English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

حکایت "بایدهای" بی منطقِ آقای دبیر‌کل

«رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی در موضع گیری، بایدهای بی منطقی را در مورد پرونده اتمی کشورمان مطرح کرده که عاری از هرگونه توجه به واقعیات میدانی هستند و صرفا با انگیزه‌های سیاسی مطرح می شوند.»

حکایت "بایدهای" بی منطقِ آقای دبیر‌کل
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی در موضع گیری معناداری گفته است که "ایران باید به منظور دستیابی به یک توافق جدید اجازه دهد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تاسیسات هسته ای این کشور را داشته باشند". گروسی در مصاحبه با یک رسانه روسی همچنین تصریح کرده که توافق برجام دیگر یک توافق عملیاتی نیست و صرفا یک توافقِ روی کاغذ است.

این موضع گیری رافائل گروسی در شرایطی ایراد شده که اندکی قبل شاهد تصویب یک قطعنامه از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران به پیشنهاد تروئیکای اروپایی(آلمان، انگلیس و فرانسه) بودیم. در این راستا، قدرت های غربی نیز همسو با رافائل گروسی، در مدت اخیر بر شدت لفاظی های خود علیه کشورمان در مساله برنامه اتمی ایران افزوده اند و اینطور به نظر می رسد که از این رهگذر در پی تحقق اهداف و منافعی خاص هستند. با این حال، رافائل گروسی در قالب موضع گیری اخیر خود بار دیگر "بایدهایی" را علیه کشورمان مطرح کرده که عاری از هرگونه منطق هستند.

در این رابطه، توجه به ۲ نکته ضروری است.

اولا، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش ها و موضع گیری های خود در رابطه با پرونده هسته ای کشورمان، مدام اقدام به طرح باید و نباید در رابطه با ایران می کند اما هیچ اشاره ای به بدعهدی های قدرت های غربی که خود یک پای توافق برجام بودند نمی کند. در  حقیقت، از نگاه دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران حتی در فضای بدعهدی طرف های غربی و بی تعهدی آن ها به وظایف خود در قالب توافق برجام، بایستی به صورت کامل و دقیق و بی کم و کاست به تعهداتش ذیلِ برجام عمل کند.

کمتر پیش آمده که شاهد باشیم گروسی به صراحت قدرت های غربی را تحت فشار بگذارد و به آن ها نیز یادآوری کند که تعهداتی دارند و باید به آن ها در رابطه با تهران عمل کنند. از این رو، اینطور به نظر می رسد که آقای دبیر کل اصلِ توافق که یک جاده دو طرفه است را مورد بی‌توجهی قرار می دهد و صرفا از ایران می خواهد که به درخواست های آژانس گوش دهد. این درخواست در نوع خود هم بی پشتوانه و هم غیرمنطقی است و صرفا به دنبال اِعمال فشار علیه کشورمان است.

دوم اینکه تشدید موضع گیری های دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه پرونده اتمی کشورمان در روزهای اخیر، به نوعی همزمان شده با تشدید تحرکات قدرت های غربی علیه کشورمان در مساله مذکور که این موضوع نیز حامل یک پیام معنادار است. معادله ای که بسیاری از ناظران و تحلیلگران آن را معطوف به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان می دانند و تاکید دارند که هم گروسی و هم رهبران غربی از این رهگذر سعی دارند اولویت‌ها و دستوکارهای مطلوب خود را در  بحبوحه اوج گیری رقابت های انتخاباتی در ایران برجسته سازی کنند و از این رهگذر کشورمان را تحت فشار قرار دهند.

به بیان ساده تر، آن ها با تشدید فشارهای سیاسی و متعاقبا اقتصادی علیه ایران با محوریت پرونده اتمی این کشور به نوعی سعی دارند تا بار دیگر از موضوع اتمی ایران به عنوان یک کارت و اهرم فشار علیه کشورمان استفاده کنند و اینگونه القا کنند که ایران باید از برخی مواضع خود در رابطه با حوزه مذکور عقب نشینی کند. معادله ای که هم هوشیاری نخبگان سیاسی و هم افکار عمومی کشورمان را طلب می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه