شمقدری ما را وارد جنگ سیاسی کرد / به جای «جم تی. وی» در اینستاگرام تبلیغ می کنم / با حکم حکومتی هم نمی توان اکران کرد!
کارگردان طلا و مس: در زمان تحریم فیلمها تحلیل ما در کانون این بود که وزارت ارشاد بازی قشنگی را با ما شروع کرده و شمقدری میخواهد ما را با نهادهایی مثل حوزه هنری که تکلیفشان با ما روشن نیست رو در رو کنند تا پشت ما خالی بشود و بتوانند راحت ما را بکوبند.
به گزارش خبرگزاری موج، اسعدیان، کارگردان سینمای ایران در گفتگویی که در برنامه ۳۵ و از طریق سایت فیلم نت (سامانه ویدئو درخواستی) انجام شده است در پاسخ به سوالی درباره سیاسی کاری خانه سینما میگوید: این یک تهمت است و هیچ اثباتی هم برایش وجود ندارد. وقتی ۵ مستندساز را میگیرند و خانه سینما برایشان بیانیه میدهد آیا این سیاسی است؟ اینکه وزیر علیه ۵ نفر ازهم صنفهای ما که هنوز محکوم نشدهاند حرف میزند و ما میگوییم چرا به آن تهمت میزنید آیا سیاسی است ما سیاسی کاری نکردیم بلکه با کارهای آقای شمقدری ما وارد جنگ سیاسی شدیم و این جنگها خود من را از فیلمسازی دور
کرد. اسعدیان ادامه داد: بعضی دوستان روزشمار تاریخ خانه سینما را نوشتهاند و دوستانی که تیشه دست گرفتند و ریشه خانه سینما را زدند فکر نکنند چون حافظه تاریخی نداریم مسایلی فراموش میشود. وقتی انحلال خانه سینما اعلام شد، گروه ۱+۸ بیانیه داد و آقای وزیر نگران شد و یکی از این اقایان چند نفر را برد پیش وزیر و گفت چرا نگرانی، سینماگران حامی شما هستند و جالب اینکه از دفتر وزیر به ما زنگ زدند و اطلاع دادند که اینها آمدند. کار گردان یک روز بخصوص افزود: من قسمهای آقای شمقدری وسجادپور را باور ندارم چون این قدر حرفهای متناقض و کذب از آنها شنیدیم که حرفهای انها
سندیتی ندارد. در جنگ خانه سینما کسانی نقض اساسنامه خانه سینما را اطلاع دادند و پیگیر شدند و حتی پیش نمایندگان مجلس رفتند که از نویسندگان این اساسنامه بودند و آن زمان این نقاط ضعف از نظرشان نقاط مترقی اساسنامه بود. این کارگردان سینمای ایران با اشاره به اینکه خانه سینما نیاز به اصلاحاتی دارد افزود: خودمان هم تناقض خانه سینما را میدانیم و نمیدانیم سندیکا هستیم یا صنف و نمیدانیم در وزارت ارشاد باشیم یا وزارت کار اما این معنیاش این نیست که خانه سینما جای بیهویتی است. خانه سینما خانه اهالی سینما ست. هیات مدیره خانه سینما در بسیاری از موارد دارند منفعل عمل
میکنند. اینکه کارگردان و تهیه کننده در هیات مدیره نیست یک نقص است چون تنها کسانی که کلان سینما برایشان مهم است کارگردانان و تهیه کنندگان هستند. برای بقیه شاید مهم باشد اما مسئله اصلی شان نیست. به نظرم نبود کارگردانها و تهیه کنندهها بزرگترین لطمه را به هیئت مدیره میزند. اسعدیان با انتقاد از رفتار تلویزیون با فیلم های در حال اکران و همچنین مشکلاتی که برای فیلم های همچون عادت نمیکنیم پیش آمد گفت: نگاهی که میگوید شما نباید در شبکه جم تبلیغ کنید وامروز جلوی آن را میگیرد باید بداند که من میتوانم با اینستاگرام هر چقدر میخواهم تبلیغ کنم. ما دیگر دربند
تبلیغات تلویزیونی نیستیم و تلویزیون نمیتواند پایش را روی گلوی سینما بگذارد و بگوید به هیچ سمتی نرو. وی ادامه داد: ممکن است موقت فیلمی را از اکران برداردید؟ سال بعد چه میکنید؟ دو سال بعد چه میکنید؟ دیگر نمیتوان با قوانین دوران سینمای نگاتیو سینما را مدیریت کرد. ما نمیتوانیم حسرت سینمای دهه شصت را بخوریم. اینکه میشود با پروانه ساخت و پروانه نمایش سینما را کنترل کرد تصور اشتباهی است. کار گردان طلا و مس با اشاره به بحث های که درباره حذف پروانه میشود گفت: مخالف اصلی برداشتن پروانه ساخت تهیه کنندهها هستند. پروانه ساخت، یک تضمین است که برو فیلمت را بساز و
اکران کن. با وجود پروانه ساخت و نمایش فیلمها را از پرده پایین میکشند حال کدام تهیه کننده حاضر است بدون پروانه ساخت در این شرایط فیلم بسازد. وی با اشاره به دوران ایوبی و عملکرد دولت یازدهم در سینما گفت: در دوره مدیرت ایوبی همدلیها بیشتر شده اما اتفاق خاصی هم نیفتاده و همه انرژی صرف همان مناقشات شد و ایوبی در اختلافات دنبال این بود یک امتیاز به این بدهد و یک امتیاز به دیگری. آقای ایوبی گفتند گوشم به فرکانسها بلند آشنایی ندارد اما بعدا دیدیم گوششان به این صداها آشنایی دارد و این صداها تاثیرگذار شدند. وی ادامه داد: یک نوع آشفتگی در اجرا میبینم که باعث
بسیاری از مشکلات شده. در شورای پروانه ساخت به دلایلی با صدور پروانه ساخت فیلمی مخالفت شد و فیلمساز رفت پیش ایوبی واو به ما گفت پروانه ساخت ایشان را بدهید و ما گفتیم تا حکم حکومتی ندهید این کار را نمیکنیم و این فیلم که برایش حکم حکومتی دادند امروز غیر قابل نمایش است. وی با اشاره به رفتار حوزه هنری در دولت دهم با فیلمها درباره پشت پرده تحریم فیلمها توسط حوزه هنری گفت: در زمان تحریم فیلمها تحلیل ما در کانون این بود که وزارت ارشاد بازی قشنگی را با ما شروع کرده و شمقدری میخواهد ما را با نهادهایی مثل حوزه هنری که تکلیفشان با ما روشن نیست رو در رو کنند تا پشت ما
خالی بشود و بتوانند راحت ما را بکوبند. در ماجرای تحریم فیلمها ما تندترین برخوردها را با مومنی و حمزهزاده در جلسات میکردیم. و حتی در بیانیهها به حوزه حمله کردیم. اما فکر کردیم پشت این اتفاقات بازی دیگری جریان دارد. وی ادامه داد: تهیه کننده یکی از شش فیلم تحریم شده میگفت. ارشاد او را خواست و گفت دنبال اکران نباش ما پروانهات را دادیم اما پروانه نداری و این تهیه کننده همچنان اعتراضش به حوزه بود که چرا فیلم را نشان نمیدهد ما پشت این یک بازی میدیدیم. تهیه کننده دیگری صبر میکرد فیلمش در سینما آزادی اکران شود بعد اکران ناگهان پرچمی را بلند میکرد که دیگر
به سینما ازادی فیلم ندهید. ماتلاشمان را برای حل مشکل کردیم اما به عنوان کانون نمیخواستیم وارد بازی آقای شمقدری بشویم. اسعدیان افزود: در یکی از جلسات با مدیران حوزه منوچهر محمدی گفت من دیگر با شما کار نمیکنم. شما دارید حیثیت ما را میبرید. ناگهان خاموشی یک نامه گذاشت جلوی ما و گفت امضا را نگاه نکنید ولی ببینید مخالفانتان چه چیزیهای دربارهتان نوشتهاند. بعد میگویند ما پنبه فیلمهای همکارنمان را زدهایم. من در مخالفت با فیلم هیچ همکاری در هیچ شرایطی صحبت نمیکنم. اسعدیان درباره رفتار برنامه هفت سینمای با وی و مشکلاتی که بعدپیش آمد گفت: کاری که بهروز
افخمی با تیکه تیکه کردن حرفهای من در برنامه مدقق در برنامه هفت کرد اصلا خوب نبود برنامه هفت دارد ریشه سینمای ایران میزند. وقتی آنتن زنده را اختصاص میدهید به یک نفر تا امیال شخصیاش را اجرا کند این خیانت به سینمای ایران است. اکثر منتقدان را مردم نمیشناسند. اما مسعود فراستی را همه میشناسند. چرا؟ به خاطر همین فحاشیها. فراستی کاملا در رسیدن به هدفش موفق بوده است. وی ادامه داد: بهروز افخمی سینمای تو با دولت شروع شد و همه ماجراهای شما با فارابی و ماجراهای فیلم فرزند صبح را میدانند. شما فیلمی مثل گاوخونی هم ساختهای که هیچ کسی نرفت در سینما ببینید. بعد
میگویی بخش خصوص و مخاطب عام؟ رییس شورای صنفی نمایش در پاسخ به حرف های علیرضا رییسیان گفت: اینکه شهرداری از ساخت طلا و مس حمایت و از چهل سالگی ایشان حمایت نکرد مسئولش من و منوچهر محمدی و کانون نیستیم. در برکناری ریسیان کار درستی کردیم و ترس را کنار گذاشتیم و این کار را کردیم. اما اشتباه کردیم که این را مطبوعاتی کردیم. هر چند ما بعدا تبعات برکناری ایشان را دادیم. وی ادامه داد: در مجمع عمومی ریسیان مسایل را به توطئه از طرف منوچهر محمدی ربط میداد. محمدی شکایت کرد و در شورای صیانت رییسیان از او عذرخواهی کرد و نامه شورای صیانت درباره این جلسه موجود است. اسعدیان افزود:
رییسیان سالها نماینده کانون کارگردانان در شورای پروانه ساخت بود و خیلی کار کرده بود. به دلایلی لازم شد عوض بشود و اقای محمدرضا هنرمند جایشان را گرفتند. از روزی که محمدرضا هنرمند به شورا رفت هر هفته در جلسات کانون وقتی هنرمند میآمد گزارش جلسات را میداد، اقای ریسیان یک ایراد از او میگرفت و اینکه ما بودیم چکار میکردیم. حتی آقای هنرمند چند بار به خاطر این برخوردها خواست استعفا بدهد. وی ادامه داد: سال ۸۸ هم من جایزه گرفتم هم ریسیان. من رفتم جایزهام را گرفتم آقای ریسیان نیامد. اما پسرش آمد رفت بالا گفت از طرف پدر ازتون تشکر میکنم و پدر مریضاند نیامدند. این
به معنی جایزه نگرفتن نیست. کسی که نمیرود بگیرد پسرش را هم نمیفرستد بگیرد.
ارسال نظر