English

گزارش موج از وضعیت اهدای عضو در قم؛

رضایت به اهدای عضو در قم ۲۰ درصد افزایش یافت

با توجه به آمار بالای تصادفات و مرگ مغزی در قم فرهنگسازی برای اهدای عضو از اهمیت بالایی برخوردار است، باوجود اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و همراهی مسئولان دارای اهمیت است، موضوعی که به نظر می‌رسد کمرنگ بوده و نیاز داریم بیشتر مورد توجه باشد.

رضایت به اهدای عضو در قم ۲۰ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری موج قم، اهدای عضو یکی از موارد مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که فعالیت در این حوزه و ارتقای فرهنگ اهدای عضو جان بیماران را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

باتوجه به اینکه علم پزشکی در این حوزه پیشرفت لازم را داشته اما هنوز هم ۲۵ هزار بیمار در صف دریافت عضو قرار دارند که هر دو ساعت یکی از آن‌ها جان خود را به خاطر نرسیدن عضو از دست می‌دهد و این موضوع حساسیت و اهمیت فرهنگ‌سازی را نشان می‌دهد.

هر فرد مرگ مغزی می‌تواند یک تا هشت نفر از این بیماران را از مرگ حتمی نجات دهد اما به دلیل عدم آگاهی لازم در سطح جامعه میزان رضایت به اهدا پایین است و علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته‌ایم اما هنوز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

باتوجه به اهمیت موضوع و اطلاع از وضعیت اهدای عضو استان به سراغ مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و یکی از سفیران اهدای عضو رفته و با آن‌ها گفت‌وگو داشتیم.

ارتقای ۷۰ درصدی شاخص اهدای عضو در پنج سال گذشته

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم درباره وضعیت و شاخص اهدای عضو استان به خبرنگار موج گفت: شاخص اهدای عضو کشور ۱۱ است که استان قم با شاخص ۱۴ بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد، باوجود اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما توانستیم از ۰.۲ درصد در سال ۸۶ به ۱۴ برسیم که پیشرفت هفتاد درصدی است.

ولی الله صمدی ادامه داد: نقطه مطلوب شاخص اهدای عضو ۳۸ تا ۴۰ و نقطه ایده آل هم ۵۰ است و فرهنگسازی برای رسیدن به این نقطه نقش مهمی دارد و با فعالیت آن‌ها می‌توان شاخص اهدای عضو را افزایش داد.

وی با اشاره به تعداد رضایت به اهدای عضو در استان اظهار کرد: سال گذشته ۱۷ فرد مرگ مغزی برای اهدای عضو اعزام شدند که البته برای سه مورد به خاطر تست مثبت کووید اهدا انجام نشد، در سال جاری هم تا ماه گذشته ۹ مورد اهدای عضو داشتیم و در مجموع اهدای عضو ۲۰ درصد افزایش داشته است.

فعالیت ۲۸۰ سفیر اهدای عضو در قم

این مسئول درباره نقش سازمان‌های مردم نهاد و سفیران اهدای عضو گفت: این اقدامات به طور قطع تاثیر مستقیم دارد و اگر مردم از مرگ مغزی و تفاوت آن با کما اطلاع دقیق داشته باشند راحت‌تر به اهدای عضو عزیزانشان که دچار مرگ مغزی شده‌اند رضایت می‌دهند، واحد پیوند اعضای دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند این اطلاع رسانی را داشته باشد و در این مسیر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها دارای اهمیت است.

وی عنوان کرد: درحال حاضر حدود ۲۵ هزار بیمار در صف انتظار دریافت عضو قرار دارند که البته این میزان ممکن است بیشتر از این باشد و هنوز تعدادی از بیماران باشند که شناسایی نشده‌اند و اسم آن‌ها در لیست ثبت نشده است.

صمدی ادامه داد: در حال حاضر در استان قم ۲۸۰ سفیر ثبت نام کرده و فعالیت دارند اما هنوز کمیته سفیران و انجمن قزوین ثبت رسمی نشده و سفیران به صورت خودجوش همکاری داشته و فعالیت انجام می‌دهند. 

وی بیان کرد: در قم حمایت مسئولین را به اندازه کافی نداریم و خیلی کم است و حتی مسئولین که برای جشن نفس دعوت شدند حضور پررنگ نداشتند، این درحالی است حضور مسئولین عالی رتبه استان و انتشار اخبار آن نوعی فرهنگ‌سازی است.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: باتوجه به موقعیت قم و حضور زیاد موتورسواران میزان تصادف و مرگ مغزی زیاد است و باتوجه به این میزان آمار رضایت دهی هنوز مطلوب نیست و همچنان به فرهنگ‌سازی نیاز جدی داریم.

نقش تاثیرگذار سفیران در ارتقای فرهنگ اهدای عضو

یکی از سفیران اهدای عضو هم به خبرنگار موج گفت: ۱۷  سال است که کارت اهدای عضو دارم اما فعالیت جدی به عنوان سفیر اهدای عضو را از حدود چهار سال پیش آغاز کردم.

عارفه خردیار ادامه داد: باتوجه به اینکه تعداد زیادی از بیماران در صف انتظار دریافت عضو قرار دارند و فرهنگ اهدای عضو در کشور هنوز پایین است برای ارتقای این فرهنگ به عنوان سفیر فعالیت می‌کنم.

وی عنوان کرد: فعالیت داوطلبان در کنار اطلاع رسانی رسانه‌های مختلف و همراهی مسئولان در ارتقای فرهنگ اهدای عضو تاثیرگذار بوده و مردم نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند اما هنوز تا رسیدن به شاخص قابل قبول و مطلوب اهدای عضو فاصله داریم.

این سفیر اهدای عضو تاکید کرد: مردم در سطح جامعه نسبت به تفاوت مرگ مغزی و کما بی اطلاع هستند، که آگاه سازی در این باره در ارتقای شاخص اهدای عضو نقش اساسی و تعیین کننده دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه