنجا راه‌حل‌های خیلی قابل توجه برای تحول در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی مبتنی بر سیاست‌های اقتصادی رهبری، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اصل ۴۴ ارائه کرده‌ایم.

 

رونمایی از کتاب گویای قانون اساسی باحضور هنرمندان

گفتنی است؛ در این مراسم از کتاب گویای قانون اساسی و کتاب گویای محشای قانون اساسی نیز رونمایی شد و از دست‌اندرکاران این محصول تجلیل به عمل آمد.

بهروز رضوی، سیدحسین حسینی و سودابه آقاجانیان به عنوان گویندگان این اثر و مهندس مهدی شاملو مدیر شبکه ایران صدا و سارا عشقی‌نیا به عنوان تهیه‌کنندگان تجلیل شد.

خانم عشقی‌نیا گفت: در طول تهیه این کتاب همواره از شهید بهشتی یاد کردیم. رضوی نیز عنوان کرد: باعث افتخار بود که قانون اساسی را قرائت کردم. امیدوارم جزو وظایف ملی و میهنی‌ام واقع شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه