English

توپخانه «هفت» به «ماهنامه فیلم» رسید / طالبی‌نژاد: فراستی منتقد نیست، تخریب‌چی است

احمد طالبی‌نژاد با اشاره به نقش ماهنامه سینمایی «فیلم» در پیشرفت فضای نقد فیلم و فیلمسازی در سینمای بعد از انقلاب گفت: فراستی تخریب‌چی سینمای ایران است که می‌خواهد همه ساختارهای زیربنایی این سینما را تخریب کند و ماهنامه فیلم هم بخشی از همین زیر بنا است.

توپخانه «هفت» به «ماهنامه فیلم» رسید / طالبی‌نژاد: فراستی منتقد نیست، تخریب‌چی است
احمد طالبی‌نژاد منتقد و کارگردان سینما در گفت‌وگو با علی ظهوری‌راد خبرنگار خبرگزاری موج در مورد برنامه «هفت» که شب گذشته نشستی با موضوع نقد فیلم در سینمای ایران برگزار کرد و طی صحبت‌های مطرح شده در آن، نقش ماهنامه سینمایی فیلم و نقش تاریخی آن در پیشبرد فضای فیلمسازی و نقد در سینمای ایران را زیرسئوال برد، گفت: ابتدا دوستان این برنامه با من برای حضور در این نشست تماس گرفتند و من تنها یک شرط برای حضور در این برنامه داشتم که آن هم حضور نداشتن «مسعود فراستی» بود، چون از نظر من این آقا منتقد سینما نیست بلکه به قول بچه‌های جبهه، تخریب‌چی است و می‌خواهد همه ساختارهای زیربنایی سینمای ایران را تخریب کند و بی‌شک یکی از نقاط مهمی که آقای فراستی قصد تخریب آن را دارد، همین مجله فیلم است. طالبی‌نژاد که خود از دهه ۶۰ در ماهنامه سینمایی «فیلم» فعالیت داشت، در مورد اهمیت این مجله در فضای نقد در سینمای پس از انقلاب گفت: ماهنامه فیلم اولین نشریه جدی سینمایی پس از انقلاب است که از سال ۶۳ تا به حال فعالیت می‌کند و همه گونه اتهامی طی این سال‌ها بر آن وارد شده است، از جمله اینکه بارها این مجله را ارگان ارشاد یا بنیاد سینمایی فارابی خوانده‌اند و...! او اظهار داشت: دوستان دقت کنند که ماهنامه فیلم سال‌ها مجوز دائم انتشار نداشت و هر شماره آن برای انتشار به ارشاد می‌رفت و بعد از ممیزی منتشر می‌شد، ولی با این وجود اثر مهم خود را بر سینمای ایران گذاشت. نویسنده فیلمنامه «دندان مار» در ادامه با اشاره به لزوم بررسی منصفانه نقش این مجله در تاریخ سینمای ایران، گفت: هر نقدی باید وجوه مثبت و منفی را باهم داشته باشد و باید به این نکته توجه کنیم که بخش‌های مثبت فعالیت مجله فیلم در مقاطع مختلف تاریخی کم نیست. اول اینکه «ماهنامه فیلم» با انتشار اخبار تولید در سینمای ایران صنعت سینمای کشور را از نظر خبر رسانی متحول کرد. دوم اینکه جدی‌ترین نقدهای معرفی آثار سینمای ایران و جهان در این مجله منتشر شد و این به رشد اطلاعات سینمایی مخاطبان در روزگاری که این حجم رسانه امروز وجود نداشت، کمک به‌سزایی کرد، ضمن اینکه نقش موثر «ماهنامه فیلم» در معرفی فیلم‌های فرهنگی سینمای غرب بسیار بود. کارگردان فیلم «من بن لادن نیستم» گفت: مجموعه تأثیرات «ماهنامه فیلم» طی سی و دو سال اخیر بر فضای سینمای ایران، بر کسی پوشیده نیست، اما همانگونه که گفتم، فراستی به عنوان تخریب‌چی سینما وظیفه دارد این شأن و جایگاه را تخریب کند و از بین ببرد. طالبی‌نژاد افزود: با توجه به نتیجه این برنامه و کلیاتی که در موردش شنیده‌ام، خوشحال‌ام که در دوره جدید آن حضور ندارم، چون اصولا برنامه «هفت» جهت‌گیری سیاسی دارد تا سینمایی و بخشی از فعالیت‌هایی که در زمینه ضدیت با دولت و ارشاد صورت می‌گیرد در این برنامه متمرکز شده تا فضای فرهنگی کشور را تخریب کند.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه