English

سعید جلیلی در گفتگوی ویژه خبری:

پیشرفت کشور برنامه و باور می‌خواهد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری لازمه جهش و پیشرفت کشور را داشتن برنامه و باور به آن دانست و تاکید کرد: با توجه به همزمانی آغاز به کار دولت چهاردهم و برنامه هفتم توسعه، باید برنامه و باور داشته باشیم.

پیشرفت کشور برنامه و باور می‌خواهد
به گزارش خبرگزاری موج

، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چهارشنبه شب ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در سومین روز تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه خبر، بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌های توسعه تاکید کرد و گفت: اجرای برنامه‌ها نباید معطل بماند چرا که لازمه پیشرفت کشور داشتن برنامه و باورداشتن به آن است.

جلیلی درپاسخ به سوالی درباره اینکه در تدوین کدام یک از برنامه های توسعه نقش داشته است، اظهار اشت: در برنامه پنجم در بخش سیاسی و از برنامه ششم به دلیل اینکه عضو کمیته هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت هستم، همچنین برنامه هفتم توسعه را با دقت خوانده و بررسی کردم و حتی مواردی که مغایرت داشت را در هیات عالی نظارت مورد بحث قرار داده و اصلاح شد؛ از اینرو اشراف خوبی به برنامه هفتم توسعه دارم.

وی ادامه داد: همزمانی آغاز به کار دولت چهاردهم با آغاز برنامه هفتم، فرصت مغتنمی است که دولت کار خود را با برنامه‌ای که مورد وفاق است، آغاز کند.

در سال ۹۲ که برنامه ششم داشت نوشته می‌شد رئیس‌جمهور وقت گفت ما برنامه را دنبال نمی‌کنیم. حاصل آن این شد که در آن ۸ سال ۳۰ درصد از برنامه اجرا شد که آن هم مربوط به موضوعات روزمره بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در جهت انطباق سیاست‌های مقام معظم رهبری بررسی های لازم انجام شد که اجرای برنامه هفتم یک فرصت ارزشمند برای دولت جدید است.

جلیلی ادامه داد: اجرا شدن برنامه هفتم یک کار سلیقه ای نیست و این مهم به قانون تبدیل شده است و اگر بخواهیم کشور را در مسیر پیشرفت و جهش تولید قرار دهیم، باید این برنامه را دقیق و کامل اجرا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اوایل اجرا شدن برنامه ششم در سال ۹۲ دولت وقت بیان کرد که اصلا این برنامه را قبول ندارم و در جلسات هماهنگی شرکت نکرد و ۳۰ درصد برنامه اجرا شد و در نهایت رشد منفی و صفر درصدی اوایل برنامه ششم داشتیم.

جلیلی ادامه داد: برنامه هفتم یک برنامه مغتنمی است و دولت موظف به اجرا دقیق این برنامه است که در ۱۵ مورد به دولت اجازه داده شده است تا در ظرف یکسال و ۱۷ مورد را به دولت اجازه داده در ظرف ۶ ماه و همچنین هفت مورد در سه ماه و یک مورد را دولت باید در مدت ۲ سال اجرا کند.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم مبنای کار پنج سال آینده کشور است و بسیار ارزشمند است، گفت: فکر می‌کنم اگر کشور می‌خواهد پیشرفتی داشته باشد به ویژه جهشی داشته باشد لازمه آن برنامه داشتن است.

جلیلی تاکید کرد: دولت باید به برنامه هفتم اشراف داشته باشد و باید بخشی از برنامه‌ها را ذیل همین برنامه سریع‌ تر تهیه کند. مطالعه عمیق داشتم که چرا برنامه‌های توسعه به درستی اجرا نشده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در سال ۱۳۳۷ سازمان برنامه از یک گروه دانشگاه هاروارد دعوت می کند و آنها کتابی منتشر می کنند. آنها سال ۱۳۴۱ بحث هایی درباره برنامه نویسی در ایران مطرح می کنند و اکنون کماکان برخی از آن مشکلات هنوز وجود دارد. مهم است که چرا برنامه به فرجام نمی رسد. رئیس جمهور باید به برنامه ها اشراف داشته باشد و موانع تحقق برنامه را بداند و آنها را رفع کند. برنامه ششم توسعه فقط ۳۰ درصد اجرا شده است، یعنی اگر برنامه هم نبود، آن ۳۰ درصد اجرا می شد.

وی گفت: زمان تدوین پیش نویس برنامه هفتم و بعد زمانی که رهبر معظم انقلاب برنامه را ابلاغ کردند، رشد هشت درصد، تورم زیر ۱۰ درصد نوشته شد؛ اختلاف بود که آیا این اهداف محقق می شود یا خیر و اختلاف نظرهای در خصوص تحقق آنها مطرح بود. در این زمینه ساعت‌ها مطالعه چه در کارگروه‌های دولت سایه و چه در گفت وگو با دولت و مجلس، داشتیم و جمع بندی این شد که این اهداف قابل تحقق است ولی باید پای کار آمد و در اولین فرصت که قانون تعیین کرده است و حتی زودتر؛ محقق شود. گاهی ممکن است همه هم موضوع را قبول داشته باشند اما باید دانست اگر برنامه‌ای برای عدالت توام با پیشرفت تدوین شود؛ ممکن است منافع عده ای را به خطر بیندازد و چه بسا متضرر شوند و آنها ساکت نخواهند ماند 

جلیلی تاکید کرد: در اوایل دولت آقای رئیسی منعکس کردیم که در تولید، توزیع و مصرف فرآورده های نفتی ۲ تا چهار درصد ضایعات و اتلاف سنگینی در فراورده های نفتی وجود دارد و راهکار آن سامانه برخطی بود که این مهم در برنامه هفتم نیامده بود.در این موردموضوع را به آقای رئیسی ارجاع دادیم و ایشان پیگیری کردند (باید موضوعات را پیگیری کرد) و پس از پیگیری در مجلس در برنامه درج شد.

وی ادامه داد: این موضوع کافی نیست و در برنامه درج شده است که اگر از سال سوم این موضوع اجرا نشود، فلان اقدام را انجام خواهیم داد؛ چرا نباید برنامه اجرا شود؟دولت قوی باید این موضوعات را دنبال کند و آنچه به عنوان بند پ ماده ۴۴ برنامه هفتم نوشته شده است، بحث جدی است زیرا به یکباره جلوی چند میلیارد دلار اسراف منابع کشور را می‌گیرد ولی باید پای کار بود و در اینکه چگونه آیین نامه اجرایی آن نوشته شود باید پیگیری شود و با قت دنبال شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه