English

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد؛

احیا و بازسازی بافت تاریخی روستای کندازی در مرودشت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس از اجرای پروژه احیا و بازسازی جداره‌های بافت تاریخی روستای کندازی در شهرستان مرودشت خبر داد.

احیا و بازسازی بافت تاریخی روستای کندازی در مرودشت
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، محمد ثابت اقلیدی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: روستای کندازی یکی از روستاهای گردشگری در فارس است که مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس بابیان اینکه حفظ بافت سنتی و قدیمی، جاذبه‌های طبیعی و موقعیت جغرافیایی مهم‌ترین عوامل ظرفیت روستای کندازی در بخش گردشگری است گفت: با توجه به ارزشمندی بافت تاریخی این روستا پروژه احیا، بازسازی و مرمت جداره‌های باارزش روستایی بافت تاریخی روستای کندازی در حال اجرا است.

ثابت اقلیدی افزود: این پروژه طی دو ماه ونیم به پایان می‌رسد و اعتبار آن بیش از یک میلیارد و ۹۹ میلیون تومان است.

روستای هدف گردشگری «کُندازی» یکی از روستاهای بخش درودزن شهرستان مرودشت در استان فارس است که در فاصله ۹۵ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. این روستا در ۶ کیلومتری تفرجگاهی به نام تیره باغ (چهل چشمه) قرارگرفته است.

خانه‌های روستای کندازی در دشت کوچک و نه‌چندان همواری در میان کوهستان بنا شده‌اند و بقیه فضای قابل‌استفاده پوشیده از باغ‌های پلکانی است. عمده خانه‌های روستا دارای معماری سنتی بوده و تمام مصالح بکار رفته در آن‌ها شامل خشت، چوب، گل و سنگ است. کوچه‌های روستا شیب‌دار می‌باشند و گاهی در مسافت‌های طولانی با طاق پوشانده شده‌اند. در و پنجره‌های چوبی قدیمی، سقف‌ها و طاقهای بناشده با تیرهای چوبی دیوارهای خشتی و سنگی و پشت‌بام‌های اندود شده با کاه‌گل، مجموعۀ زیبایی از خانه‌های روستایی محصور در باغ‌ها و کوهستان را تشکیل داده و پیوند زیبایی از رابطه انسان و طبیعت را رقم‌زده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه