English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

آغاز پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آغاز پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در فارس، همزمان با سراسر کشور خبر داد.

آغاز پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در فارس
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان را فرصت مناسبی برای ارائه آموزش راه های پیشگیری، عوامل خطر و علایم هشداردهنده سرطان پستان به جامعه دانست و بر اهمیت آشنایی با روش های خودمراقبتی و انجام معاینه های تشخیصی بانوان بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت استان تاکید کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در طول یک قرن گذشته گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه و بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی موجب تحولات چشمگیری در الگوی ابتلا و مرگ و میر بیماری ها شده است؛ به نحوی که موجب تغییر مشکل اصلی کشورها در سراسر دنیا از بیماری های واگیر به بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شده است.

وی افزود: سرطان ها یکی از مهمترین بیماری های غیرواگیر هستند که ۱۲ درصد مرگ و میر در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد و در سال های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت. افزایش عوامل خطر محیطی، تغییر در سبک زندگی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر محسوب می شود.

رضاییان زاده با اشاره به اینکه امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است. گفت: در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است. در کشور ایران و در استان فارس نیز شایع ترین سرطان در جمعیت زنان، سرطان پستان می باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: در کشور سالیانه بیش از  ۱۷ هزار مورد جدید سرطان پستان با میزان بروز ۴۰.۷۲ در یکصد هزار شناسایی و ثبت می گردد.

او گفت: سلامت زنان و به ویژه مادران از مفاهیم زیربنایی در توسعه است و با توجه به نقش زنان در خانواده و سلامت فرزندان و جامعه، افزایش آگاهی و شناخت ایشان در خصوص سرطان پستان و عوامل خطر آن، علایم هشداردهنده و راه های تشخیص بیماری در مراحل زودهنگام، اهمیت بسزایی در کنترل بیماری دارد.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان برای تمامی زنان ۳۰ تا ۶۹ سال در خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی با انجام ارزیابی و بررسی افراد از نظر سوابق فردی و خانوادگی و داشتن عوامل خطرابتلا به سرطان پستان انجام می شود. اصول خودمراقبتی به فرد آموزش داده می شود و در صورتی که فرد از نظر بیماری مشکوک و یا پرخطر باشد، برای اقدامات تشخیصی و درمانی به سطوح تخصصی ارجاع داده می شود.

رضاییان زاده ادامه داد: برای ایجاد حساسیت در گروه هدف، پویش پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان درماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) برگزار می شود.

وی در پایان گفت: این پویش فرصت مناسبی برای ارائه آموزش راه های پیشگیری، عوامل خطر و علایم هشداردهنده سرطان پستان به جامعه، به ویژه زنان می باشد؛ بنابراین از تمامی بانوان دعوت می کنم برای دریافت آموزش های لازم و خدمات ارزیابی سرطان پستان به نزدیک ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی به منزل خود مراجعه نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه