English

عربستان و اسرائیل در دولت بایدن ارتباط نمی‌گیرند

در شرایطی که پیروزی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه دور از دسترس است و عربستان هم نمی‌تواند اقدامات کابینه تندرو رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری را نادیده بگیرد، موضوع عادی سازی روابط میان عربستان و تل‌آویو بحرانی به نظر می‌رسد و ظاهرا هر دو طرف کلید حل این بحران را پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بینند و منتظر حضور او در کاخ سفید هستند.

عربستان و اسرائیل در دولت بایدن ارتباط نمی‌گیرند
به گزارش خبرگزاری موج

​، روزنامه الاخبار در تحلیلی با بیان این مطلب نوشته است: یکی از نتایج عملیات طوفان الاقصی و پایداری فلسطینیان در نوار غزه، تغییر مفاهیم راهبردی در منطقه است، به گونه‌ای که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، دیگر برای پیروانش به اندازه قبل از طوفان الاقصی مفید نیست و از این منظر، این عملیات ضربه مهلکی به پروژه عادی سازی روابط وارد کرد.

درباره تاثیر عملیات طوفان الاقصی و مقایسه شرایط پیش و پس از این عملیات، می‌توان روابط عربستان و یمن را مثال زد تا جایی که اکنون عربستان گام‌های خود را با دقت برمی‌دارد، به ویژه که «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن در سخنرانی‌های هفته‌های اخیر بارها هشدار داده است که سازش امنیتی عربستان به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی یمن تلقی خواهد شد و ممکن است عربستان دوباره هدف حملات موشکی و پهپادی یمن قرار بگیرد؛ یمنی که در حال حاضر وارد دوره (موشک‌های) فراصوت شده است و علاوه بر تحولات بسیار، نبرد در دریای سرخ سطح کارآمدی تسلیحات این کشور و دقت آن را اثبات کرده است.

شاید مشکل ریاض این باشد که نتوانسته است مسیر روشنی را در مورد آنچه که قصد انجام آن را در رابطه با موضوع عادی سازی روابط دارد، تعیین کند. اگرچه رسانه‌های سعودی همچنان شرط بندی بر پیروزی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را منعکس می‌کنند، اما سطح رسمی محتاط‌تر شده است و دیگر در صحبت‌ها و اشارات سعودی‌ها از جمله از سوی خود «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نشانی از قریب‌الوقوع بودن این سازش دیده نمی‌شود.

در رابطه با روابط با یمن، ریاض در معرض فشارهای مضاعفی است که برخی از آنها از سوی واشنگتن است که از عوامل عربستان در استان عدن برای اعمال فشار مالی و اقتصادی بر صنعا استفاده می‌کند. برخی از این فشارها نیز از سوی خود یمن است که از عربستان می‌خواهد در مورد گزینه‌های خود تصمیم بگیرد، به‌ویژه که مدت‌ها از توافق آتش‌بس دو طرف می‌گذرد و ریاض و صنعا قبل از شروع عملیات طوفان الاقصی به مرحله تعیین تاریخ برای امضای توافق رسیده بودند. بنابراین، اکنون عربستان باید بین پشت کردن به ایالات متحده و بازگشت به جنگ با یمن، با تمام خطراتی که این امر برای عربستان و پروژه‌های شهری و اقتصادی آینده‌اش دارد و می‌تواند آنها را متزلزل کند، یکی را انتخاب کند.

با این حال، معضل عربستان سعودی در رابطه با موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به پرونده یمن ختم نمی‌شود، هرچند که این پرونده برای ریاض بسیار مهم است؛ ریاض چند روز پیش هم نتوانست تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی در مورد رسمیت پنج شهرک صهیونیستی جدید در کرانه باختری را نادیده بگیرد و مجبور به صدور بیانیه محکومیت شد چرا که همین تصمیم یکی از شروط عربستان برای عادی سازی روابط را زیر پا می‌گذارد یا به عبارت دقیق‌تر آن شروطی را که عربستان به واسطه آنها می‌تواند با رژیم صهیونیستی از طریق پایان دادن به جنگ غزه در مسیری «غیرقابل بازگشت» که در نهایت به تشکیل کشور فلسطینی منتهی می‌شود، صلح کند، تضعیف می‌کند.

هرچند ریاض در موقعیتی نیست که شرایطی را بر تل‌آویو و واشنگتن تحمیل کند، اما نمی‌تواند بدون حفظ آبروی خود در مقابل مردمش، عادی‌سازی روابط را ادامه دهد. کابینه تندرو صهیونیستی هم که نشان داده توجه چندانی به صلح با عربستان ندارد و به این کشور کمک نمی‌کند تا در مسیر سازش قدم بردارد، آن هم نه به این خاطر که می‌ترسد عربستان شرط تشکیل کشور فلسطین را به رژیم صهیونیستی تحمیل کند بلکه تنها به این خاطر که نمی‌خواهد جنگ غزه تمام شود.

روزنامه لبنانی نوشته است: در واقع، تنها امکان پیشبرد عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی ، پیروزی این رژیم در نوار غزه است که هنوز فاصله زیادی با آن دارد و به نظر نمی‌رسد زمان برای رسیدن به این پیروزی به نفع دشمن باشد. بنابراین این سوال مطرح است که در صورت پیروزی مخالفان رژیم صهیونیستی و آمریکا در جنگ غزه، سرنوشت سازش عربستان و رژیم صهیونیستی چه خواهد شد؟ قطعا در این صورت، عربستان سعودی نمی‌تواند عادی‌سازی روابط را مردمی کند و دولت آن هم هیچ علاقه‌ای به تداوم دشمنی با مقاومت پیروزمند نخواهد داشت؛ زیرا در این صورت، به وضوح مشخص خواهد شد که رژیم صهیونیستی و آمریکا نتوانسته‌اند از عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس یا غیر آنها حفاظت کنند، رژیم صهیونیستی و آمریکایی که در حفاظت از خود هم ناکام مانده‌اند.

این روزنامه در پایان نتیجه گرفته است: بنابراین، بن سلمان نیز مانند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی منتظر پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری است تا دوباره با عربستان و تل‌آویو متحد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه