English

رئیس مجلس شورای اسلامی:

اضمحلال رژیم صهیونیستی با حملات هوایی و عملیات ترور، سرعت می‌گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس بین المللی «سی­‌امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان»، پیشنهاد امضای پیمان هم‌گراییِ پارلمانی میان کشورهای منطقه را مطرح کرد.

اضمحلال رژیم صهیونیستی با حملات هوایی و عملیات ترور، سرعت می‌گیرد
به گزارش خبرگزاری موج

، متن  سخنرانی قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس بین المللی «سی­‌امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» به شرح زیر است:

جناب آقای رئیس، نمایندگان عالی قدر، رؤسای محترم مجالس و مردم شریف تاجیکستان

با سلام و درود

قانون اساس خانه و بام است   

  بی قانونی شکستن خام است

(شعر از لایق شیر علی)

بسیار خرسندم که به مناسبت سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان، در این نشست بین‌المللی بین پارلمانی،  در کنار شما و در شهر زیبای دوشنبه حضور می‌یابم. مایلم تا مراتب قدردانی خود از مجلسین تاجیکستان را بابت میزبانی شایسته  ابراز دارم و همچنین از جناب آقای رستم امامعلی، رئیس محترم مجلس ملی  بابت دعوت به این نشست سپاسگزاری نمایم.  اینجانب، به نمایندگی از مردم عزیز کشورم، مراتب شادباش خود را به ملّت و دولت دوست و برادر، جمهوری تاجیکستان ابراز می‌نمایم. 

در ابتدای سخن، مراتب همدردی خود را با ملّت و دولت لبنان در پی شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، ابراز می‌دارم. جنایات و اقدامات تروریستی آشکار رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر، نشان آشکار ناتوانی این رژیم  در مقابله با ملت‌های فلسطین و لبنان است.  رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات ها ترور نمی تواند شکست های راهبردی خود را جبران کند و تنها سرعت اضمحلال موجودیت خود را شدت می بخشد لذا بجای حملات هوایی و کشتن انسان های بی گناه بهتر است هرچه زودتر مسیر توافق برای آتش بس که حداقلِ حقوقِ مردم غزه و لبنان را رعایت می کند، را در پیش بگیرد.  ما رؤسای مجالس و پارلمان‌های کشورها،  به نمایندگی از مردم خود وظیفه داریم  در قبال اعمال خودسرانه  و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییعِ حقوق اولیهِ مردمِ مظلومِ فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی خواهی و عدالت طلبی آنان باشیم.

خانم ها و آقایان؛

تاجیکستان و کشور من ایران به واسطۀ تاریخ و فرهنگ مشترک، دارای پیوندهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی هستند. زبان فارسی که گوهری مشترک میان دو ملت است، پایه‌ای برای همدلیِ فکری و فرهنگی است.  امروز، این میراث فرهنگیِ غنی می‌تواند به عنوان یک دارایی راهبردی در توسعه روابط دو جانبه، به¬ویژه در عرصه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. همکاری‌های دانشگاهی و برگزاری پروژه‌های مشترک علمی و رویدادهای فرهنگی، می‌تواند بستری برای نوآوری و پیشرفت هر دو کشور را فراهم کند.  

از دیدگاه اقتصادی، تاجیکستان با برخورداری از منابع طبیعی ِغنی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک، ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارد. ایران، با تجربیات خود در حوزه‌های انرژی، زیرساخت، کشاورزی و صنعت، آماده است تا این ظرفیت‌ها را با همکاری نزدیک و اجرای پروژه‌های مشترک ارتقاء دهد. یکی از حوزه‌های کلیدی که می‌تواند به عنوانِ محرکِ این همکاری‌ها عمل کند، توسعه زیرساخت‌هایِ حمل‌ونقل و ارتباطات است.  ایران می‌تواند از طریق بهبود کریدورهای حمل‌ونقل و تقویت مبادلات تجاری، نقش محوری در اتصال تاجیکستان به بازارهای بین‌المللی ایفا کند.

همکاران ارجمند؛

امروز در حالی برای گرامیداشت این روز خجسته گرد هم آمده‌ایم که جهان و منطقه ما با چالش‌ها و تهدیدهایی چون: یکجانبه گرایی، تجاوز و نقض حاکمیت سیاسی و استقلال کشورها، تروریسم، افراط گرایی و تغییرات اقلیمی روبرو است، چالش‌ها و تهدیدهایی که جز با همکاری های مشترک دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌ای، و در یک کلام، کنش جمعی مؤثر، مرتفع نخواهند شد. 

راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قِبال کشورهای منطقه و همسایگان همواره بر ۳ اصلِ حسن همجواری، تنش زدایی، و همکاری همه جانبه استوار بوده است. به باور ما، راه پیشرفت و سازندگی کشورهای منطقه تنها یکی است و آن، همزیستی مسالمت آمیز و توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها و در همه سطوح است. 

اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، امضای «پیمان هم‌گراییِ پارلمانی برای صلح و توسعه پایدار» میان پارلمان‌های کشورهای منطقه را پیشنهاد می‌دهم.  این ابتکار می‌تواند شامل تشکیل یک شورایِ مشترکِ پارلمانی بین کشورهای منطقه، با هدف ترویج دیپلماسیِ چندجانبه و ایجاد سازوکاری برای گفت‌وگوهای منظم بین مجالس کشورها باشد. نهاد پارلمان، نماینده و تبلور اراده ملت¬ها است و ما به نمایندگی از ملت¬های خود، از هر نهاد و سازمان بین¬المللی که به دنبال صلح و ثبات و امنیت در منطقه است، دعوت به¬عمل می‌آوریم.  این پیمان مسیری به سمت مذاکره با کشورهای منطقه و جهان برای رفع سوتفاهمات و پیشبرد گفتگو خواهد بود. 

در پایان، مایلم تأکید کنم که روابط ایران و تاجیکستان در طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است، اما هنوز پتانسیل‌های بسیاری برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها وجود دارد.  با توجه به پیوندهای تاریخی و فرهنگی مستحکم، ما امروز در شرایطی هستیم که می‌توانیم روابط خود را به سطحی از پایداری و توسعه ارتقاء دهیم که نه تنها به نفع دو ملت، بلکه به نفع ثبات و رفاه منطقه‌ای باشد. تاجیکستان همواره جایگاه ویژه‌ای نزد دولت و ملت ایران داشته و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا از تمام ظرفیت¬های موجود برای توسعه و تعمیق این رابطه استفاده کند. 

ایران، همیشه دوست و همراه تاجیکستان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه