سیاوش حقیقی در گفت و گو با خبرگزاری موج:
داشتن نگاه انسانی در فیلم نامه های رامین رسولی برایم اهمیت دارد
تهیه کننده فیلم سینمایی «سگ ها دیشب نخوابیدند» در مورد دلایل همکاری مجددش با یک کارگردان افغانستانی سخن گفت.
سیاوش حقیقی، تهیه کننده فیلم سینمایی سگ ها دیشب نخوابیدند، در مورد این فیلم سینمایی که محصول مشترک ایران و افغانستان است به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: این فیلم، اثری ضد جنگ، با موضوع افغانستان و زجری که مردم افغانستان در سه مقطع از جنگ کشیده اند، است که در واقع به جنگ با روس ها، حضور آمریکائیان و القاعده در این کشور، تلنگری می زنیم. به طور کلی می توان گفت این فیلم، اثری اجتماعی است و خلاصه داستانش هم همانطور که در اخبار هم منتشر شده، روایتگر کمک کردن یک دختر بچه افغانستانی به یک نظامی آمریکایی که هلیکوپترش در روستای آنها سقوط کرده است.
این تهیه کننده سینمای ایران، در مورد دلیل همکاری مجددش با رامین رسولی سینماگر افغانستانی ساکن هلند، گفت: سینمای افغانستان چند هنرمند شاخص دارد که اخیرا هم برادران محمودی به آن جمع اضافه شده اند و اتفاقا برای عده ای هم حساسیت برانگیز شده است. اما من علاقمندی شخصی و خاصی به رامین رسولی دارم؛ که اتفاقا بزرگ شده ایران و فارغ التحصیل دفتر مشهد انجمن سینمای جوانان ایران است و تا هفده، هجده سال پیش در ایران حضور داشت.
حقیقی ادامه داد: تنها نکته ای که در فیلم نامه ای که از طرف رامین رسولی برای من ارسال شود، مهم است، داشتن یک نگاه انسانی است؛ وگرنه درگیر ملیت و جغرافیای داستان و هنرمند نیستم. به عنوان مثال ماجرای فیلم لینا، اثر قبلی که با این کارگردان تولید کردیم، کاملا در ایران می گذشت و داستان دختربچه ای بود که بعد از مدتها متوجه می شود که بعد از اینکه مادرش فوت می کند، یک خانواده ایرانی با مهربانی، او را بزرگ می کنند. پس از آنکه خبردار می شود که پدرش در افغانستان زندگی می کند، پیش او می رود درحالی که مهربانی آن خانواده ایرانی را هم فراموش نمی کند.
وی با بیان اینکه فیلمنامه سگ ها دیشب نخوابیدند هم دارای داستان خوب و ساده ای است گفت: ساختار سینمای آمریکا و اروپا متفاوت است. ما در ایران بیشتر متمایل به سینمای آمریکا هستیم؛ در حالی که رسولی مانند دیگر هموطنش عتیق رحیمی، به دکوپاژی بسیار ساده، با سبک و سیاقی کاملا کلاسیک و اروپایی علاقمند است. بنابراین در تصمیم گیری من برای این همکاری، فراتر از علاقه به سینمای افغانستان، این علاقه شخصی من به فردی به نام رامین رسولی هم وجود دارد. ضمن اینکه موضوع کارش، انسانی و اجتماعی است. ما هم در جنگ با عراق آسیب دیده ایم و هنوز هم به نوعی درگیر جنگ هستم. همین برای اینکه درد و آلام مردم کشور افغانستان را درک کنم، کافی است.
این تهیه کننده در ادامه اظهار داشت: گرچه من معتقدم که اگر به خراسان بزرگ فکر کنیم، ما در گذشته مردم یک کشور بوده ایم و با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی مان، ما و مردم افغانستان تفاوت چندانی نداریم. کشوری که در همسایگی ما، همزبان و با فرهنگ مشابه ما است که در مقطعی ما به شهروندان افغانستانی کمک کرده ایم و آنها هم در این مقطع به یاری ما شتافته اند.
سیاوش حقیقی تصریح کرد: ما در منطقه ای زندگی می کنیم که در آن سه چهار کشور سرشار از منابع زمینی و زیر زمینی، شامل معادن متنوع و با کیفیت هستند و اگر تحریم هستیم به دلیل این است که نمی خواهیم منابعمان را به رایگان به کسی بدهیم. در حالی که نیروهای آمریکایی مجوز دارند که معادن بسیار غنی اورانیوم افغانستان را بار هواپیما کنند و از آن کشور خارج سازند؛ چرا که با کیفیت ترین منابع این ماده در افغانستان وجود دارد. سالها پیش روسیه به این کشور حمله کرد و البته طرد شد، این بار نوبت آمریکاییان است که ضمن حضورشان، طالبان را در دل مردم این کشور تشکیل داده اند تا با ایجاد تفرقه، بقای حضورشان تضمین شود. پس تلاش برای درگیر کردن کشورهای ما در جنگ ها و نزاعات داخلی و خارجی، صرفا برای به یغما بردن منابع غنی ما است.
وی افزود: فیلم سینمایی «سگ ها دیشب نخوابیدند» وارد مقوله سیاسی نمی شود و به نمایش و تحلیل بازی قدرت نمی پردازد بلکه در همان حوزه اجتماعی خود پیش می رود؛ گرچه به عنوان مثال سکانسی دارد که در آن می بینیم، سرباز آمریکایی از دخترک افغانستانی می پرسد آیا تو تا به حال آدم کشته ای؟ دختر هم که اسیر آنها است سکوت می کند. سرباز آمریکایی می گوید همه شما در اسارت همین رفتار را دارید و اشک می ریزید... اما سپس ادامه می دهد: به ما گفته بودند که به روستایی می روید که همه آنها تروریستند. وقتی من و همکارانم وارد آنجا شدیم، کسی را ندیدیم؛ اما احساس کردیم که فردی در تاریکی به سمت ما نشانه رفته، بنابراین بدون تردید، شلیک کرده و همه را کشتیم. پس از آنکه به بازرسی اجساد پرداختیم، متوجه شدیم تروریستی در کار نیست و ما یک خانواده را کشته ایم تنها به این دلیل که یک دختر بچه چوب دستی اش را به سمت ما گرفته بود و ...
این تهیه کننده در مورد آینده نمایش جهانی این فیلم گفت: ما برای پخش جهانی آن از همین ابتدا برنامه هایی داریم و با مقتضیات امکان اکران بین المللی، اقدام به تولید آن خواهیم کرد. گرچه دلبستگی خاصی به معرفی آن به اسکار نداریم، خیلی هم تکلیف مان با سینمای افغانستان روشن نیست.
ارسال نظر