English

در دومین نشست خبری هشتمین جشنواره بازهای ویدئویی ایران عنوان شد:

تندیس هما و ۱۰۰ میلیون تومان جایزه بازی برتر سال / حضور بازی های ایرانی در عرصه بین المللی با نام دیگر به دلیل تحریم ها

محنمد میرزایی گفت: برخی از بازی سازان ما برای اینکه درگیر معضلات تحریم نشوند، بازی را با نام دیگری در این جشنواره شرکت می دهند و در عرصه بین المللی با نام دیگر! حتی در بسیاری از مواقع از اینکه بگویند این بازی ساخته ایران است پرهیز می کنند تا شامل تحریم نشوند.

تندیس هما و 100 میلیون تومان جایزه بازی برتر سال / حضور بازی های ایرانی در عرصه بین المللی با نام دیگر به دلیل تحریم ها

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج دومین نشست خبری هشتمین بازی های ویدئویی صبح امروز یکشنبه 13 اسفند در محل بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار شد.

افزایش ده برابری جوایز

در بخشی از این نشست محمد میرزایی دبیر این دوره جشنواره با تاکید بر اینکه میزان جوایز در این دوره رشد چشم گیری داشته اند،  گفت:  جوایز ما امسال 10 برابر شده است، جایزه بازی سال 100 میلیون تومان شده است، پارسال این رقم 10 میلیون تومان بود. دو بخش اصلی جوایز در جشنواره امسال داریم، یک بخش دستاوردهای جشنواره که گروه داوری این بخش را انتخاب کردند، یک بخش بهترین بازی ها در هر ژانر است که با کمک آکادمی جشنواره انتخاب شدند. اعضای آکادمیک از اعضای رسانه های مرتبط با ویدیو گیم و جمعی از بازی سازان هستند. بخش سوم جوایز هم جوایز انتخاب مردمی است که امسال به دو بخش بازیهای مورد انتظار و بهترین به روز رسانی افزایش یافته است.

افزایش مشارکت مردمی / افتتاحیه را از آپارات ببینید

وی افزود: سعی کردیم هزینه های برگزاری جشنواره را کاهش دهیم تا به میزان جوایز اضافه کنیم. اما برای برگزاری  مراسم افتتاحیه به دلیل مشکلات مالی امسال این مراسم در سالن کوچکتری برگزار می شود که امکان حضور مردم در آن وجود ندارد اما از طریق آپارات امکان پخش زنده این رویداد بوجود آمده و علاقمندان می توانند از این طریق آن را پیگیری کنند.

میرزایی در ادامه به استقبال خوب از بخش مردمی اشاره کرد و گفت: آمار مشارکت مردمی در این دوره از جشنواره نسبت به سال قبل رشد قابل توجه ای داشته است؛ به طوری که 47 هزار رای مردمی برندگان را مشخص کردند که در افتتاحیه هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران، معرفی و تقدیر می شوند. 

افزایش ژانرهای جشنواره

وی در مورد افزایش ژانر در این دوره جشنواره افزود:  امسال در نه ژانر شاهد رقابت بازی سازان هستیم که در واقع امسال ششورای سیاست گذاری تصمیم گرفت که در ذیل هشت ژانر اصلی سال گذشته، چند زیر ژانر اضافه کردیم و اگر در زیر ژانری، سه بازی متقاضی حضور بودند آن را به عنوان یک ژانر مستقل در نظر گرفتیم وگرنه ثبت نام کنندگان در همان ژانر اصلی بررسی شوند که که در نهایت به نه ژانر رسیدیم.

دبیر هشتمین دوره بازیهای ویدئویی ایران در ادامه در مورد آمار بازیهای حاضر در این جشنواره، گفت: صد و یازده اثر در بخش اصلی، بیست هفت اثر در بخش بازی های مورد انتظار و هشت اثر برای بهترین به روز رسانی داشتیم.

میرزایی افزود: بخش اعظمی از بازی ها به اندروید اختصاص دارد اما حضور چند بازی ios و PC باعث ارتقاء سطح جشنواره شده است.

حضور کمرنگ شهرستانی ها

دبیر جشنواره با اشاره به اینکه امسال از بیست و یک استان در این رویداد شرکت کرده اند، اظهار داشت: بر خلاف  سالهای گذشته، در این دوره حجم بالایی از بازیها به شهر تهران و بخش عمده بازی ها به استان تهران تعلق دارد؛ و تعداد معدودی در شهرستانها و استانهای دیگر تولید شده اند که جای بررسی و آسیب شناسی دارد.

وی سپس به اعلام کاندیداهای بخش های مختلف دستاوردهای فنی، فرهنگی، هنری، موسیقی، روایت داستان و ...  پرداخت و گفت: در این دوره نظر شورای سیاست گذاری که برای اولین بار شکل گرفت، به این نتیجه رسیدیم که بخش فیلمنامه خارج از بازی ساخته شده قابلیت داوری نداردو بنابراین این بخش از جشنواره حذف شد.

استفاده از موسیقی ارجینال در بازی ها رایج شده است

میرزایی در این بخش از نشست افزود: نکته دیگر قابل توجه این بود که در بخش طراحی بازی، بازی های زیادی نظر داوران را به خودشان جلب کردند که در بین دو سه بازی برتر، رقابت خیلی فشرده بود.در بخش دستاورد موسیقی که بازیهای سرگذشت، رستاخیز، آخرین داستان، آنسوی باران کاندیدا شده اند؛ نکته خوشحال کننده رایج شدن استفاده بازی سازان از موسیقی های ارجینال و ساخته شده برای بازی است. داوران در این زمینه هر جا که لازم شد، با بازی سازان در تعامل بودند و مدارک آنها را بررسی می کردند.

وی با اعلام اینکه بازیهای سرگذشت، سپه سالار، ارباب جنگ و رستاخیز کاندیداهای بخش دستاورد فنی بودند گفت: در این بخش هم رقابت بسیار فشرده ای وجود داشت و البته بازیها از وجوه مختلفی برتری داشتند برخی از نظر کیفیت سرورها  و یا مسائل فنی دیگر، که تیم داوری فنی هم با آنها تعامل داشته و اگر سوالی داشتند از ایشان می پرسیدند تا رای عادلانه تری داده شود.

25 ملاک برای داوری بازیهای تاثیر گذار فرهنگی

میرزایی با اشاره به اینکه در بخش دستاورد فرهنگی بازیهای سرگذشت و افسانه پر کاندیدا شده اند، تصریح کرد: بیست و پنج ملاک مختلف برای بررسی تاثیر گذاری فرهنگی یک بازی داریم که به دلیل طرح همگرا این معیارها را منتشر کرده ایم. داوران بر اساس همان معیارها که برگرفته از سندهای بالا دستی تعیین شده اند، به قضاوت پرداخته اند. من دوست داشتم که در این بخش دست کم ده بازی کاندیدا شده بودند اما متاسفانه تنها دو بازی به این مرحله راه پیدا کرده اند.

دبیر این دوره جشنواره افزود: بخش ژانرها به انتخاب آکادمی که متشکل از اصحاب رسانه و بازی سازان بود، که قضاوت صد و یازده بازی واقعا کار سختی است. نکته مهم این که اگر یک بازی تنها برروی استریم قابل باز بینی بود و ما کدهای کمی در اختیار داشتیمو نمی توانستیم آن را در اختیار همه داوران قرار دهیم، به ناچار و با تصمیم و رای گیری در شورای سیاتگذاری از جشنواره حذف شده است.

وی سپس تاکید کرد: در دو ژانر اکشن و سرگرمی بیشترین متقاضی را داشتیم که رقابت سختی هم در بین آنمها وجود داشت. در عین حال در ژانر سرگرمی به بازی سازان به بازی کلمه علاقه زیادی نشان دادند که امسال ما برای اولین بار در این ژانر به طور مجزا جایزه ای داریم.

بازی سازان برای فرار از مشکلات تحریم بازی خود را ساخته کشور دیگر اعلام می کنند

میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر اینکه آیا ارتقاء سطح کیفی بازی ها به موارد تکنولوژیک هم بر می گردد، گفت: اتفاقا در این دوره دو بازی از بازی های حاضر در جشنواره با ناشران بین المللی در ارتباط هستند که یکی از آنها در اپ استور بارگذاری شده است و یکی دیگر هم تا یک ماه دیگر بر روی استیم و برای پلی استیشن در دسترس قرار می گیرد. این نشان دهنده این است که بازی سازان ما در صورت نبود تحریم ها و یا دست کم ضعیف تر بودن آنها، می توانند در عرصه بین المللی حضور پررنگ تری داشته باشند و از لحاظ سطح کیفی هم مورد قبول واقع شوند.

وی افزود: برخی از بازی سازان ما برای اینکه درگیر معضلات تحریم نشوند، بازی را با نام دیگری در این جشنواره شرکت می دهند و در عرصه بین المللی با نام دیگر! حتی در بسیاری از مواقع از اینکه بگویند این بازی ساخته ایران است پرهیز می کنند تا شامل تحریم نشوند.

محمد میرزایی اظهار داشت: به هر حال باید باز هم خدا را شکر کرد چرا که دست کم از همین طریق مقداری برای کشور ارز آوری انجام می شود. به جرات می توان گفت در عرصه محصولات فرهنگی، بازی ها تنها محصول فرهنگی ما هستند که برای عموم مردم ساخته می شوند و مخاطبان و کاربران بسیاری را هم به خود اختصاص می دهند. ما هم در حد توان به بازی سازان برای حضور در عرصه بین المللی و یا ارتباط با ناشران بین المللی کمک می کنیم. به هر حال بازی سازهای کمی وجود دارند که با کسانی در خارج از کشور در ارتباط هستند که بتوانند تحریم ها را دور بزنند و مشکلات کمتری داشته باشند.

تغییر تندیس و لوگوی جشنواره

وی در انتها به تغییر دیگر این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: ما تا سال گذشته یک غزال و یک گربه را در کنار الواح تقدیر و جوایز نقدی اهدا می کردیم. اما از این دوره با نظر شورای سیاست گذاری فراخوانی داده شد و از میان بیش از صد طرح ارسالی، با طراحی سعید غنی زاده به عنوان طرح برتر و لوگو و تندیس انتخاب شد. بنابراین از این دوره به بازی های سال و بازی های بهترین دستاورد، به جای غزال و گربه که نامانوس بودند، تندیس همای جشنواره اهدا می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه