English

به بهانه ارسال تانک های لئوپارد ۲ به کی‌یف؛

چرا همه خواهان ارسال تانک Leopard ۲ آلمانی به اوکراین بودند؟!

تانک Leopard 2، با دارا بودن بیش از 12 اوپراتور تانکی است که هر کشوری را مجذوب به خودش می کرد.

 چرا همه خواهان ارسال تانک Leopard 2 آلمانی به اوکراین بودند؟!

به گزارش خبرگزاری موج ، مدتی است که ارسال و یا عدم ارسال تانک Leopard 2 از سوی آلمان به اوکراین موضوع داغ اخبار بین الملل است. اقدامی که از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار پیگیری شد و حتی بایدن خود قصد اعزام تانک‌های آمریکایی «آبرامز» را کی ف داشت تا شاید بتواند آلمان را راضی کند.

بقولی از سوی کشورهای اروپایی اصرار و از سوی دولت آلمان انکار که در نهایت زور اروپایی ها و آمریکا چربید و در نهات دولت آلمان از ارسال تانک Leopard 2 خود خبر داد.

اما چرا این تانک اینقدر خواهان دارد و اروپا و آمریکا برای ارسال آن اصرار داشتند؟!

 

معرفی تانک Leopard 2

 

تانک Leopard 2 تانکی است که در دهه 1970 میلادی توسط کمپانی کراوس‌مافای وگمان Krauss-Maffei آلمان غربی طراحی و توسعه یافته است.

این تانک برای اولین بار در سال 1979 به نمایش همگان درآمد که نشان دهنده نسخه جدید تر تانک موفق و خوشنام Leopard 1 کشور آلمان بود. 

تانک Leopard 2، تانکی است که هر کشوری را مجذوب به خودش می کرد و فرماندهان نظامی را وادار می کرد تا آن را برای کشورشان بر گزینند.

این تانک دارای عملکردی خارق العاده و فرا تر از حد تصورات بود و با دارا بودن بیش از 12 اوپراتور یکی از پر طرفدارترین تانک های دنیا به شمار می رود. 

جالب است بدانید، اولین بار تانک لئوپارد 2 در جنگ Kosovo مشاهده شد که بعد ها نیز توسط چند کشور دیگر در افغانستان به خدمت گرفته شدند.

 

مدل های مختلف تانک Leopard

 

در تاریخچه ساخت تانک Leopard2 دو نسخه بهبود یافته معروف وجود دارد که از مدل اصلی به این نسخه ها ارتقاء داده شده اند.

 نخستین مدل آن  Leopard 2A4 که دارای یک برجک کشیده و زاویه دار و برجکی با زره بهبود یافته و دومین مدل نیز Leopard 2A5 که جدیدترین نسخه این سری محسوب می شود و برجک اش به زره گوه ای شکل مجهز است و به زره های اضافه شونده مجهز است که دارای بروز رسانی های متعدد و فراوانی است.

نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشت این است که، تمامی مدل های این تانک به سیستم کنترل آتش دیجیتال به همراه مسافت یاب لیزری، یک پایدار کننده توپ، مسلسل هم محور با توپ و یک نسخه بسیار پیشرفته سیستم دید در شب که اولین نسخه های این تانک از مدل Low Light Level TV یا به احتصار LLLTV استفاده می کردند و در بروزرسانی های بعدی این نسخه به مدل های پیشرفته تر ارتقاء یافت. 

همچنین این تانک ها دارای قابلیت راهپیمایی یا حرکت شلیکی هستند.

 

بدنه تانک Leopard

 

بدنه تانک Leopard از سه بخش تشکیل شده است:

 اتاقک راننده که در جلوی بدنه قراردارد

 بخش فرماندهی و کنترل که در وسط بدنه قرار دارد

بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد

 

ویژگی های تانک Leopard

 

اتاقک راننده در تانک Leopard به سه عدد پریسکوپ مجهز و فضای سمت چپ راننده برای ذخیره سازی مهمات درنظر گرفته شده است.

یک دوربین با زاویه دید 65 درجه افقی وعمودی درپشت تانک نصب شده که به کمک یک صفحه نمایشگر تلویزیونی به راننده کمک می کند تا بتواند در جهت عکس نیز حرکت کند که به کمک این سیستم ها راننده می تواند بدون کاستن از سرعت تانک ویا تعویض دنده سریعاٌ تغییر مسیر بدهدودر زمین های ناهموار سرعت خود را حفظ کند.

تانک به یک سیستم مکان‌یاب جهانی (GPS) و یک سیستم ناوبری خودکار تشکیل شده است و بعلت افزایش قطر زره برجک، وزن برجک افزایش یافته است که براین اساس این سیستم الکترو هیدرولیکی گرداننده برجک با یک سیستم الکتریکی قویتر و مطمئن تر جایگزین شده است.

سلاح اصلی تانک لئوپارد 2 یک توپ 120 میلیمتری لوله کوتاه وبدون خان بنام L-44است و مدل A6EXبه یک توپ 120 میلیمتری فاقد خان بنام L-55مجهز شده اند که طول لوله آن افزایش یافته است. 

افزایش طول لوله به توپ این قابلیت را داده است تا درصد بیشتری از انرژی موجود در لوله را برای بالا بردن سرعت ونفوذوبردگلوله، صرف کند.

این توپ مجهز به به سیستم فشنگ پران اتوماتیک است.

تانک M1A2 آمریکایی دقیقا از توپ تانـک لئـوپـارد 2 استـفاده می کند و آمریکا این توپ 120 میلیمتری راتحت لیسانس آلـمان تولید می کند که این خود از توان بالای این سلاح حکایت می کند.

این توپ تقریبا باتمامی مهمات فعلی 120 میلیمتری و مهمات جدید نفوذ کننده  APFSDSسازگار است و با افزایش قدرت آتش توپ اصلی، تانک قادر است تا با اهداف پروازی در ارتفاع پایین نیز درگیر شود.

تانک Leopard بمنظور هدف قرار دادن اهداف کوتاه پرواز از گلوله های ویژای استفاده می کند که آمریکا آنها را طراحی و ساخته است.

علاوه بر توپ اصلی تانک به دو قبضه مسلسل MG3کالیبر7.62 میلیمتری مجهز است که یک مسلسل به‌صورت موازی با توپ و دیگری روی برجک تانک نصب شده است.

موتور تانک Leopard نیز یک موتور دیزلی بنام MTU MB 873 است که 1500 اسب توان تولید می کند و جالب است بدانید که یک موتور دیزلی دیگر به نام MTU MT 883 نیز بر روی تانک آزمایش شده است که توانی معادل 1650اسب قدرت دارد و با کمک این موتورها تانک می توند بیشینه سرعتی معادل 72 کیلو متر بر ساعت دست پیدا کند.

800px-Strv122_3

آلمان تسلیم خواست اروپایی ها شد

 

پس از کش و قوس های فراوان و درخواست های متعدد برای ارسال تانک Leopard آلمانی به اوکراین در نهایت دولت آلمان تسلیم شد و تصمیم گرفت ۱۴ فروند تانک لئوپارد ۲ را به اوکراین ارسال ‌کند.

اقدامی استقبال و شادی کشورهای متحد را به همراه داشت و طبق اظهارات مطرح شده از سوی یکی از سخنگویان دولت آلمان، برنامه برلین این است که به سرعت دو گردان تانگ لئوپارد ۲ برای اوکراین ایجاد کند و همچنین به زودی آموزش نظامیان اوکراینی در آلمان آغاز خواهد شد.

همانطور که به آن اشاره کردیم، کشور آلمان طی هفته‌های اخیر بارها با درخواست‌های مکرر مقام‌های اوکراین برای ارسال تانک به این کشور مواجه شد و حتی برخی کشورهای اروپایی از قبیل لهستان هم به آلمان در این باره فشار آوردند.

از سوی دیگر نیز چندی پیش یک منبع در دولت آلمان به خبرگزاری رویترز خبر داده بود که برلین فقط به شرطی با ارسال تانک به اوکراین موافقت می‌کند که آمریکا نیز ابتدا تانک‌های خود را به کی‌یف بفرستد موضوعی که براساس اخبار منتشر شده، دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت تا بمنظور تشویق آلمان برای فرستادن تانک‌هایش به اوکراین، تانک‌های آمریکایی «آبرامز» را به کی‌یف ارسال کند.

از سوی دیگر نیز با این اقدام، مقام‌های روسی بارها به آمریکا و متحدانش درباره عواقب کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین هشدار داده‌اند .

 

بیشتر بخوانید:

برترین تانک های جهان ساخت کدام کشورهاست؟

مینی تانک های تمام فلزی در آمریکا ساخته شد

تانک رباتیک ۷ تنی ساخته شد

خودروی تسلا با افزودن تانک هیدروژن مسافت دوبرابری را طی کرد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه