English

یک کارشناس مسائل جهان عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

عملیات شرق رفح برای اعمال فشار بر حماس در راستای پذیرش شروط اسرائیل انجام می شود

یک کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر اینکه تداوم جنگ در غزه به منافع شخصی نتانیاهو گره خورده است، گفت: عملیات نظامی محدودی در شرق رفح آغاز شده که ممکن است هدف اسرائیل از این کار اعمال فشار بر حماس برای پذیرش شروط اسرائیل در توافق صلح باشد.

عملیات شرق رفح  برای اعمال فشار بر حماس در راستای پذیرش شروط اسرائیل انجام می شود

هادی افقهی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره توقف مذاکرات صلح نوار غزه گفت: اینکه برخی رسانه ها مدعی هستند حماس و اسرائیل یکدیگر را متهم به عدم حصول نتیجه می کنند، برداشت غیرمنصفانه ای است از آنچه در حوزه فلسطین رخ می دهد. زیرا همیشه این رژیم صهیونیستی است که همواره بدعهدی کرده و توافقات را نقض می‌کند. در مقابل حماس صادقانه در تلاش است تا جلوی نسل کشی فلسطینی‌ها را بگیرد.

 

«منافع شخصی» نتانیاهو تعیین کننده سرنوشت جنگ در غزه است

وی افزود: در چند روز گذشته که مذاکرات در جریان بود دو وزیر تندرو دولت نتانیاهو تهدید کردند اگر امتیازی به حماس داده شود، آنها کابینه را ترک می‌کنند. ترک کابینه به معنای منحل شدن کابینه و برگزاری انتخابات مجدد است. در صورت وقوع این اتفاق، نتانیاهو به دلیل پرونده‌هایی که در دادگاه عالی اسرائیل در حال بررسی دارد، باید به زندان برود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در واقع پیشنهادات نتانیاهو برای توافق هم به گونه‌ای است که نشان می‌دهد او به دنبال حل مشکل نیست. زیرا او بخواهد هر امتیاز امتیازی هرچند کوچک به حماس بدهد موجب خشم شرکایش در کابینه به ویژه بن گویر و اسموتریج می‌شود. نتانیاهو خواهان ادامه جنگ است به این امید که آخرین شهر در نوار غزه را نیز تصرف کند. بر همین اساس از بامداد روز دوشنبه مقدمات حمله زمینی از سمت شرق رفع فراهم شده است و هواپیماهای اسرائیلی اعلامیه‌هایی برای مردم فلسطین پخش می‌کنند و از آنها می‌خواهند که به سمت شمال نوار غزه حرکت کنند.

 

هدف آمریکا از تلاش برای توافق صلح در غزه، پایان دادن به اعتراضات دانشجویی در این کشور است

افقهی خاطر نشان کرد: با این حال اکنون رئیس سازمان سیا، وزیر خارجه قطر و نماینده مصر در دوحه در حال رایزنی برای توافق هستند و تلاش می‌کنند از شکست مذاکرات جلوگیری کنند. آمریکایی‌ها اصرار دارند که این آتش بس برقرار شود برای اینکه بهانه را از دست دانشجویان معترض آمریکایی بگیرند. اما علی رغم تلاش آمریکا، نتانیاهو به فکر آینده سیاسی خودش است. او معتقد است اگر امتیازی به حماس بدهد به معنای شکست اسرائیل است. لذا قضیه جنگ غزه در حال حاضر در اسرائیل کمی بعد شخصی پیدا کرده است. از سویی مسئولین امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا اصرار دارند که آتش بس حتی به صورت موقت برقرار شود. لذا مذاکرات در مورد آینده غزه اکنون در حالت مرگ بالینی است.

وی درباره آینده وضعیت فلسطینی های ساکن رفح گفت: حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار فلسطینی آواره در رفح ساکن هستند. آنها از شمال نوار غزه به این شهر رفتند به امید اینکه نتانیاهو با مصر به توافق برسد و دروازه‌های مرز رفح باز شود و آنها بتوانند وارد صحرای سینا شوند. ولی این برای مصری‌ها خیلی گران تمام می‌شود. این کشور چطور می‌تواند یک میلیون و سیصد هزار فلسطین را بپذیرد، به همین دلیل با این ایده مخالفت کرده است. الان هم با آغاز حمله به شرق رفح و پخش اعلامیه بین فلسطینی‌ها، اسرائیل از آنها می‌خواهند که به شمال نوار غزه بروند. اما شمال نوار غزه عملاً هیچ زیر ساختی ندارد و بر اثر حملات اسرائیل نابود شده است.

افقهی تأکید کرد: حال باید ببینیم اقدام نظامی در شرق رفح یک اقدام تاکنیکی و عملیات روانی برای تحت فشار گذاشتن حماس به پذیرش شروط توافق است یا اینکه کابینه نتانیاهو تصمیم دارد در هر صورت حمله زمینی به رفح را اجرایی کند. الان جنگ وارد ماه هشتم شده است اما اسرائیل هنوز نتوانسته هیچ یک از اهدافش را محقق سازد. در ابتدا اسرائیلی‌ها گفتند فرماندهی نظامی حماس زیر بیمارستان شفا قرار دارد. بعد با همین بهانه وارد خان یونس شدند و چهار ماه در آنجا جنگیدند. اکنون هم مدعی هستند فرماندهی حماس در رفح قرار دارد و اگر این شهر را هم تصرف کنند، دیگر حماس از بین خواهد رفت. این حرفها غیرمنطقی و غیرعملی است. اگر اسرائیل قادر به انجام کاری بود، جنگ ۸ ماه طول نمی‌کشید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه