English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اصلی‌ترین دغدغه سیاست خارجی بایدن تا انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا چیست؟

«دولت بایدن در ماه های آتی که در قدرت است، قویا به دنبال انعقاد توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی است. دستورکاری که تحقق آن پس از آغاز جنگ غزه با هزینه ها و فراز و نشیب های قابل توجهی رو به رو شده است.»

اصلی‌ترین دغدغه سیاست خارجی بایدن تا انتخابات 2024 آمریکا چیست؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، مدت زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا در آبان ماه سال جاری باقی نمانده است. در این راستا، جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا که پیشتر، از حضور در انتخابات انصراف داده، اهداف و دستورکارهای خاصی را در سه ماه آینده که همچنان در کاخ سفید است، دنبال خواهد کرد. به طور خاص، بسیاری از صاحب نظران و تحلیلگران بر این باورند که وی در حوزه سیاست خارجی آمریکا، کارهای تمام نشده ای دارد که برای باقی گذاشتن یک میراث خوب از خود، شدیدا معطوف به پیش بردن آن ها است.

بایدن اخیرا در موضع گیری معناداری گفته است که کنارکشیدن از عرصه انتخابات 2024 آمریکا به میل وی نبوده و او با فشارهای حزب دموکرات از ادامه دادن به رقابت های انتخاباتی کنار کشیده است. از این رو، بسیاری از تحلیلگران و به طور خاص "دنیس راس" چهره شناخته شده عرصه سیاست خارجی خاورمیانه ای آمریکا بر این باورند که بایدن در ماه های آتی در حوزه سیاست خارجی کشورش معطوف به تحقق یک هدف مهم است و آن، حصول توافق عادی سازی روابط دیپلماتیک میان رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی و البته خاتمه دادن به جنگ غزه است.

در این رابطه، هم بایدن و هم رژیم اشغالگر قدس ذینفع هستند. بایدن می داند که تحقق دستورکار مذکور با توجه به شرایط سیاسی کنونی آمریکا و اینکه حصول یکچنین توافقی در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات 2024 آمریکا نیز مورد تایید او هم خواهد بود، از زمینه های مساعدی برای عملیاتی شدن برخوردار است. در عین حال، نتانیاهو نیز می داند که جز با توافق عای سازی روابط با عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی دیگر توان بقا در منطقه را ندارد و دلیل آن هم این است که پس از جنگ غزه، این رژیم تا حد زیادی از سوی ملت های منطقه همچون شرایط فعلی منزوی خواهد شد و همین مساله نزدیکی آن به عربستان را به یک امر مهم تبدیل می‌کند.

بگذریم که صهیونسیت ها از این طریق سعی دارند تا ایران و محور مقاومت را نیز تحت فشار قرار دهند. با این حال، عربستان نیز که در دوره بن سلمان خود را بی میل به یک توافق عادی سازی با اسرائیل نشان نداده، نمی‌تواند نسبت به تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی بی تفاوت باشد. معادله ای که تحقق آن پس از جنگ غزه با چالش‌های زیادی در اراضی اشغالی همراه است و صهیونیست ها قویا از این گزاره هراس دارند. حال در این وضعیت، بایدن با یک دستورکار سخت برای محقق شدن رو به رو است.

با این حال، در شرایطی که زمان زیادی تا برگزاری انتخابات 2024 آمریکا باقی نمانده و البته که پارلمان اسرائیل نیز در ماه های آتی تعطیل است و گمانه زنی های مختلفی برای حصول توافق آتش بس در جنگ غزه به گوش می رسد، وی این تصور را دارد که می تواند این مساله را محقق کند و به زعم خود، میراثی مهم را از خودش در حوزه سیاست خارجی آمریکا باقی بگذارد.

با این همه، حداقل شرایط و مقتضیات کنونی که حاکی از این مساله هستند که این موضوع به این راحتی ها نیز محقق نخواهد شد و البته عربستان سعودی نیز به خوبی می داند که پذیرش این ماجرا تبعات سنگینی را برای ریاض خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه