English

زندگی با طعم خبر؛

مسئولان امر مهم خبر را به کاردانش بسپارند

یک زوج جوان خبرنگار کرمانشاهی در گفتگو با خبرگزاری موج از دغدغه های بزرگ خبریشان و موانع پیش رو در رسالت مهم خبری سخن گفتند و تاکید کردند: بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های استان می‌توانند یا بهره گیری از ظرفیت خبرنگاران علاوه بر اطلاع رسانی قوی، مشکل عدم ثبات شغلی خبرنگاران را حل کنند.

مسئولان امر مهم خبر را به کاردانش بسپارند

به گزارش شیمافتحی، خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه،  هفده مرداد از راه رسید و به رسم هرساله بهانه‌ای نمادین شد برای گرامیداشت یک سال زحمت در عرصه خبر و خبرنگاری و ضمن تبریک این روز به همه قلم‌به‌دستان خبری کشور و بخصوص خبرنگاران استان کرمانشاه به این بهانه خجسته در گفتگویی از زندگی خبری زوج خبرنگار کرمانشاهی گزارش تهیه کرده است...
مسعود اسماعیلی، خبرنگار
مسئولان، امر مهم اطلاع رسانی در حوزه کاری را به خبرنگاران بسپارند
بیوگرافی: مسعود اسماعیلی هستم، از آبان ماه سال 1386 کار خبرنگاری را در خبرگزاری ایسنا آغاز کردم و بیش از 14 سال سابقه کاری در خبرگزاری‌های مختلف استان مانند ایسنا، ایرنا، مهر، مرصاد، تسنیم، فارس و نشریاتی مانند ایران و همشهری و چند هفته‌نامه و روزنامه استانی دارم.
البته عمده فعالیت رسانه‌ای بنده به حضور در خبرگزاری ایرنا برمی‌گردد چرا که از خرداد ۱۳۸۹ تاکنون به‌صورت مستمر و پیوسته با این رسانه همکاری داشته و کار در سایر خبرگزاری‌ها و نشریات یادشده به‌صورت مقطعی و تقریباً کوتاه‌مدت (کمتر از ۳ سال) بوده است.
باب آشنایی: من فکر می‌کنم ازدواج پدیده‌ای نیست که به خاطر شغل، جایگاه و موقعیت مالی به سراغ آن بروی، چرا که اگر معیار این باشد و دوست‌داشتنی در کار نباشد آن زندگی دیر یا زود شکست خواهد خورد.
من هم فارغ از همه این مسائل زمانی که دیدم به یکی از همکارانم علاقه‌مند شده‌ام تصمیم به ازدواج با وی گرفتم چرا که محبت و علاقه قلبی را بالاتر از مسائل دیگر می‌دانستم و خوشبختانه سال‌هاست زندگی خوبی کنار هم داریم.
چرا همسر خبرنگار: وجود مشترکات فراوان میان من و همسرم، چرا که هردو یک شغل و حرفه داشتیم و می‌دانستم همین یکی بودن شغل بسیار به افزایش شناخت از مسئولیت‌ها و موقعیت‌ها کمک می‌کند، می‌دانستم زمانی که همسرم خبرنگار باشد خیلی راحت‌تر و منطقی‌تر با این شغل برخورد و من را در اجرای صحیح‌تر کارم یاری می‌کند.
چرا خبرنگاری را انتخاب کردید:: من از همان دوران نوجوانی عاشق کار خبرنگاری بودم، یادم می‌آید در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ زمانی که برنامه‌ای عمومی اجرا می‌شد در آن شرکت می‌کردم و حرف‌های سخنرانان مراسم را می‌نوشتم و در برگشت به خانه سعی می‌کردم آن را به شکل خبری تنظیم کنم و یا حتی گزارشی از مسابقات فوتبال را می‌نوشتم و سعی می‌کردم شم خبرنگاری را در خودم تقویت کنم تا اینکه مهرماه سال ۸۶ و در اولین‌ترم دوران دانشجویی فراخوان جذب خبرنگار افتخاری از میان دانشجویان کرمانشاه در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) را دیدم فرصتی شد تا به آرزو و هدف خود برسم.
به یاد دارم زمانی که در کلاس توجیهی همراه با حدود 100 نفر دیگر که آن‌ها نیز برای جذب خبرنگار افتخاری ثبت‌نام کرده بودند، آقای عبدالمالکی سردبیر وقت ایسنا در توضیحات خود اعلام کردند به خاطر جمعیت زیاد ثبت‌نام کننده، مجبور هستیم عده معدودی را از میان شما گزینش کنیم، آنجا بود که به خودم قول دادم اگر از میان این‌همه دانشجو فقط یک نفر را باقی بگذارند آن یک نفر باید من باشم و خوب به خاطر دارم سال 89 تنها دانشجوی خبرنگاری که از میان آن 100 نفر سال 86 که باهم ثبت‌نام کرده بودیم با ایسنا کرمانشاه همکاری می‌کرد من بودم تا به قول خودم عمل کرده باشم.
بهترین اتفاق مشترک: بهترین اتفاق مشترک هم مربوط به تولد پسرم امیرعلی در ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ بود، اتفاقی که حلاوت و شیرینی زندگی ما را چند برابر کرد و همیشه از خداوند مهربان به خاطر این هدیه زیبا ممنون و سپاس گذارم.
بهترین و بدترین خاطره خبری: بهترین خاطره خبری من برمی‌گردد به بازگو کردن مشکلات اشتغال چند تن از ورزشکاران کرمانشاه که خوشبختانه طبق اظهارات این افراد پس از انتشار گزارش مربوطه مرتفع شد، خاطرات تلخ هم کم‌وبیش بوده‌اند، از عدم تحقق وعده‌های مسئولان و چشم‌انتظاری مردم تا پرداختن به خبر مرگ کودکان خردسال 3 و 4 ساله هرسینی به علت گرما در خودرو و قتل پسر 8 ساله جوانرودی به دست نامادری، اتفاقات و حوادث تلخ دوران خبرنگاری من بوده‌اند، هرچند از دست دادن همکار عزیزمان آقای سید سیاوش حسینی به علت کرونا هم موضوعی بود که خیلی ناراحت‌کننده بود.
بزرگ‌ترین مشکل خبرنگاران کرمانشاه: خبرنگاران کرمانشاهی متأسفانه مشکلات زیادی دارند که علی‌رغم وعده‌های چندباره و چندساله‌ای که داده‌شده اقدام جدی برای رفع آن‌ها صورت نگرفته است.
عدم امنیت شغلی، پایین بودن سطح درامد خصوصاً پس از شیوع کرونا و افزایش نرخ تورم و مسائلی از قبیل گران شدن هزینه‌های کاغذ، صحافی، چاپ و ...، عدم برخورداری از حداقل مزایای اجتماعی مانند حقوق ثابت، بیمه، امکانات تفریحی و رفاهی و ... که همگی باعث شده‌اند همکاران ما از شرایط مناسبی برخوردار نباشند.
فکر می‌کنم بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های استان می‌توانند هرکدام از وجود یک یا ۲ نفر از خبرنگاران بهره‌مند شوند تا هم اطلاع‌رسانی بسیار بهتر و گسترده‌تری از فعالیت‌ها و اقدامات آن دستگاه انجام شود و هم مشکل عدم ثبات شغلی و درآمدی و بیمه بسیاری از خبرنگاران مرتفع شود.
کما اینکه برخی دستگاه‌ها مانند نیروی انتظامی، بهزیستی، آب و فاضلاب شهری و چند دستگاه دیگر که از وجود خبرنگاران کرمانشاهی در روابط عمومی خود استفاده می‌کنند فعالیت آن‌ها بسیار بهتر و بیش‌تر از قبل به چشم می‌آید و خوب است دیگر سازمان‌ها نیز شرایط حضور خبرنگاران را در دستگاه خود فراهم کنند.
زهرا مرادی، خبرنگار
دغدغه معیشت،  مانع از انجام رسالت خبری شده ‌است
بیوگرافی: زهرا مرادی هستم، متولد سال ۱۳۶۶ از سال ۸۷ کار خبر را در خبرگزاری ایسنا شروع کردم و تقریباً ۱۳ سال سابقه کار خبری دارم و سال ۹۷ ازدواج کردیم و یک پسربچه سه‌ساله به اسم امیرعلی داریم...
باب آشنایی: از خیلی سال قبل همسرم را به‌واسطه شغل مشترک خبرنگاری دورادور می‌شناختم و در حد سلام و احوال‌پرسی با هم گفتگو داشتیم ولی خب سال ۹۷ ایشان پیشنهاد خواستگاری‌شان را از طریق یکی از همکاران رسانه‌ای که اتفاقاً زن و شوهر هم هستند، مطرح کردند و رسماً با خانواده خواستگاری آمدند.
 البته این را هم بگویم که چون خانواده‌هایمان فکر می‌کردند ما از قبل باهم در مورد ازدواج حرف زدیم اصلاً در مراسم خواستگاری به هیچ‌کدام فرصت حرف زدن ندادند ...
چرا همسر خبرنگار: راستش برای من معیارهای دیگری مثل ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی و البته شاید رسانه‌ای بودن در درجه اول اهمیت بود هرچند با شناختی که دورادور از ایشان پیدا کردم و اظهارنظر اطرافیان مطمئن بودم که فردی کاری هستند و می‌توان به ایشان در باب امور زندگی مشترک به‌عنوان همسر تکیه کرد.
از طرفی من چون خودم کار خبر و حرفه خبرنگاری را خیلی دوست دارم واقعاً از اینکه قرار بود با یک خبرنگار ازدواج کنم خیلی برام خوشایند بود، چون کار خبر یک کار پرمشغله است و کسی که خودش خبرنگار باشد بهتر می‌تواند این کار، سختی‌ها و دغدغه‌هایش را درک کند.
بهترین و بدترین خاطره خبری: شیرین‌ترین حس را وقتی دارم که ببینم خبری که نوشتم تأثیرگذار بوده البته یکی از شیرین‌ترین حس‌هایی که در جریان ازدواج با همسرم تجربه کردم و بازمی‌گردد به شبی که قرار بود ایشان همراه خانواده برای خواستگاری تشریف بیاورند و ما هر دو به خاطر سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان اسلام‌آباد در واقع در سفر مشترک کاری بودیم و ساعت هشت و نیم شب به کرمانشاه بازگشتیم که این خاطره همیشه توی ذهنم هست، فکر می‌کنم اگر همسرم خبرنگار نبود قطعاً آن شب مهمان‌ها زودتر از من می‌رسید و خیلی بد می‌شد...
بزرگ‌ترین مشکل خبرنگاران کرمانشاه: به نظرم نداشتن امنیت شغلی، دستمزد و مزایای پایین، نداشتن بیمه مهم‌ترین مشکلاتی هستند که خبرنگارها دارند و به خاطر دغدغه‌های معیشت نمی‌توانند با آسودگی خاطر به کارشان ادامه بدهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه