English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

نتیجه حملات اسرائیل به مرکز فرماندهی حزب الله در ضاحیه بیروت چه بود؟

در ساعات پایانی روز جمعه، ۶ مهر، رژیم صهیونیستی مرکز فرماندهی حزب الله در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت را هدف حمله قرار داد.

نتیجه حملات اسرائیل به مرکز فرماندهی حزب الله در ضاحیه بیروت چه بود؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، در روزهای ۲۷ و ۲۸ شهریور حادثه انفجار پیجرها و بیسیم ها در بین نیروهای حزب الله در لبنان رخ داد. اگرچه اسرائیل رسماً مسئولیت این حمله سایبری را بر عهده نگرفت اما تمام تحلیلگران داخلی این رژیم در تحلیل های خود، اسرائیل را عامل آن معرفی کردند. در ادامه این روند روز ۲۹ شهریور، پنج شنبه، ارتش اسرائیل از آغاز «عملیات» نظامی در لبنان علیه حزب الله تحت عنوان «پیکان های شمال» خبر داد. تأکید بر «عملیات نظامی» از آن جهت بود که نشان دهند این اقدام مشابه آنچه در نوار غزه رخ داد نیست و مقطعی و کوتاه مدت است و لذا در رده «جنگ» قرار نمی گیرد. در چارچوی این عملیات، جنگنده های اسرائیلی نواحی مختلفی در جنوب لبنان و نزدیک مرز اراضی اشغالی و همچنین منطقه ضاحیه در جنوب بیروت را هدف قرار دادند که موجب کشته شدن گروهی از فرماندهان یگان رضوان شدند. در طول یکهفته گذشته این حملات با شدت های مختلف ادامه یافت و در مقابل حزب الله نیز که همچنان توان رزمی خود را حفظ کرده است، به این حملات با پرتاب راکت و موشک به مناطق شمالی اسرائیل و همچنین حتی تل آویو پاسخ می داد. اما جمعه شب، ۶ مهر، خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر هدف قرار گرفتن مرکز فرماندهی حزب الله در ضاحیه با بمب سنگرشکن.

در ادامه این خبر اعلام شد هدف از این عملیات، هدف قرار دادن بالاترین مقامات ارشد حزب الله یعنی حسن نصر الله و معاون و جانشین است که به گتفه می شود به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران در یک جلسه گردهم آمده بودند. اخبار ضد و نقیضی در مورد شهادت نصر الله منتشر شد، حزب الله هم بیانیه رسمی در این باره منتشر نکرد. در مقابل مقامات حزب الله به رویترز اعلام کردند «ارتباط سازمان با حسن نصرالله و فرماندهی حزب قطع شده است.: این خبر می توانست دو دلیل باشد: شهادت فرماندهان و رهبر حزب الله و یا تصمیم بر قطع ارتباط آنها برای جلوگیری از شناسایی و ردیابی مجدد محل استقرارشان.

در این بین ارتش اسرائیل رسماً اعلام کرد حملات به اهداف استراتژیک حزب الله کماکان در ضاحیه ادامه دارد و مردم این مناطق به سرعت منطقه را ترک کنند. مردم به دلیل ترس از حملات هوایی، شبانه خانه ها را ترک کردند و این موضوع موجب حجم ترافیک بالایی در جنوب بیروت شد. ساکنین ضاحیه تلاش می کردند خود را به مناطق شمالی پایتخت برسانند. اندکی بعد نیز اخبار و تصاویری از هدف قرار گرفتن مناطقی در ضاحیه منتشر شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد این مناطق در واقع مرکز دپوی سلاح های حزب الله است.

در همین بین، منطقه صور در جنوب لبنان نیز زیر آتش بود. اما نکته مهم اینکه ساختار رزمی حزب الله همچنان فعال باقی ماند و در طول شب تا صبح روز شنبه، ۷ مهر، مناطق جلیل علیا و صفد مورد هدف راکت های این سازمان قرار گرفتند.

در واکنش به این تحولات، شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری برگزار کرد که در این نشست، نماینده اسرائیل مدعی شد انها برای بازگرداندن امنیت به مناطق شمالی خود و حدود ۷۰ هزار تخلیه شده به خانه هایشان، این روند را ادامه خواهند داد.

دولت بایدن نیز تصمیم گرفتند چینش نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه و دریای مدیترانه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. لازم به ذکر است از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آمریکا بر حجم تجهیزات و نیروهای خود در منطقه با هدف حمایت و دفاع از اسرائیل در برابر تشدید موج حملاتف افزوده است. اکنون نیز به دلیل ترس از واکنش نظامی جمهوری اسلامی ایران به حملات اسرائیل علیه ساختار رهبری حزب الله، چنین خبری در رسانه ها منتشر شد.

مسئله مهمی که در جریان اتفاقات شب جمعه رخ داد، «احتمال» شهادت چند تن از فرماندهان سپاه از جمله عباس نیلفروشان فرمانده سپاه در لبنان، است که گفته می شود در نشست مشترک با مقامات حزب الله در ضاحیه حضور داشته است. در این رابطه نیز هیچ بیانیه رسمی منتشر نشده و گمانه زنی ها هر چند ساعت در رسانه ها تغییر میکند. در واکنش به این تحولات، نیمه شب شنبه، تعدادی از مردم در میدان فلسطین تهران به حمایت از حزب الله تجمع کردند. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز در شبکه ایکس نوشت: «هرگز توانایی حزب‌الله برای دفاع از لبنان در مقابل هر تهاجمی را دست‌کم نگیرید.قدرت حزب‌الله ریشه در ظرفیت‌های درونی و حمایت‌های مردمی دارد. حزب‌الله قابلیت کامل برای نابودی پایگاه‌ها و نیروهای رژیم اسرائیل را دارد.البته این واقعیت رافع مسئولیت کشورهای عربی و اسلامی‌برای مقابله با اسرائیل نیست.»

وزیر خارجه عربستان هم صرفاً به ابرزا نگرانی برای تشدید تنش ها در منطقه اکتفا کرد. اما هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد: باید هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا وحشیگری اسرائیل در کل منطقه گسترش پیدا نکند. جنگ در غزه باید پایان یابد و باید فورا وارد عمل شد که این جنگ به جاهای دیگر از جمله لبنان گسترش پیدا نکند. همه کشورهای جهان باید فشارهای خود را بر اسرائیل به کار گیرند و در برابر تل آویو بایستند تا جنگ به این صورت گسترش پیدا نکند.

با این حال دور از انتظار است کشورهای عربی به صورت متحد تصمیم بگیرند واکنشی به اسرائیل در این خصوص انجام دهند. کشورهای عربی به دلایل مختلف دارای نظرات کاملاً متضادی در مسئله نوار غزه، حزب الله و اسرائیل با یکدیگر هستند. در این راستا، البته مانند گذشته نقش جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد تا بتواند کشورهای همسو با فلسطین را گرد هم آورد و بتواند واکنش درخوری به این تحولات نشان دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه