English

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرگزاری موج؛

ایران و اروپا با وجود اختلاف مواضع درباره اسرائیل قادر به آغاز همکاری جدید هستند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر اتحادیه اروپا اراده عملی و جدی برای همکاری با ایران مبتنی بر منافع متقابل داشته باشد، با وجود اختلاف نظر در مسئله اسرائیل، امکان شروع مذاکرات و همکاری ها وجود دارد.

ایران و اروپا با وجود اختلاف مواضع درباره اسرائیل قادر به آغاز همکاری جدید هستند
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، صبح امروز (۱۹ شهریور) نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

ناصر کنعانی نخست درباره عملیات نظامی اسرائیل در شب یکشنبه به سوریه گفت: این حمله جنایتکارانه که به شهادت جمعی از شهروندان سوری منجر شد را محکوم میکنم. ادامه جنگ غزه و حمله به کشورهای همسایه نشان می دهد جنایات این رژیم محدود به حوزه فلسطین نیست. ما معتقدیم که زمانش مدتهاست فرا رسیده حامیانش از تسلیح این رژیم دست بردارند و سازمان ملل این اقدامات را محکوم کند. گفته می شود در این حمله به پایگاه جمهوری اسلامی ایران آسیب رسیده که ما تایید نمی‌کنیم. 

وی درباره الترناتیو ایران برای دالان زنگزور اظهار داشت: موضوع کریدورها این روزها مورد توجه ویژه است. مبنای اخبار منتشره در مورد قفقاز متعاقب سفر اخیر پوتین به باکو، همان مصاحبه لاوروف و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه است. این سخنان زمینه ساز این بحث ها شد. جمهوری اسلامی ایران به پیشبرد دستور کار صلح بین آذربایجان و ارمنستان ادامه میدهد. این به نفع ملتهای منطقه است.برخی قدرتهای منطقه و فرامنطقه‌ای میخواهند به هزینه ملتهای این حوزه را بی ثبات کند. 

ما از تقویت سازوکار همکاری منطقه‌ای ۳+۳ در قفقاز جنوبی حمایت میکنیم. در این راستا نشست‌هایی در پیش است. ما از رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی و رعایت منافع متقابل همه همسایگان حمایت میکند. این ها چارچوب‌هایی هستند که به صلح منطقه کمک میکند. ما مخالفتمان را با هرگونه تغییرات مرزی اعلام میداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد توافقنامه روسیه و ایران گفت: تدوین سندی به عنوان راهنمای توسعه روابط دو کشور در دستورکار ایران و روسیه قرار دارد. این سند تحت عنوان معاهده جامع راهبردی امضا شده است. این معاهده در جهت تعمیق گسترش روابط به ویژه حوزه اقتصادی است. طبق قوانین ما پس از امضا رییس جمهور باید در مجلس به تصویب برسد.

کنعانی درباره اهمیت سفر پزشکیان به عراق گفت: روابط ایران و عراق ممتاز و دارای ویژگیهای منحصر به فرد است. اولین سفر خارجی رییس‌جمهور به عراق نشان‌دهنده اهمیت مناسبات دوجانبه است. در حوزه امنیتی دو کشور معتقد به ضرورت ثبات و امنیت در مرزهای مشترک هستند. لذا این به عنوان اولویت مدنظر است. پیش از این هم توافقنامه امنیتی با تمرکز بر خلع سلاح گروه های تجزیه طلب که از عراق به عنوان مأمن استفاده میکردند، امضا شده بود.

وی در خصوص محور فیلادلفیا و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در آستانه یک ساله شدن طوفان الاقصی گفت: باعث تأسف است که این جنایات یکسال تداوم یافته است. در سایه بی عملی جامعه جهانی این حملات ادامه دارد. رژیم صهیونسیتی هر روز در روند مذاکرات آتش‌بس خواسته های جدیدی را مطرح میکند و مانع آتش بس شده است. آمریکا هم اراده عملی برای متقاعد کردن این رژیم ندارد. آمریکا فقط با کلمات بازی کرده است و با صادرات سلاح به اسرائیل ، در مسیر حمایت از جنگ قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران ایجاد بازدارندگی در برابر ماشین جنگی صرفا با حمایت جامعه جهانی محقق می‌شود. ما به تلاشهای دیپلماتیک خود ادامه میدهیم. در مجمع عمومی سازمان ملل هم از این ظریف استفاده میکنیم.

کنعانی درباره حضور پزشکیان در نشست بریکس در روزهای آینده گفت: عضویت در بریکس یک فرصت مهم برای توسعه مناسباتش به ما داده است. چندجانبه گرایی یک انتخاب هوشمندانه توسط جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضا است. در این یکسال گذشته عضو فعال در همه نشست ها بودیم. این یک روند است و تجلی منافع و اجرای توافقات نیازمند بازه زمانی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاثیر اختلاف مواضع اروپا و جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین و اسرائیل بر برنامه دولت چهاردهم در راستای آغاز گفتگوها با اتحادیه اروپا به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: روابط بین کشورها در حوزه بین الملل دارای ابعاد مختلفی است براین اساس طرفین می‌توانند بر سر مسائلی با هم اختلاف نظر داشته باشند. اما مادامی که اراده عملی برای همکاری وجود داشته باشد، به رغم اختلاف نظرها، این همکاری‌ها میتواند شکل بگیرد.

وی افزود: دو طرف یک رابطه در همه موضوعات و همه مسائل اتفاق نظر ندارند، حتی بین متحدین نیز چین چیزی نیست. لذا اگر اتحادیه اروپا اراده قوی و عملی برای برقراری مناسبات مبتنی بر منافع متقابل با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، در این فضا هم امکانش وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: موضوع رژیم صهیونسیتی یک بحران مزمن در منطقه است. شکل گیری رژیم غاصب زمینه ساز ایجاد بی ثباتی در منطقه شد. وجود این رژیم عامل ناامنی است. تا زمانی که این بی ثباتی ها باشد، امنیت منطقه متأثر خواهد بود. مواضع ما هم در رابطه با فلسطین روشن است. 

کنعانی تأکید کرد: تداوم اشغال حقی برای رژیم اشغالگر ایجاد نمی‌کند.این یک اصل مسلم بین المللی است که نه تنها اتحادیه اروپا بلکه هر کشوری باید به آن توجه داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاکره با غرب بیان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است، توافق یک توافق جمعی بوده که ما تنها عضوی بودیم که به تعهداتمان عمل کردیم. توافق زمانی می‌تواند احیا شود که طرفها به تعهدات خود برگردند. ایران از میز مذاکره فاصله نگرفته است. برجام هم یک نمونه موفق چندجانبه گرایی بود که غرب اجازه موفقیت آن را نداد.

کنعانی در مورد حضور رایزن های علمی در سفارتخانه های ایران گفت: همکاری های علمی و دانشگاهی همواره یکی از اهداف ما بوده است . وزارت خارجه یکی از تسهیل کنندگان این روند عمل کرده است. در برخی کشورها که از نظر مراکز علمی نیازمند رایزن علمی بوده، وزارت خارجه با گفتگو با کشورهای هدف شرایط را فراهم کرده است. اگر اکنون اقتضا شود که رایزن علمی جدیدی تعیین شود، وزارت خارجه به آن عمل میکند.

وی درباره پیگیری وضعیت محمدرضا نوری در عراق در جریان سفر روز چهارشنبه پزشکیان به این کشور گفت: این یکی از موضوعات جدی دستگاه دیپلماسی بوده است. ما پیگیری های سیاسی و کنسولی با عراق همچنان ادامه دارد و این سفر فرصتی برای پیگیری ویژه این شهروند ایرانی است.

کنعانی در مورد میدان گازی آرش بنا به ادعای اخیر امارات گفت: حقوق ایران با مواضع سیاسی کشورها خدشه دار نمی شود و موضوعات حقوقی باید در فضای حقوقی بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر پزشکیان به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: این فرصتی برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران است. سخنرانی و دیدارهای دوجانبه در برنامه وجود دارد که دقیق تر آن را ریاست‌جمهوری عنوان میکند.

کنعانی در مورد ارسال سلاح به روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران بخشی از جنگ اوکراین نیست. طرح ادعاهای مبتنی بر ارسال سلاح به یکی از طرفین جنگ را رد میکنیم و این اتهامات از سوی کسانی مطرح میشود که خودشان از بزرگترین تجهیز کنندگان یک طرف جنگ به سلاح هستند.

وی درباره مواضع گروسی گفت: ما در خصوص مسائلی که در نشست های وین مطرح میشود، پاسخ داده ایم که روشن و شفاف بوده است.

کنعانی در مورد سپردن امنیت اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان به استخبارات طالبان بیان کرد: کشورها طبق کنوانسیون وین موظف هستند امنیت اماکن دیپلماتیک را تامین کنند. همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره کشورها با تغییر دولتها عوض نمی‌شود. این مسئله در خصوص جهت گیری ایران نسبت به طالبان نیز حاکم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه