English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ علامت سوال مهم در مورد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران

«همزمان با قطعی شدن دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان، تحلیل و تفسیرها و سوال های مختلفی در مورد دور دوم این انتخابات و راهبرد های محوری نامزدهای اصلی این دور مطرح می‌شود.»

2 علامت سوال مهم در مورد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در تاریخ هشتم تیرماه سال جاری برگزار شد و در نهایت دو نامزد یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، به دور دوم انتخابات راه یافتند. در دوره اول، هیچکدام از نامزدها نتوانستند به مجموع 50 درصد آرا بعلاوه یک دست یابند. معادله ای که سبب شد تا ماراتن انتخابات ریاست جمهوری کشورمان به دور دوم کشیده شود.

با این حال، از زمان قطعی شدن دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از ناظران و تحلیلگران، تحلیل و تفسیرهای مختلفی را در مورد دور دوم ارائه می کنند و سعی دارند به پرسش های اصلی مطرح در این حوزه تا جای ممکن پاسخ دهند. با این همه، به نظر می رسد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، حداقل با دو سوال مهم و محوری رو به رو هستیم.

اولا، باید توجه داشته باشیم که سطح مشارکت مردم در دور اول انتخابات، 40 درصد بوده است. این بدان معناست که 60 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکرده اند. قاعدتا این جمعیت 60 درصدی، علایق و ترجیحات و چهارچوب فکری دارند که نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات، حساب ویژه ای را روی آن ها باز می کنند و سعی در جلب آرا آن ها دارند. از این رو، دو نامزد انتخاباتی راه یافته به دور دوم انتخابات به طور خاص با این سوال رو به رو هستند که برای جلب آرا مرددین و افرادی که در دور اول شرکت نکرده اند، چه برنامه ریزی هایی را در دستورکار خواهند داشت؟

قطعا جلب آرا این طیف ها از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند تعیین کننده باشد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان و مشاوران انتخاباتی دو نامزد اصلی در دور دوم انتخابات تا حد زیادی معطوف به آن خواهند بود و سعی خواهند کرد تا برای این معما پاسخ های مناسبی را بیابند.

دوم اینکه برخی به طور خاص به این نکته اشاره دارند که در دور دوم انتخابات، آرا محمد باقر قالیباف از نامزدهای جریان اصولگرا به سمت سعید جلیلی هدایت خواهد شد و این معادله می تواند تعیین کننده باشد. این در حالی است که برخی این سوال را مطرح می سازند که آیا واقعا باید این مساله را گزاره ای صد در صدی در نظر گرفت؟ درست است که سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف از نظر سیاسی در یک اردوگاه سیاسی قرار می گیرند، با این حال، اینکه تصور کنیم آرا محمد باقر قالیباف عینا به سمت جلیلی هدایت خواهند شد، با اما و اگرهای زیادی همراه است.

قالیباف و سعید جلیلی در یک اردوگاه سیاسی قرار دارند با این حال، باید توجه داشته باشیم که در جریان اصول گرایی نیز صرفا با یک طیف فکری رو به رو نیستیم. اینکه سعید جلیلی با چه مکانیسم و راهبرد انتخاباتی به دنبال جلب آرا حامیان محمد باقر قالیباف خواهد بود نیز سوالی است که جای بحث دارد.

در عین حال، هماطور که پیشتر نیز اشاره شد، به نظر می رسد که مسعود پزشکیان هم حساب ویژه ای روی سبد رای نسل Z ایرانی و همان 60 درصدی که در دور اول انتخابات شرکت نکرده اند باز خواهد کرد. مساله و دستورکاری که پزشکیان در دور اول انتخابات نیز تا حد زیادی معطوف به آن بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه