English

سید امیرحسین قاضی‌ زاده هاشمی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

به خانواده‌ها متعهد می‌شوم نرخ تورم را تک رقمی کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت خانواده تعهد می کند نرخ تورم را تک رقمی کند و لازمه آن انضباط بخشی عملیات‌های مالی دولت است که باید بتواند مسائل مالی را متناسب با درآمد سامان بخشد.

به خانواده‌ها متعهد می‌شوم نرخ تورم را تک رقمی کنم
به گزارش خبرگزاری موج

، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه -۲۴ خرداد- به مدت ۴۵ دقیقه مهمان برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه خبر بود و در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه های خود را تشریح کرد.

 

برنامه دولت خانواده پیوستی به برنامه هفتم توسعه است

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: به دلیل حضور در مجلس و همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان تصویب برنامه پنجم، ششم وهفتم توسعه بودم.  

وی ادامه داد: تقریبا تمامی برنامه های توسعه با توقف روبه رو بوده است و میزان عملکرد و اجرایی شدن آنها به زیر ۵۰ درصد می رسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به اینکه آغاز دولت چهاردهم با قانون برنامه هفتم همزمان است شاید یکسال باعث جلو افتادن عملکرد دولت می‌شود. برنامه دولت خانواده پیوستی به برنامه هفتم توسعه است و هر دولتی روی کار آید موظف است این برنامه را در دستور کار خود قرار دهد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه با توجه به تغییراتی که در برنامه هفتم ایجاد شده، نیاز به اصلاح احساس می‌شود، افزود: بسیاری از اصلاحات از جمله ناترازی بانک‌ها، اصلاح نظام بازنشستگی، امنیت غذایی و آب، کریدورها و توسعه ترانزیت و ... مدنظر در قانون برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است و با توجه به تغییراتی که در برنامه هفتم توسعه ایجاد شده، نیاز به اصلاحاتی وجود دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه هفتم نیاز به پیوست عملیاتی روشن دارد، مثلا در بحث کیفیت اینترنت و اصلاحات در صندوق‌های بازنشستگی، نیاز به پیوست اجرایی دقیق است که با یک لایحه دوفوریتی که دولت به مجلس ارائه خواهد کرد، اصلاحات انجام خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: دولت با برخی از بندها و تغییرات در برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد زیرا اجرایی شدن آن را با مشکلاتی مواجه می‌کرد. اکنون هم ۷۰ حکم اضافی در قانون برنامه نسبت به لایحه دولت اضافه شده که دولت معتقد بود با بار مالی ایجاد شده تحقق این برنامه را با اشکال روبه رو می‌کند.  

وی تصریح کرد: برخی اهداف در قانون برنامه غیرواقعی است و برنامه جای قانونگذاری جدید و دست اندازی به قوانین دائمی نیست.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: تجهیز سرمایه در سه سال دولت شهید رئیسی رشد بسیار خوبی را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاری از سه محل است؛ سرمایه‌گذاری دولت که با کاهش ورود منابع دولت به دلیل موانع خارجی و افزایش ناترازی‌ها، کاهش یافته است. دومین عامل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که به دلایلی امکان استفاده از آن در بخش‌های زیرساختی با ریسک بالایی مواجه شده است و سومین عامل سرمایه‌گذار خارجی است که به دلیل تهدید و تحریم بازارهای بین‌المللی و چند گانه بودن نرخ ارز و اصرار به ارائه ارز در بازار مبادله، علی رغم تلاش دولت‌ها در جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمتر محقق شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: سرمایه‌گذاری خارجی نیز در کشور با مشکلات زیادی همراه بوده است و دولت‌ها در کسب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده‌اند.

وی ادامه داد: منابع دولت باید برای سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی جذابیت داشته باشد و محیط فعالیت کسب وکار برای بخش خصوصی و بخش مردمی باید جذاب شود و  لازم‌نیست حتما خودمان خودرو تولید کنیم بلکه می‌توان مشارکتی با کشورهای دیگر این موضوع را انجام داد. در این صورت رشد اقتصادی منطقه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

مردم باید لذت رشد اقتصادی را بچشند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر زنجیره های گسترده صنعتی تجاری در منطقه ایجاد شود هم توسعه بازار دارد هم رقابت و هم نرخ سرمایه گذاری منطقه ای را افزایش می‌دهد و باید کاری کنیم مردم لذت رشد اقتصادی را بچشند و نحوه توزیع ثروت باید بگونه ای باشد که مجموعه رفاه عمومی افزایش یابد.

 

با انضباط بخشی نرخ تورم تک رقمی عملی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باور نرخ تورم تک رقمی در شرایط که برای هفت سال پیاپی تورم بالای ۳۰ درصد داشته‌ایم، سخت به نظر می‌رسد. جمع کارشناسان اقتصادی داخل و خارج کشور بر این باورند که با یک سلسله اقدامات انضباط بخشی نرخ تورم تک رقمی عملی است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: دولت خانواده تعهد می‌کند که نرخ تورم را تک رقمی کند. دولت باید بتواند مسائل مالی خود را متناسب با درآمدها انجام دهد و جلوی تسهیلات دهی بانک‌ها به اشخاص خاص و شرکت‌های زیرمجموعه خودش باید گرفته شود.

 

باید هزینه تولید مسکن را کاهش داد

وی درباره حوزه مسکن نیز گفت: در حوزه مسکن، دولت شهید رئیسی عزیز کار بسیار خوبی را آغاز کرد و مسیری که برادر عزیزمان رستم قاسمی آغاز کرد، آقای بذرپاش ادامه دهنده آن هستند. همان مسیری که طی شده را با هماهنگی همه دستگاه‌ها و بسیج امکانات ادامه خواهیم داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید اثر قیمت زمین در نرخ مسکن را کاهش دهیم. میزان زمین توزیع شده در دولت سیزدهم در تاریخ پس از انقلاب بی نظیر بوده است. فقط در حوزه ایثارگران ۲۰ هزار قطعه زمین توزیع کردیم که با ۱۰ سال قبل قابل مقایسه نیست.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: باید زمین رایگان به افراد فاقد مسکن اختصاص پیدا کند و یا قیمتی نازل در حد آماده‌سازی زمین باشد. با درنظر گرفتن تسهیلات برای شهرداری‌ها باید هزینه تولید مسکن را کاهش داد؛ با ارزان کردن زنجیره تولید مسکن، می‌توان تا ۴۰ درصد هزینه ساخت را کاهش داد. اکنون بیش از نیمی از هزینه های مسکن مربوط به فرایند دریافت مججوزها و امور دیگر است نه هزینه های ساخت و ساز.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید در زمینه احتکار زمین مقتدرانه وارد شود و برای آن کاربری ایجاد کند و  این زمین‌ها باید با  تشکیلات توسعه گر وارد فرایند تولید شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ‌دولت ما تعهد می‌دهدکه شاخص تورم را تک رقمی کند، برای رشد تولید باید مالیات بر اشتغال را کاهش دهیم؛ مسیری که درباره مسکن وجود دارد باید ادامه یابد.

وی ادامه داد: برای اهداف بلند مدتی که داریم باید در برنامه پنج ساله اولویت ها را مشخص کنیم چرا که مسائل در کشور زیاد است اما پرداختن به اولویت ها حائز اهمیت است همچنین این برنامه نیاز به پیوست اجرایی دارد تا بر اساس اهداف مشخص حرکت کنیم.

 

برای نرخ ارز باید بازار رسمی ایجاد کنیم

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: برای نرخ ارز باید بازار رسمی ایجاد کنیم تا قیمت ها کشف شوند؛ دولت ما تضمین می کند که شاخص تورم تک رقمی باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ورود شرکت های دولتی به بازار باعث افزایش سرمایه ملی می شود،  کسانی که درآمدشان بیشتر است باید مالیات بیشتری پرداخت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه