English

وزیر امور خارجه:

خیلی از اختلافات با آمریکا مبنایی و رفع آن ممکن نیست

عراقچی، وزیر امور خارجه در ارتباط با تخاصم میان ایران و آمریکا تصریح کرد: حرف من روشن است ما اختلافاتی با آمریکایی‌ها داریم که خیلی از آنها مبنایی است و امکان رفع این تنش‌ها و تخاصمی که وجود دارد واقعاً ممکن نیست .

خیلی از اختلافات با آمریکا مبنایی و رفع آن ممکن نیست
به گزارش خبرگزاری موج

​، عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی در خصوص رویکردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره سختی‌هایی را داشته، در طول ۴۰ سال گذشته ما همیشه وزارت خارجه پرکاری را داشته‌ایم، شما ببینید اداره سیاست خارجی در ۸ سال دوران جنگ کار آسانی نیست آن هم جنگی که ما داشتیم با شرایط خاص خودش و بعد هم در شرایطی که سال‌های پس از آن داشتیم در دوران مقاومت و بحث‌های متعددی که همیشه در سیاست خارجی داشتیم.

وی گفت: یک وقت حساب کردم تعداد موضوعاتی که سیاست خارجی در آن درگیر است ۷۰ یا ۸۰ مورد است، بنابراین ما سیاست خارجی پرکار و شلوغی را داریم، از نظر تعداد همسایگانی که داریم، مشکلات و معضلاتی که در مناطق پیرامونی ما وجود دارد، منطقه خلیج فارس، غرب آسیا و موضوعاتی که در سطح بین‌المللی وجود دارد و با همه این‌ها جمهوری اسلامی ایران به نوعی درگیر است، بازیگر است و به ایفای نقش می‌پردازد و در هر کدام از این موضوعات هم رقبا و دشمنانی داریم.

عراقچی افزود: کسانی که تهدید هستند چالش ایجاد می‌کنند و البته فرصت‌هایی که همواره در کنار آن بوده و هست و خواهد بود و بنابراین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بسیار پر مسئله است که طبیعتاً کار را سخت می‌کند. شهید امیرعبداللهیان در یکی از سخت‌ترین و پرکارترین دوران‌ها وزیر امور خارجه کشورمان بود، وقتی که موضوع اوکراین شروع شد یک سری تبعات داشت و بعد از آن غزه و طوفان الاقصی که دیگر تمام سیاست خارجی ما را به خودش مشغول داشت تا این اواخر که بحث عملیات وعده صادق و موضوعات از این دست را داشتیم. در طول ۳۵ سالی که در وزارت امور خارجه مشغول بودم روزی نبوده است که با آرامش کامل به سر کنیم.

وزیر امور خارجه در ارتباط با تخاصم میان ایران و آمریکا اظهار داشت: حرف من روشن است ما اختلافاتی با آمریکایی‌ها داریم که خیلی از آنها مبنایی است و امکان رفع این تنش‌ها و تخاصمی که وجود دارد واقعاً ممکن نیست .

وی افزود: ما مخالف سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا و مخالف حضور آمریکا در خیلی از مناطق جهان از جمله منطقه خودمان هستیم، ما با خیلی از سیاست‌های آمریکایی ها و زورگویی‌های آنان مخالف هستیم و آنها هم با روحیه استقلال طلبانه و عزت طلبانه جمهوری اسلامی و سیاست‌های ما در منطقه مخالف هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: حل کامل این اختلافات به نظر من آسان نیست یا زمانش اکنون نیست و یا اصولاً امکان‌پذیر نیست،نکته مهم در این میان این است که اگر رفع تخاصمات امکان‌پذیر نیست ولی هزینه‌های آن را می‌توان کاهش داد ، به عبارتی دیگر گرچه تخاصم وجود دارد ولی مردم ما هر هزینه و هر فشاری را به واسطه این تخاصم نباید تحمل کنند.

وزیر امورخارجه در ادامه عنوان داشت: ما به عنوان مجریان سیاست خارجی باید راه‌هایی را اتخاذ و مسیری را با ابزارهای مختلف دنبال کنیم که هزینه‌های این تخاصم را کاهش دهیم. اگر می‌توانیم بعضی اوقات فضای تنفسی ایجاد کنیم و اگر می‌توانیم برخی از حرکت‌ها را به تاخیر بیندازیم و ابعاد یک تهدیدی را کوچکتر کنیم این وظیفه ما است.

وی در ادامه افزود: وظیفه ما در سیاست خارجی این است که اگر اختلافات و تخاصمی بین ما و برخی از کشورها به خصوص آمریکا به وجود آمده آن را کاملا رصد کنیم و تدبیر کنیم که چگونه این هزینه‌ها را برای کشور و برای مردم کاهش دهیم.

عراقچی در ادامه با اشاره به مدل برجام اظهار داشت: یکی از نمونه‌های مدیریت تخاصم کاری بود که در برجام صورت گرفت. در برجام نه به آمریکایی‌ها رفیق، نه شریک و نه دوست شدیم.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: در برجام، در موضوع هسته‌ای اختلاف داشتیم و تلاش کردیم که این اختلاف را حل کنیم، به عبارتی دیگر فرمول اعتمادسازی در برابر رفع تحریم‌ها را در پیش گرفتیم و موفق هم بودیم و دنیا هم از آن استقبال کرد ولی آمریکایی‌ها از این فرمول خارج شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: کاری که در برجام صورت گرفت به نوعی مدیریت تخاصم بود، نه ما از برنامه هسته‌ای دست برداشتیم و نه آنها از سیاست‌های استکباری‌شان دست برداشتند، ولی تلاش شد هزینه‌های تخاصم را مدیریت کرده و تحریم‌هایی که به خاطر موضوع برنامه هسته‌ای بر مردم تحمیل شده بود را رفع کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه