English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

چرا اسرائیل از کنترل محور فیلادلفیا توسط حماس هراس دارد؟

رژیم صهیونیستی امیدوار است بتواند با حفظ مرز فیلادلفیا به نوعی شریان تنفس سیاسی حماس را قطع کند، مانع ارتباطات جهانی‌اش شود و اجازه ورود خبرنگاران و مستندسازان را به نوار غزه ندهد. در صورتی که این محور در اختیار حماس قرار بگیرد، بدون تردید اطلاعات و اخبار متفاوتی از آنچه در ۱۱ ماه گذشته از زندگی فلسطینی‌ها زیر بمباران شنیده‌ایم، منتشر خواهد شد.

 چرا اسرائیل از کنترل محور فیلادلفیا توسط حماس هراس دارد؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، در حال حاضر مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه و بحث بر سر توافق برای تبادل اسرا متوقف شده است. علت آن هم تأکید ویژه نتانیاهو بر لزوم حفظ مرز فیلادلفیا (مرز مشترک نوار غزه و مصر) است. در این راستا برخی مخالفان داخلی نتانیاهو علت پیوند زدن گفت‌وگوها برای رسیدن به توافقی برای آزادی اسرا به محور فیلادلفیا را تنها به‌دلیل تمایل وی برای حفظ قدرتش می‌دانند. از دید این گروه در صورت توقف جنگ و آتش‌بس، نتانیاهو با اعتراض اعضای کابینه روبه‌رو می‌شود و این به معنای سقوط دولتش است، زیرا افرادی مانند بن گویر وزیر امنیت داخلی و اسموتریچ  وزیر دارایی هشدار داده‌اند در صورت پذیرش چنین معامله‌ای از کابینه خارج می‌شوند. با این حال به جز نتانیاهو بخشی از بدنه کارشناسی و تحلیلگران سیاسی و نظامی اسرائیل و همچنین نیمی از افکار عمومی این رژیم موافق کنترل نظامی‌محور فیلادلفیا هستند. به زعم آنها بحث با حماس در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه، بازگشت مردم نوار غزه به بخش شمالی، تأمین سوخت و کنترل مسیر فیلادلفیا یک اشتباه است. این کارها وضعیت حماس را به‌عنوان نهاد غیرنظامی تثبیت و آن را به عنوان حاکم نوار غزه حفظ خواهد می‌کند.

اما به نظر می‌رسد این تمام ماجرا نیست. از نظر کارشناسان همسو با نتانیاهو، نگاه کردن به محور فیلادلفیا از این زاویه که این مرز فقط محلی برای ورود کامیون‌های کمک خواهد بود، فاقد لحاظ کردن یک جنبه مهم دیگر است: «جلوگیری از در اختیار گرفتن یک مرز بین‌المللی توسط حماس از بعد سیاسی و غیرنظامی».

از این دید، فیلادلفیا دارای بعد استراتژیک سیاسی و نظامی است؛ بنابراین در سطح سیاسی، حاکم نوار غزه می‌تواند از ترانزیت بین‌المللی، به صورت آشکار یا پنهان، برای دعوت و میزبانی از هیئت‌ها و مقامات جهانی استفاده کند و مشروعیت حکومت خود را در نوار غزه افزایش دهد و هیچ‌کسی هم نمی‌تواند مانع از بازدید یک مقام ارشد روسی یا چینی یا نماینده ارشد سازمان ملل از نوار غزه یا دیدار مقامات ارشد کشورهای همسو با حماس شود.

چنین بازدیدهایی به سازمان حماس و مشروعیت آن در میان مخاطبان فلسطینی و جهانی‌اش روح تازه‌ای می‌بخشد. نه تنها مقامات ارشد و هیئت‌های سیاسی، بلکه همچنین انبوهی از هواداران حماس از سراسر جهان می‌توانند وارد غزه شوند. تبدیل برخی از تونل‌ها و تخریب‌های نوار غزه به موزه یا مکان‌های زیارتی برای حامیان حماس، برگزاری راهپیمایی‌های ضداسرائیلی در مرز اسرائیل و اعمال خشونت علیه ارتش اسرائیل، تخریب تأسیسات نظارت و کنترل در مرز یا در محور فیلادلفیا (نه لزوما توسط حماس، بلکه توسط حامیان جهانی‌اش) از جمله اقداماتی است که می‌تواند رخ دهد. حماس همچنین می‌تواند فعالیت نهادهایی مانند آنروا را سازمان‌دهی کند این باعث افزایش جایگاه بین‌المللی حماس و کاهش دامنه اقدامات اسرائیل می‌شود.

از نظر تحلیلگران اسرائیلی، حماس در گذشته می‌دانست و با حمایتی که از زمان جنگ از سوی جهان دریافت کرد، در آینده حتی بهتر می‌تواند بین اقداماتش در نوار غزه علیه اسرائیل و همذات‌پنداری افکار عمومی جهانی ارتباط ایجاد کند.

اگر حماس بخواهد، می‌داند چگونه از همان گذرگاه بین‌المللی بدون حضور و کنترل اسرائیل استفاده کند تا آرام آرام این رژیم را از هرگونه توانایی برای ادامه عملیات در نوار غزه دور کند. با توجه به حمایت‌هایی که حماس در طول جنگ از افکار عمومی دنیا دریافت کرد، نمی‌توان رد کرد که این حضور نیز ممکن است با استقبال بین‌المللی گسترده‌ای روبه‌رو نشود و این مسئله باعث خواهد شد از هرگونه تلاش اسرائیل برای نظارت بر حماس جلوگیری شود.

بنابراین رژیم صهیونیستی امیدوار است بتواند با حفظ  مرز فیلادلفیا به‌نوعی شریان تنفس سیاسی حماس را قطع کند، مانع ارتباطات جهانی‌اش شود و اجازه ورود خبرنگاران و مستندسازان را به نوار غزه ندهد. در صورتی که این محور در اختیار حماس قرار بگیرد، بدون تردید اطلاعات و اخبار متفاوتی از آنچه در 11 ماه گذشته از زندگی فلسطینی ها زیر بمباران شنیده‌ایم، منتشر خواهد شد و در نتیجه رژیم صهیونیستی با فشار سیاسی و حقوق بشری بزرگ‌تری مواجه می‌شود.  

براین اساس می‌توان چنین تحلیل کرد  تا زمانی‌که کابینه راستگرای نتانیاهو بر سرکار است، چانه‌زنی برای محور فیلادلفیا در مذاکرات منتهی به شکست خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه