English

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

لزوم تداوم تخصیص ارز ترجیحی برای واردات دارو

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ضمن اشاره به استاندارد بودن داروهای تولیدی داخل کشور گفت: برای برخی داروها که مشابه داخلی نداریم باید ارز ترجیحی همچنان تخصیص یابد و حذف این ارز بازی با جان مردم است.

لزوم تداوم تخصیص ارز ترجیحی برای واردات دارو

روح الله لک علی آبادی درباره استاندارد داروهای تولیدی داخل کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: برای توضیح در مورد کیفیت داروها، باید آنها را در مقام مقایسه با هم قرار دارد و تا زمانی که این کار را نکنید نمی توانید بگوید چون این دارو در داخل تولید می شود، کم کیفیت است. بنابراین داروهایی داخلی استانداردهای لازم را دارند و مردم نگران نباشند.

وی افزود: با این حال در همه جای دنیا یک کالا می تواند در رقابت با همان کالا در شرکت دیگری، کیفیت کمتر یا بیشتری داشته باشد. برهمین اساس برخی داروهای تولیدی ما اثرگذاری اش از داروهای خارجی بیشتر باشد و یا بالعکس. وقتی داروها در رقابت قرار می گیرند، بعضی  تاثیر زمانی بهتری دارند که می توان با کمیت بیشتر کیفیتش را جبران کرد. ما الان در داخل کشور شرکت های دارویی مختلفی داریم. ممکن اس، یک دارو از یک شرکت با مصرف ۶ قرص اثرگذار باشد و همان دارو از شرکت دیگر نیازمند مصرف ۸ قرص  باشد. اما نمی شود گفت آن شرکتی که باید ۸ قرصش را مصرف کرد، کیفیتش کمتر است در واقع فقط طول درمانش طولانی تر است.

نماینده مردم ازنا و درود درباره وضعیت داروهای خاص در کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر داروهایی که مشابه داخلی ندارند، با ارز ترجیحی ۲۸ هزار تومان وارد می شوند. اما من شنیده ام برخی می گویند باید ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی شود هم حذف شود که به نظر من این کار صد درصد اشتباه است. زیرا نمی توانیم با جان مردم بازی کنیم و باید این ارز همچنان تخصیص یابد. بنابراین در بحث تأمین داروهای خاص، یک مسئله تخصیص ارز دولتی است که باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مسئله بعدی در این رابطه، تحریم هاست. برخی وقت ها ما به دلیل تحریم قادر نیستیم دارویی را وارد کنیم هرچند که غرب تأکید دارد دارو تحریم نیست. اما سیاست اعلانی با  سیاست اعمالی اروپا و آمریکا متفاوت از هم است. در حالی که در سیاست اعلانی غرب خود را مدافع حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات هم می داند، شاهد هستیم از رژیم صهیونیستی علی رغم اینهمه کشتار حمایت می کند. پس ما نمیتوانیم به این گفته غربی ها که دارو تحریم نیست، اعتماد کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت تصریح کرد: اگر قرار باشد تحریم ها برداشته شود، نباید منحصر به دارو باشد و این ربطی به عضویت در AFTF و یا حل مشکل سوئیفت ندارد. زیرا اینها هم حل شود باز بهانه دیگری برای تحریم پیدا خواهد شد.

روح الله لک علی آبادی در پایان بیان کرد: من دقیق نمی دانم چند درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می شود اما بخش اعظمی را شامل می گردد که بابت واردات این قبیل داروها دیگر ارز ترجیحی اختصاص نمی یابد چون مشابه داخلی داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه