English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

جنگ غزه و افشای واقعیت‌های تازه از اقتصاد صهیونیست‌ها

«نرخ فقر در فلسطین اشغالی به شدت افزایش یافته و کار به جایی رسیده که برخی نهادهای اطلاع رسانی و تحقیقاتی در اراضی اشغالی به این مساله اشاره داشته اند که بخشی از خانوارهای ساکن در اراضی اشغالی مجبور شده اند که تعداد وعده های غذایی خود را در بحبوحه جنگ غزه کاهش دهند.»

جنگ غزه و افشای واقعیت‌های تازه از اقتصاد صهیونیست‌ها
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

 ، از زمان اجرای عملیات " طوفان الاقصی " در اکتبر سال گذشته میلادی و متعاقبا آغاز حمله سراسری و همه جانبه رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد خسارات سنگین وارد شده به اقتصاد رژیم صهیونیستی مطرح شده و می شود. برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی به این نکته اشاره دارند که با گذشت بیش از 4 ماه از آغاز جنگ غزه، خسارات این جنگ برای اقتصاد صهیونیست ها به بیش از 60 میلیارد دلار رسیده است.

در شرایط کنونی، بیش از 300 هزار صهیونیست ساکن در فلسطین اشغالی آواره شده اند و در مناطق مرکزی اراضی اشغالی اسکان داده شده اند. مساله ای که هزینه های اقتصادی-اجتماعی قابل توجهی را به رژیم اسرائیل تحمیل کرده است. با این همه، به تازگی نشریه "فایننشیال تایمز" با استناد به گزارش های اداره آمار رژیم اشغالگر قدس به این مساله اشاره کرده که اقتصادِ اسرائیل در سه ماهه پایانی سال 2023 میلادی، تا 20 درصد کوچکتر شده است. مساله ای که تا حد زیادی ناشی از سرازیر شدن سیل قابل توجهی از منابع مالی این رژیم به سمت میدان های جنگ غزه بوده است.

موضوعی که پیشتر هیچ پیش بینی در مورد آن وجود نداشت و البته که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در اراضی‌اشغالی را نیز شوکه کرده است. بدتر از همه اینکه بر اساس داده های رسمی، نرخ فقر در فلسطین اشغالی نیز به شدت افزایش یافته و کار به جایی رسیده که برخی نهادهای اطلاع رسانی و تحقیقاتی در اراضی اشغالی به این مساله اشاره داشته اند که بخشی از خانوارهای ساکن در فلسطین اشغالی مجبور شده اند که تعداد وعده های غذایی خود را در بحبوحه جنگ غزه کاهش دهند.

این در حالی است که گزارش های رسمی حاکی از این هستند که علی رغم لفاظی‌های دولت نتانیاهو در زمینه اعطای کمک های مالی به ساکنان اراضی اشغالی، سطح این کمک ها بسیار ناچیز است و مثلا سازمان های خیریه در اراضی اشغالی کوچکترین کمکی را از سوی رژیم اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه دریافت نمی کنند. اداره آمار رژیم اشغالگر قدس تصریح کرده که رشد اقتصادی این رژیم نیز در سه ماهه چهارم سال 2023، تنها 2 درصد بوده که این میزان کاهش 4.5 درصدی را در قیاس با دوره زمانی مشابه سال گذشته نشان می دهد.

در این میان، مقام های حوزه بیمه های شغلی در فلسطین اشغالی نیز اعلام کرده اند که به دلیل پرداخت های خود به افراد بیکار شده در اراضی اشغالی، در آستانه ورشکستگی قرار دارند و نیاز است که هر چه سریعتر وضعیت به حالت عادی بازگردد. حال در وضعیت کنونی و بحران زده اقتصاد صهیونیست ها، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد.

اولا، آمارهای نظرسنجی های جدید در اراضی اشغالی حاکی از این هستند که بخش قابل ملاحظه ای از ساکنان فلسطین اشغالی معتقدند که وضعیت کنونی آن ها نتیجه جاه طلبی های شخصی نتانیاهو است. درست به همین دلیل است که شاهدیم طیف های زیادی از جامعه صهیونیست ها قویا خواستار برگزار انتخابات زودرس و انحلال دولت نتانیاهو هستند.

در حقیقت آن ها معتقدند که نتانیاهو، رژیم اشغالگر قدس را فدای خود و منافعش کرده است. اساسا همین لرزش و بی ثباتی سیاسی در اراضی اشغالی، خود به محرکی جدی جهت تشدید بحران های اقتصادی این رژیم تبدیل شده است. از این رو، انتظار می رود که روند تضعیف اقتصاد صهیونیست ها همچنان ادامه دار باشد.

دوم اینکه نتانیاهو و طیف افراطیون متحد وی به خوبی پالس های نارضایتی را در جامعه صهیونیستی دریافت کرده اند و می دانند که انجام یک جنگ فرسایشی علیه مقاومت اسلامی فلسطین در غزه، غیرممکن است. اساسا به همین دلیل هم است که می‌بینیم صهیونیست ها برخلاف مواضع ابتدایی خود در جنگ غزه، اکنون به نحو فعال‌تری در مذاکرات مرتبط با صلح و برقراری آتش‌بس در بحبوحه جنگ غزه شرکت می کنند. نمود عینی این موضوع را می توان در رایزنی های صهیونیست ها با محوریت مذاکرات قاهره یا پاریس مشاهده کرد. معادله ای که با توجه به تشدید فضای تقابل و فشار در سطح منطقه و جهان علیه صهیونیست ها، ابعاد جدی تری را نیز به خود می گیرد.

در این میان، رژیم اشغالگر قدس به خوبی متوجه شده که متحدان آن نظیر آمریکا وانگلیس قادر به تامین امنیت تجارت دریایی آن که به شدت از سوی حوثی های یمنی تهدید شده و می شود، نیستند.

در عین حال، آمادگی محور مقاومت در منطقه جهت گسترش دامنه جنگ علیه رژیم اشغالگر قدس در صورت ضرورت نیز به یک کابوس بزرگ برای صهیونیست ها تبدیل شده است. کافی است توجه داشته باشیم که اخیرا سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرده که جنگ افرزوی اسرائیل علیه لبنان به معنای آواره شدنِ دو میلیون صهیونیست خواهد بود یا مقام های ارشد شهری در حیفا نیز به صراحت گفته اند که هرگونه تقابل اسرائیل با حزب الله لبنان می تواند این شهر را به 15 سالل قبل بازگرداند. از این رو، رژیم اشغالگر قدس به واسطه تهدید های جدی اقتصادی و نظامی و امنیتی که با آن ها رو به رو است، اکنون واقع گرا تر از هر زمان دیگر شده و از فضای توهم خارج شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه