نروژ ِسال ۱۸۸۲ را با «دشمن مردم» روی صحنه آوردیم
بهار خلیلی فرد، طراح لباس برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی باران، از جذابیتهای طراحی یک نمایش که داستان آن در اروپای ۱۲۰ سال قبل میگذرد، صحبت کرد.
بهار خلیلیفرد در گفتوگو با سارا کنعانی خبرنگار خبرگزاری موج، در خصوص طراحی لباس نمایش «دشمن مردم» که اجرای موفقی را در جشنواره تئاتر باران پشت سر گذاشت، گفت: طبیعتا خیلی ذوق زده و خوشحالم؛ به خصوص که «دشمن مردم» اولین تجربه رسمی من در حوزه تئاتر به حساب میآید. راستش را بخواهید آن روزها شاید در شبانه روز فقط دو سه ساعت میخوابیدم ولی اجازه ندادم از انرژی حاکم بر کار، چیزی کم شود. به همین علت انتظار دیده شدن حاصل زحماتم را داشتم که خدا را شکر، محقق شد. او در ادامه گفت: برای انجام این کار با دشواری زیادی رو به رو بودم. هم به عنوان دستیار لباس در پروژه «سد معبر» به
کارگردانی محسن قرایی حضور داشتم و هم باید در فرصت کمی لباسهای نمایش «دشمن مردم» را آماده میکردم که با توجه به پر بازیگر بودن این گروه کار سادهای نبود. من کاراکترهای اصلی نمایشنامه یعنی خانواده دکتر استوکمان را از سایرین جدا کردم و برای آنان طراحی جداگانهای را لحاظ کردم. آنان مطابق با نقش پررنگی که در ماجراهای شهر داشتند لباسهایی گرمتر و زندهتری نیز به تن داشتند. طراح لباس نمایش «دشمن مردم» در خصوص جذابیتهای طراحی لباس برای نمایشی که داستان آن در ۱۲۰ سال قبل، آن هم در
کشور نروژ میگذرد اضافه کرد: من به کتاب دایره المعارف طراحی لباس جهان رجوع کردم و ایدههایی از آن گرفتم اما خود را به شکل صد در صدی محدود و محصور به متن نکردم. برای مثال کاراکتر پترا به عنوان یک دختر جسور و سرکش شلواری را میپوشد که فمنیستها میپوشند و میدانیم که فمنیستها در قرن ۲۰ اوج گرفتند و ماجرای ما در قرن نوزدهم میگذرد. با این حال چنین لباسی را برای پترا انتخاب کردم، چراکه او پر از جسارت و شجاعت بود و این فرم پوششی مخاطب را به یاد کاراکترهای این چنینی که قبلا در فیلمهایی با این موضوعات میدید میانداخت و به این وسیله ارتباط مخاطب با نمایش راحت تر
برقرار میشد. بهار خلیلی فرد در خاتمه گفت: یکی از ویژگیهای طراحی لباس خوب این است که تو بتوانی مواد و ملزومات کار را با میزان بودجه و برآورد هزینه تطبیق بدهی. من برای این کار از پارچههایی ارزان قیمت استفاده کردم و گاهی از خیاطان میخواستم باقی مانده پارچه خود را به من بدهند اما سعی کردم با همان پارچهها طراحی و دوخت را به بهترین شکل ممکن انجام بدهم و حتی کراوات کاراکترهای مرد هم دوخته شده است و خریداری نشد. بهار خلیلی فرد پیش از این در فیلمهای سینمایی «قشنگ و فرنگ»، «مشکل گیتی»، «آدم باش» و ... به عنوان دستیار لباس فعالیت داشته است.
ارسال نظر