English

فرآیند شناسایی، فرآوری و تخصیص منابع در تمام حوزه‌های شهری باید اجرا شود

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم گفت: فرآیند شناسایی، فرآوری و تخصیص منابع در تمام حوزه‌های شهری باید اجرا شود.

فرآیند شناسایی، فرآوری و تخصیص منابع در تمام حوزه‌های شهری باید اجرا شود

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید مرتضی حسام نژاد در وبینار تخصصی چالش‌ها و ابعاد مختلف مدیریت درآمد شهرداری‌ها که به همت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و شهرداری قم و با حضور شهرداری‌های مختلف کشور برگزار شد، به‌ضرورت بازاندیشی و طراحی الگوی مدیریت اثربخش درآمد شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: عدم توازن بین درآمدهای شهرداری و هزینه‌های شهری بزرگ‌ترین چالش و بحران امروز در مدیریت شهر است.

وی کسب درآمد در شهرداری‌ها را بر اساس دو فرآیند موردبررسی قرارداد و افزود: یکی از فرآیندهای قالب درآمدهای قانونی مانند عوارض نوسازی، عوارض کسب و عوارض گذرنامه بوده و موارد متعددی دارد که تقریباً ۹۹ درصد از پرسنل شهرداری در این فضا کار کرده‌اند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم، فرآیند دوم درآمدی شهرداری‌ها را با نام تأمین مالی‌ها معرفی کرد و گفت: این نوع درآمد از طریق تسهیلات اوراق مشارکت، بازار سرمایه، صندوق اسناد خزانه و موارد دیگر مطرح می‌شود که گستردگی ندارد.

وی تأمین منابع از طریق استقراض را تأمین منابع مناسب ندانست و ابراز کرد: این نوع تأمین منابع نوعی بدهی بوده که زمان تسویه مشکلات خاص خودش را برای شهرداری دارد.

حسام نژاد، درآمدزایی در فرآیند قانونی را ناکافی خواند و تصریح کرد: متأسفانه فرآیند ایجاد منابع درآمدی پایدار مشکلاتی در مجلس و تصویب قانونی آن دارد و وقت زیادی را گرفته و فقط بعد از ۳۰ سال درباره آن صحبت شده که تغییر اساسی در آن ایجاد نشده و حتی فضا بدتر نیز شده است.

وی فرایند کسب درآمد از مسیر قانونی را طولانی دانست و خاطرنشان کرد: باوجود در دسترس بودن شورای اسلامی شهر برای تصویب قانون، اما حداقل زمان تصویب تا اجرای یک قانون به یک سال زمان نیاز داشته و از این مسیر نمی‌توانیم به همه اهداف خود دست پیدا کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم راه سومی را برای کسب درآمد پایدار در شهرداری‌ها مطرح کرد و گفت: مدیریت و ارتقا منابع شهرداری راه سومی برای کسب درآمد پایدار در شهرداری‌ها بوده که باید به آن به‌صورت علمی توجه کرد.

وی منابع شهرداری‌ها را گسترده برشمرد و ابراز کرد: هیچ ارگان و سازمانی در کل کشور به‌اندازه شهرداری‌ها منابع در اختیار ندارند و همین منابع و استعدادهایی که در شهرها وجود داشته باید ارتقا پیداکرده و به آن بپردازیم تا مشکلات آن را رفع شده و درآمدهای زیادی را برای شهرداری ایجاد ‌کند.

حسام نژاد ادامه داد: کل شهر و فضای آن در اختیار شهرداری‌ها است و این تنها به زمین محدود نشده و شهرداری حتی از آسمان شهر با اجازه پرواز بالن می‌تواند کسب درآمد کند.

وی کسب درآمد از پسماند در حوزه خدمات شهری را موردبررسی قرارداد و یادآور شد: پسماند در خیلی از کشورها به‌عنوان طلای کثیف مطرح بوده و یکی از منابع قابل‌اتکا در درآمدها شهرداری‌ها است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم تبلیغات محیطی، روز بازارها و رسانه‌ها را نمونه دیگری از منابع درآمدی شهرداری عنوان کرد و افزود: اجرای برنامه‌های مناسبتی، ایجاد فضاهای نمایشگاهی، فرهنگی ورزشی در حوزه خدمات شهری می‌تواند بخشی از درآمدهای شهرداری باشد.

وی یکی دیگر از منابع درآمدی پایدار را منابع انسانی خواند و تصریح کرد: افراد متخصص و شایسته در بدنه شهرداری‌ها می‌توانند در ایجاد منابع مالی پایدار بسیار مؤثر بوده و خود آن‌ها به‌نوعی سرمایه شهرداری محسوب می‌شوند.

حسام نژاد سپس مدیریت و ارتقا منابع درآمدی شهرداری را تعریف کرد و اظهار داشت: در گام نخست باید منابع را شناسایی کرده و بانک اطلاعاتی غنی و قابل‌اتکا ۹۹ درصد از املاک و مستغلات ایجاد کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم تأکید کرد: اثربخشی منابع مالی نیازمند شناسایی، فرآوری و تخصیص است و باید این روند در تمام حوزه‌ها انجام‌شده و به‌صورت کامل همه حوزه‌ها موردبازنگری قرار گیرد.

وی یادآور شد: کسانی که در بخش مدیریت منابع بوده باید با رویکرد مصرف فرآوری منابع را انجام دهند و طوری منابع را فرآوری کنند که بدانند مصارف منابع به چه صورت است.

حسام نژاد ادامه داد: حوزه پشتیبانی و حوزه مالی اقتصادی نمی‌تواند فارغ از حوزه مصرف برای خودش مدیریت منابع کند و باید حتماً مصارف و لحاظ الزامات منابع و جذابیت آن برای مخاطبین در فرآوری و تخصیص انجام شود.

وی در پایان با تأکید دوباره بر شناسایی فرآوری و تخصیص منابع تصریح کرد: تنها دریکی از حوزه‌ها در یک شهر بیش از ۷ هزار میلیارد منابع شناسایی‌شده است که نشان‌دهنده اهمیت این فرآیند در ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه