English

فیلمسازی خودنمایی نیست

کارگردان فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» با اشاره به اینکه فیلمسازی خودنمایی نیست، گفت: اگر در ذهن شما این است که فیلمی بسازید تا خودتان را نشان دهید اشتباه می کنید چرا که سینما عشق می خواهد.

فیلمسازی خودنمایی نیست
به گزارش خبرگزاری موج، کارگاه تخصصی تجربه فیلمسازی در حوزه سلامت با حضور پوران درخشنده و علاقه مندان این حوزه در دومین روز جشنواره و در سالن شماره ۱ پردیس چارسو برگزار شد. درخشنده در ابتدای این نشست اظهار داشت: هیچ وقت حاضر نشدم به عنوان تهیه کننده یا کارگردان فیلمنامه ای را بسازم که مورد علاقه ام نبود و همواره سوژه هایی را انتخاب کردم که برایم  دغدغه بوده و برای اینکه به خوبی به این دغدغه بپردازم سخت تلاش کردم. وی با انتقاد از اینکه چطور می شود یک فیلمساز یا بازیگر در طول سال چند فیلم بسازد یا بازی کند افزود: این اتفاق متاسفانه در سینما می افتد و اگر من امروز در حال ساخت فیلمی نبودم هیچ وقت به اینجا (جشنواره سلامت) نمی آمدم و از عشق به سینما با شما حرف نمیزدم. درخشنده افزود: سینما مانند انتخاب فردی برای ازدواج است. باید به خوبی فردی که می خواهید با او ازدواج کنید را بشناسید. رفتارهای او را ببینید. با خانواده او حرف بزنید و بعد انتخاب کنید که می خواهید با او ازدواج کنید یا نه. کارگردان فیلم سینمای «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» با اشاره به اینکه بین رشته پزشکی و سینما، سینما را انتخاب کرده و ۳۰ سال برای این انتخاب تلاش کرده است، گفت: من انتخاب کردم که با زبان سینما حرف هایم را به مردم جامعه ام بیان کنم و در این ۳۰ سال لحظه ای نبود که برای کارهایم سختی نکشیده باشم و یا دست از تلاش بردارم. درخشنده با بیان اینکه سعی کنید برای کارهایتان آدم اصلی را پیدا و با او ارتباط برقرار کنید، خاطرنشان کرد: برای خیلی از فیلم هایم بازیگرانی را انتخاب کردم که درگیر سوژه باشند به طور مثال اگر شخصیت یک پسر ناشنوا را داشتم، خیلی راحت می توانستم از یک بازیگر حرفه ای بخواهم در نقش ناشنوا ظاهر شود که خوب راحت ترین کار بود. اما این کار را انجام ندادم و برای بازی از یک پسر ناشنوا استفاده کردم. چون فکر می کردم این فیلم درباره ناشنوایان است و ناشنوایان باید سهمی از فیلم داشته باشند. باید رنج های واقعی یک فرد ناشنوا را به مخاطبان نشان می دادم. درخشنده با بیان اینکه باید سوژه را به خوبی شناخت و افرادی را انتخاب کرد که یا سوژه را به خوبی درک کنند و یا مانند ما عاشق کارشان باشند، گفت: یادمان نرود در کنار عشق به کار باید تکنیک را به خوبی بلد باشیم. تکنیک ابزار کار فیلمساز است و نمیتوانید توقع داشته باشید عوامل کار بتوانند تمام خواسته های ذهنی شما را با خوبی پیاده کنند. این کارگردان سینما با بیان اینکه در سینما عاشق کم است، از نبود آدم های جدید در سینما گلایه کرد و اظهار کرد: من به نوبه خودم همیشه سعی کرده ام بازیگران و افرادی جدیدی را به سینما معرفی کنم. امیدوارم دیگر همکاران من نیز فعالیتی در این حوزه انجام دهند. مگر چقدر می توانیم در سینما از یک بازیگر استفاده کنیم؟ بازیگر خوب در سن ۲۰ تا ۲۵ سال نداریم و وظیفه شما این است که بعد از ورود به سینما افراد جدید و عاشقان جدیدی را به سینما معرفی کنید. وی افزود: به طور مثال نباید با بازیگرانی کار کنید که برای چند سکانس ۵۰۰ میلیون تومان می گیرند و آنقدر به کار احترام نمیگذارند که حتی برای جلسات فیلمنامه خوانی حاضر شوند. من هیچ وقت از این بازیگران استفاده نمیکنم. آنقدر می گردم تا بازیگر مورد علاقه ام را که به کار من احترام میگذارد، پیدا کنم. درخشنده با بیان اینکه توصیه ای برای شما دوستان عزیز دارم، گفت: برای رسیدن به بهترین نتیجه باید سخت تلاش کنید. به کارتان باور داشته باشد و اگر کسی علاقه شما را باور نداشت ناامید نشوید. اگر عاشق کارتان باشید، هر اتفاقی که بیافتد باز هم جلو میروید. اما یادتان باشد برای انتخاب سوژه تحقیقات زیادی داشته باشید. بعد از نوشتن فیلمنامه ایرادات آن را رفع کنید و در نهایت فیلمی بسازید که مانند خیلی از فیلم های حاضر در سینمای ما حرفی که میزند تاریخ مصرف نداشته باشد. در پایان این نشست، مخاطبان حاضر در سالن سوالات خود را از پوران درخشنده در حوزه تجربه در فیلمسازی، مطرح کردند. نخستین جشنواره فیلم سلامت از روز گذشته آغاز شده و تا ۵ شهریور ادامه خواهد داشت.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه