English

چین در سازمان ملل خواستار آتش‌بس در غرب آسیا شد

وزیر امور خارجه چین خواستار آتش‌بس در غرب آسیا شد.

چین در سازمان ملل خواستار آتش‌بس در غرب آسیا شد
به گزارش خبرگزاری موج

، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در طول سخنرانی خود در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن پافشاری روی نیاز برای دستیابی به آتش‌بس فوری در غرب آسیا و راهکار ۲ دولتی، روی تعهد پکن برای دستیابی به صلح در اوکراین نیز تأکید کرد.

او پس از معرفی راهکار ۲ دولتی، به‌عنوان راه‌چاره‌ای برای خاتمه دادن به بحران فلسطین و آنچه که او «تنش بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها» خواند، گفت: «چین به‌طور فعالانه درحال تلاش برای دستیابی به‌ صلح در اوکراین است.»

وزیر خارجه چین همچنین اظهار داشت: «چین درحال تشدید درگیری اوکراین یا بهره‌برداری از این جنگ نیست.»

طبق گزارش منابع رسانه‌ای، او همچنین روی نقش چین برای حفظ ثبات و صلح جهانی تأکید کرده است.

از طرفی، طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس»، وانگ یی در بخش دیگری از اظهارات خود، خطاب به رهبران جهان، درباره «گسترش دامنه جنگ اوکراین» هشدار داد و گفت: «اولویت اصلی، جلوگیری از گسترش دامنه جنگ است و چین متعهد به ایفای نقشی سازنده در دستیابی به این اولویت است.»

او همچنین درباره خواست «برخی کشورها» برای ریختن نفت روی آتش جنگ اوکراین و گسترش این جنگ در جهت منافع خود هشدار داد.

به باور خبرگزاری آسوشیتدپرس، منظور وزیر خارجه چین، آمریکا بوده است.

از سویی دیگر، در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل، چین و برزیل در تلاشی آشکار به‌دنبال جذب حمایت کشورهای بیشتر از طرح خود برای صلح در اوکراین بودند. با وجود عدم حمایت مقامات اوکراینی از این طرح، کشورهای بسیاری در آفریقا و آمریکایی لاتین با تشکیل گروهی تحت عنوان «دوستان برای صلح»، از طرح پیشنهادی چین و برزیل اعلام حمایت کردند.

با این وجود، به‌علت روابط نزدیک پکن و مسکو، چین از سوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، آمریکا و برخی از حامیان اوکراین به نقض چارترهای سازمان ملل متهم شده است.

اما همانطور که آسوشتیدپرس گوشزد می‌کند، احترام به تمامیت ارضی کشورهای خارجی، یکی از ساختارهای اصلی سیاست خارجی چین است.

 

چیزی به نام «۲ چین» وجود ندارد

وانگ در ادامه اظهارات خود به مسئله تایوان و جدایی‌طلبان این جزیره پرداخت و گفت: «چیزی تحت عنوان ۲ چین مستقل، یا یک چین و یک تایوان مستقل وجود ندارد. همراستا با وقایع تاریخی، تایوان به سرزمین مادری بازخواهد گشت و هیچ کشوری نمی‌تواند مانع این امر تاریخی شود.»

او همچنین به تنش‌ها و درگیری‌ها در شبه جزیره کره و منطقه غرب آسیا پرداخت و ضمن ابراز مجدد حمایت چین از تشکیل کشور مستقل فلسطین و عضویت کامل آن در سازمان ملل گفت: «مسئله فلسطین، بزرگترین زخم بر وجدان انسانی است. تنها راه‌چاره برای مسئله فلسطین، راهکار ۲ دولتی است.»

وانگ یی درباره شبه جزیره کره و تنش‌های شدت گرفته بین سئول و پیونگ‌یانگ گفت که چین از رویکردهای صلح حمایت می‌کند.

وزیر خارجه چین در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله حقوق بشر پرداخت و گفت: «هیچ کشوری حق مداخله در کشوری دیگر با استفاده از حقوق بشر ندارد.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه