English

با هدف احیای فرهنگ ساخت عروسک‌های بومی و محلی انجام شد؛

برگزاری نمایش خیمه شب بازی "پهلوان کچل" در خانه کودک اصفهان

نمایش خیمه شب بازی "پهلوان کچل" به همت خانه کودک وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با همکاری موزه عروسک‌های کاشان از ۲۵ تا ۲۷ تیرماه در خانه کودک و موزه گرمابه علی قلی آقا برگزار شد.

برگزاری نمایش خیمه شب بازی "پهلوان کچل"  در خانه کودک اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مسئول خانه کودک در این باره گفت: این رویداد در قالب نشست هم افزایی و انتقال تجربه ترویج و تولید عروسک‌های بومی، نمایشگاه سیار موزه عروسک کاشان و کارگاه ساخت اسباب بازی برگزار شد.

زهرا کاظمی افزود: نمایش "دست کشی" پهلوان کچل از قدیمی ترین و کهن ترین داستان‌های ایرانی است و از عناصر فرهنگ بومی ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایش یکی از صورت‌های روایی آئینی فرهنگ مردم و ادبیات شفاهی اقوام ایرانی است که در قالب دنیای نمایش‌های عروسکی در این رویداد اجرا شد.

این مقام مسئول آشنایی مخاطب با گونه‌های مختلف عروسک‌های بومی و فرهنگ پهلوانی که از قدیم در ایران وجود داشته را از اهداف این رویداد عروسکی دانست و اظهار کرد: آشنایی مردم با فرهنگ آئینی و سنتی ایران به ویژه در بخش عروسک‌های بومی و توجه به قالب‌های نمایش سنتی و آموزش به کودکان از اهداف این رویداد است.

به گفته کاظمی، در کنار اجرای نمایش، تلاش شده با برگزاری کارگاه و نمایشگاه به درک بهتر این مفاهیم توسط کودکان و والدین آنها کمک شود.

آنطور که مسئول خانه کودک گفته است: نمایشگاه سیار موزه عروسک‌های کاشان برای کودکان بسیار جذاب و دیدنی است، به خصوص که درباره چرایی شکل گیری عروسک‌ها وکاربرد آنها می‌آموزند.

وی با اشاره به ظرفیت توسعه این رویداد در سطح ملی گفت: این رویداد این امکان را دارد که با هدف احیای فرهنگ ساخت عروسک‌های بومی و محلی با شعرهای فرهنگ عامه توسعه یابد و مخاطبان بیشتری را در سطح وسیع تری جذب کند.

موزه سیار عروسک‌های کاشان در خانه کودک اصفهان

بنیانگذار و مدیر موزه عروسک‌های کاشان نیز در این باره گفت: با دعوت خانه کودک اصفهان به این شهر آمدیم تا بتوانیم برای کودکان اصفهان هم برنامه داشته باشیم.

امیر سهرابی افزود: در این برنامه، گزیده ای از موزه که در ویترین‌های سبک تر طراحی شده در معرض دید کودکان و خانواده‌ها قرار گرفت و بخش‌های مختلف تاریخ عروسک‌ها و نیز عروسک‌های نمایشی، عروسک‌های بازی، عروسک‌های آئینی و عروسک‌های ملل به آنها معرفی شد.

وی بیان داشت: در نمایش خیمه شب بازی پهلوان کچل که از اصیل ترین نمایشهای خیمه شب بازی ایران است و شهرهای اصفهان و شیراز مهد شکل گیری آن هستند، تلاش کردیم به احیای این گونه نمایشی بپردازیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه