English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

جنگ گسترده با حزب‌الله چه هزینه ای برای اسرائیل دارد؟

آغاز جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله می‌تواند آسیب‌ها و تبعات عمیقی بر ساختارهای اقتصادی و اجتماعی اسرائیل وارد کند که با توجه به فشارهای ناشی از ۱۱ ماه جنگ در غزه، ممکن است میزان نارضایتی‌ها در بین ساکنین اراضی اشغالی را افزایش دهد.

جنگ گسترده با حزب‌الله چه هزینه ای برای اسرائیل دارد؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، در روزهای اخیر مقامات اسرائیل مواضع تندی در خصوص جبهه شمال (مرز لبنان) اتخاذ کرده‌اند. آنها عنوان می‌کنند باید امنیت پایدار را به مناطق شمالی اراضی اشغالی بازگردانند و این کار جز با شروع جنگ بزرگ با حزب‌الله امکان‌پذیر نیست. این جنگ در صورت وقوع، بدون شک به زیرساخت‌های جنوبی لبنان آسیب وارد خواهد کرد، اما مسئله دیگر زیانی است که اسرائیل از این نبرد می‌بینند.

طبق آخرین آمار ارائه‌شده تعداد پرتاب‌های حزب‌الله از ۸ اکتبر ۲۰۲۳، روز پیوستن این سازمان به جبهه پشتیبانی حماس، بیش از ۷۵۰۰ موشک است. همچنین در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ پهپاد وارد اراضی اشغالی شده است. به‌دلیل درگیری نظامی، ۶۴ هزار نفر از ساکنین مناطق شمالی مجبور به ترک خانه‌‌های خود شدند که هزینه تأمین زندگی و اسکان آنها بار سنگینی بر اقتصاد اسرائیل بوده است.

براساس اطلاعات سازمان امور مالیاتی این رژیم، از زمان وقوع درگیری‌ها در شمال، نزدیک به ۵ هزار مورد خسارت به ساختمان‌ها و اموال شامل وسایل نقلیه و بخش‌های کشاورزی به ثبت رسیده است. حدود ۸۰۰ میلیون دلار ضرر در زمینه صنعت گردشگری مناطق شمالی اتفاق افتاد که به این رقم باید حدود ۴۰۰ میلیون دلار بابت پرداخت غرامت به مشاغل گردشگری را نیز افزود.

هزینه دیگری در جنگ با حزب‌الله بر اسرائیل تحمیل‌شده مربوط به حوزه کشاورزی است. مزارع و باغ‌های نزدیک مرز لبنان اکنون خط مقدم نبرد محسوب می‌شوند و نزدیک به یک سال است کشاورزان امکان دسترسی به زمین‌های خود را ندارند. از سویی به‌دلیل تبادل آتش، مراتع و جنگل ها نیز به آتش کشیده شدند که علاوه بر هزینه بازسازی این مناطق، از دست رفتن امکان کشت در آنها، هزینه آلودگی هوا هم باید محاسبه شود. در ده ماه جنگ، ۱۴۶ کیلومتر مربع از پوشش گیاهی در جلیل و جولان سوزانده شده است.

از دیگر خسارات وارده می‌توان به اثر منفی این جنگ بر سیستم آموزشی مناطق شمالی اشاره کرد. در آغاز سال تحصیلی جدید، کمبود معلم، ترس از سفر در جاده‌های خطرناک زیر آتش، کمبود کلاس و آزمایشگاه، تنها بخشی از مشکلاتی است که مدارس در منطقه جلیل علیا و شرقی با آن مواجه هستند. والدین در این منطقه از آسیب به ایمنی و سطح تحصیلی کودکان می‌ترسند و خواستار مشارکت وزارت آموزش و پرورش و مقامات محلی در تصمیم‌گیری در مورد فرزندانشان هستند.

منطقه جلیل علیا و شرقی بین سه شورای منطقه‌ای تقسیم شده است. در این سه شورای منطقه‌ای، 65 شهرک وجود دارد که حدود ۴۱ هزار نفر در آن‌ها ساکن هستند. از میان ۶۵ شهرک، ۲۲ شهرک که تا ۷ کیلومتری مرز قرار داشتند به موجب تصمیم دولت تخلیه شدند. ساکنان شهرک‌هایی که تخلیه نشدند و نزدیک به مرز بودند در منطقه جنگی باقی ماندند و در معرض تیراندازی و زنگ خطر قرار گرفتند. برخی از آنها بدون کمک دولت تخلیه شدند و آنهایی که باقی ماندند برای حفظ یک روال روزانه تلاش می‌کنند. حفاظت از مدارس، نبود ساختمان‌های جایگزین برای مدارس و تقسیم کادر آموزشی و درمانی مدارس بین نقاط کانونی مختلف، باعث کمبود کارکنان شده است.

مسئله دیگر در وقوع جنگ گسترده با حزب‌الله، هدف قرار گرفتن بنادر اشدود و حیفا و همچنین زیرساخت‌های تولید برق و آب شیرین‌کن‌های بخش‌های شمالی اسرائیل است. ناامن شدن مسیرهای تجاری دریایی، اثر مستقیمی بر افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی اسرائیل دارد. این در شرایطی است که در ۱۱ ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد، ساکنین اراضی اشغالی با روند صعودی تورم روبرو بوده‌اند و موج جدید گرانی‌ها می‌تواند بر گستره عمومی فقر در اسرائیل بیفزاید.

بنابراین، این تصور که آغاز جنگ همه‌جانبه بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله، فقط منجر به آسیب‌های جدی بر اقتصاد و وضعیت جتماعی لبنان خواهد شد، درست نیست. همزمان حزب‌الله نیز قادر است ضربات کاری بر ساختارهای اقتصادی و اجتماعی اسرائیل وارد کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه