English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

پیام هشدارِ معنادار مردم اردن به رژیم‌صهیونیستی

«اخیرا در اردن انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شده و حزب جبهه عمل اسلامی وابسته به اخوان‌المسلمین اردن که به حمایت از حماس و مخالفت با صهیونیست‌ها معروف است، توانسته پیروزی قابل‌توجهی را کسب کند و ۳۱ کرسی از ۱۳۸ کرسی پارلمان اردن را به خود اختصاص دهد. این پیروزی در سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. »

 پیام هشدارِ معنادار مردم اردن به رژیم‌صهیونیستی
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، رژیم اشغالگر قدس در قریب به یک سال اخیر که آغاز جنگ غزه می‌گذرد، با بحران‌های عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف روبه‌رو شده است. در این راستا، جنایت‌های این رژیم در جنگ غزه و عدم‌تحقق اهدافش در میدان‌های جنگ، سبب شده تصویر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی آن تا حد زیادی ماهیتی مخدوش به خود بگیرد و همان‌طور که شماری از تحلیلگران اسرائیلی توصیف کرده‌اند، اسرائیل به کودکِ کتک‌خور و ضعیف منطقه تبدیل شده است.

با این همه، سطح تنفر از صهیونیست‌ها در میان افکار عمومی جهان و به‌ویژه منطقه نیز به نحو قابل‌توجهی افزایش یافته است. در این راستا، به‌تازگی شاهد ظهور یک جلوه معنادار از این مسئله در کشور اردن به‌عنوان کشوری مجاور با اراضی اشغالی بوده‌ایم. ماجرا از این قرار است که اخیرا در اردن انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شده و حزب جبهه عمل اسلامی وابسته به اخوان‌المسلمین اردن که به حمایت از حماس و مخالفت با صهیونیست‌ها معروف است، توانسته پیروزی قابل‌توجهی را کسب کند و 31 کرسی از 138 کرسی پارلمان اردن را به خود اختصاص دهد.

نکته جالب اینکه حزب مذکور بیش از سه دهه است که چنین پیروزی را کسب نکرده و ازاین‌رو، بیراه نیست اگر بگوییم این موفقیت برای جبهه عمل اسلامی اردن کم‌سابقه است. در این چارچوب، بسیاری از تحلیلگران مسائل خاورمیانه بر این باورند که موفقیت اخیر حزب مذکور در انتخابات پارلمانی اردن، به‌طور خاص حامل 2 پیام مهم است که توجه به آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

اولا، این پیروزی یک پیام روشن از اوج‌گیری و غلیان احساسات ضدصهیونیستی در کشورهای عربی را به ذهن متبادر می‌کند. اردن سال‌هاست با رژیم اشغالگر قدس توافق صلح امضا کرده و البته دولت اردن نیز در بحبوحه تحولات چند ماهه اخیر، همکاری‌های گسترده‌ای را با اسرائیل در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی در دستورکار داشته است.

با این همه، رأی قابل‌توجه مردم اردن به حزب عمل اسلامی به‌عنوان یک حزب ضداسرائیلی نشان می‌دهد تا چه اندازه میان اصول مطلوب دولت اردن و ملت این کشور فاصله وجود دارد. روندی که نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و پیام‌های معناداری را به دولت اردن مخابره می‌کند.

نکته دوم اینکه موفقیت قابل‌توجه اخیر از سوی یک جریان ضداسرائیلی در انتخابات پارلمانی اردن، در نوع خود از تنگ‌تر شدن حلقه محاصره پیرامون رژیم صهیونیستی نیز حکایت دارد. به بیان ساده‌تر، صهیونیست‌ها حتی اندک فرصت‌ها و مجاری تنفسی خود را که به‌واسطه ارتباط با برخی رژیم‌های عربی دارند، از دست می‌دهند و هرگونه همکاری با آن‌ها به رویدادی به‌شدت پرهزینه تبدیل می‌شود که حکام عرب نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

ازاین‌رو، نتایج انتخابات پارلمانی اخیر اردن این پیام را به ذهن متبادر می‌کند که اسرائیل بیش‌ازپیش منزوی‌شده و میدان بازی محدودتری را در روزها و ماه‌های آتی پیش‌روی خود مشاهده خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه