در هفتادمین قسمت برنامه هفت چه گذشت؛
پیشنهاداتی برای کمیسیون فرهنگی مجلس/انتقاد از سکوت وزارت ارشاد در چالش های جدید نمایش خانگی
در هفتادمین قسمت از دوره جدید برنامه هفت چالش های جدید شبکه نمایش خانگی، اجرای آنلاین جشنواره های سینمایی و حافظ، حضور بازیگران در عرصه تبلیغات و نسبت کمیسیون فرهنگی مجلس و سینما مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری موج، شب گذشته هفتادمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور منصور سهراب پور ، محمدرضا مصباح ، کارشناسان رسانه ، بهرام عظیمی، صادق جوادی (کارشناس و کارگردان انیمیشن روباه) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی «شنای پروانه» پرداخت.
در این گزارش خلاصه ای از مباحث مهم برنامه را مطرح می کنیم.
سکوت مسئولان و وضعیت بلاتکلیف شبکه نمایش خانگی
در اولین میزگرد این هفته برنامه منصور سهراب پور (تهیه کننده) و محمدرضا مصباح (تهیه کننده ) حضور داشتند که درباره چالش های جدید نمایش خانگی و وضعیت بلاتکلیف این حوزه مواردی مطرح شد. سهراب پور دراین باره گفت: من یک موضوع کلی دارم. زمانی که تصمیماتی در زمینه نمایش خانگی گرفته شده اساسا صحبت کردن در این مورد فایده دارد یا خیر ؟ به شخصه یک کار سینمایی در سال ۸۷ می ساختم که سفارش دهنده آن سازمان صدا و سیما بود، هنوز در آن فضا قرار نگرفته بودم ولی وقتی استارت سینمایی زده شد دیدم چه قدر کار خوبی است که برای صدا و سیما، فیلم سینمایی ساخته شود و اقدام درستی بود. خودم یک منتقد در مورد نحوه سریال سازی در این ایام هستم ولی حمایت ارشاد لازم است.
وی افزود: معتقدم در زمینه نمایش خانگی حتما سازو کارهایی در وزارت ارشاد بوده ولی نقصان داشته که بحث آن جدا است ولی در قانون آنچه که من تحقیق کردم این است که نمایش خانگی می تواند در مسیر وزارت ارشاد با سازوکارهایی حرکت کند.
این تهیه کننده ادامه داد: نمایش خانگی ۱۲ سال فعال است و بخش خصوصی در این حوزه وارد شده و هزینه کرده است اما حالا که تلویزیون ورود کرده، باید خودش یک راهکاری برای ادامه این مسیر معرفی می کرد. در حالی که الان گفته شده فعلا متوقف باشد نه وزارت ارشاد متصدی است نه تلویزیون.
سهراب پور در ادامه اظهار داشت: انتظار این را داشتم که وقتی در یک موضوعی دو نهاد دچار اشکال هستند حداقل به موازات این اشکال، راهکارهایی سازماندهی شود و برنامه ای وجود داشته باشد ولی آنچه که من تحقیق کردم این است که هیچ برنامه برای آن وجود ندارد و این جای نقد دارد.
این تهیه کننده تاکید کرد: آنچه که می دانم ، سلب مسئولیت و سکوت سازمان سینمایی ، صدا و سیما و بیکاری افرادی است که در این حوزه فعالیت می کردند.
محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما هم در ادامه بحث افزود: متاسفانه ما در کشور با آزمون و خطا رو به رو هستیم یک کاری را شروع می کنیم بعد می رویم می بینیم نتیجه چه شده است. در زمینه نمایش خانگی هم سیاست گذاری و کار کارشناسی درستی صورت نگرفت و چشم اندازی برای آن تعریف نشده بود و ما وارد این داستان شدیم. اوایل بیشتر نگاه تجاری در نمایش خانگی مطرح بود و نگاه هنری زیاد الویت نداشت.
وی ادامه داد: معتقدم که نمایش خانگی در حوزه محتوا نیاز به یک پوست اندازی دارد. ما نیاز داریم به یک نگاه متفاوت، و اگر قرار باشد به تلویزیون بیاید و یک شبکه ای شود مانند سایر شبکه های تلویزیون، چه اتفاقی برای آن می افتد؟
تهیه کننده فیلم پوست ادامه داد: اگر نمایش خانگی در اختیار تلویزیون قرار بگیرد باید دید چه چیز آن قرار است تغییر کند؟ من نگفتم که کار غیر قانونی بوده، بلکه بر اساس تفسیری که اتفاق افتاده به این نتیجه رسیده اند که باید در اختیار صدا سیما قرار بگیرد به این خاطر که فضای دسترسی آن به تلویزیون نزدیک تر است.
وی ا فزود: ما به مسیری رفتیم که نمایش خانگی اهداف ما را تامین نکرد چون دارد به سینما ضربه می زند، کارگردان های خوب ما و تهیه کنندگان به علت برگشت سرمایه و دسمتزد به سمت سینمای خانگی کشیده می شوند وقتی این اتفاق افتاد و وزارت ارشاد نتوانسته نتیجه بگیرد، کارشناسان امر باید فکر درستی داشته باشند. در این وضعیت هم ارشاد سکوت کرد و هم صدا و سیما و هیچ کدام صحبتی نکرده اند.
محمد حسین لطیفی مجری برنامه هفت و این میز هم با بیان اینکه سازنده اولین سریال نمایش خانگی بوده از سکوت سازمان سینمایی در مورد شبکه نمایش خانگی که در ارشاد پایه گذاری شده انتقاد کرده و ابراز تعجب کرد.
آغاز ساخت «پسر کشی» با یک شمایل ذهنی
با شروع اکران آنلاین فیلم سینمایی پسر کشی، برنامه هفت این هفته میزبان کارگردان و بازیگر این فیلم سینمایی بود.
محمد هادی کریمی کارگردان اثر درمورد نحوه شکل گیری ایده این فیلم گفت: اول خیلی خوشحالم که فیلم را دوست داشتید. به هر حال یک قصه ای در ذهنم شکل گرفته بود که پازل های آن طی سال ها در ذهن چیده شده بود و در نهایت یک شمایلی را درست کرد، طاقت اینکه بنویسم هم نداشتم و فکر می کردم همین شمای ذهنی کافی است. دوست داشتم سینمایی که در دهه ۶۰ دیدم و با آن عاشق فیلمسازی شدم بتواند در ذهن مخاطبان هم شکل بگیرد، سینمایی که قصه می گفت و سعی می کرد بدون دیده شدن کارگردان، خود اثر دیده شود ولی متاسفانه در طی سال های بعد از بین رفت و کمرنگ شد.
آرمان درویش بازیگر این فیلم درمورد تجربه خود اظهار کرد: تقریبا به این روش کار دکتر کریمی عادت دارم و با توجه به ایمانی که به او دارم می دانم فیلم در ذهنش ساخته شده است در نتیجه برای من ساده بود. دکتر روزانه پلان ها را می گفت و فضای سکانس را برای ما تشریح می کرد. من تلاش نمی کردم که خودم چیزی انجام دهم بلکه سعی می کردم تابلویی باشم برای ترسیم یک نقاشی .
آسیب شناسی کمیسیون فرهنگی مجلس/ماجرای اکران شنای پروانه
طبق روال هر هفته میز رسانه برنامه هفت هم به بررسی برخی اخبار مهم سینمایی با حضور محمدصالح حجت الاسلامی ، مرتضی رنجبران به میزبانی پژمان کریمی سپری شد.
در ابتدای این بخش پژمان کریمی گفت: ما در زمینه سینما قانون نداریم بلکه می بینیم در سال ۹۱ قوانینی مصوب شد که جزو اسناد بالا دستی محسوب می شوند و می تواند دست مایه کار کمیسیون فرهنگی مجلس باشد.
محمدصالح حجت الاسلامی ادامه داد: عضویت در کمیسیون فرهنگی پیش نیازهایی دارد ولی با گروهی مواجه هستیم که اولویت اول آن ها حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس نبوده است و حتی مصاحبه های اخیر ایشان نشان می دهد که با حال و هوای فرهنگ و رسانه آن چنان که باید و شاید آشنا نیستند گرچه جملگی از تحصیلات حوزوی برخوردار هستند که همین می تواند به عنوان یک فرصت لحاظ شود اگر آنها با تکیه بر عادت مباحثه حوزوی نمایندگانی از اقشار متنوع هنرهای مختلف را فرابخوانند و یکسال اول که مصادف با سال پایانی این دولت هم هست را به بررسی فضای فرهنگ و هنر بپردازند و از سال آینده و در ابتدای دولت جدید با اتخاذ تصمیم های درست به یاری سیاست های فرهنگی دولت بیایند و زمینه مناسب فرهنگی ایجاد کنند.
وی تاکید کرد: لازمه این کار این است که کمیسیون فرهنگی در ابتدا این را درک کند که در هنر، بخشنامه عمل نمی کند بعد ببینند چگونه می توانند بستر سازی کند.
مرتضی رنجبران افزود: ما نیاز به آسیب شناسی کمیسیون فرهنگی مجلس داریم باید ببینیم چند مصوبه برای سینما داشته و چند قانون مصوب شده داشته ایم. اگر به این برسیم آن موقع می توان تصمیم گیری کنیم و به ضعف ها پی ببریم و مشکلات را حل کنیم و بگوییم در دوره جدید خواسته های ما چیست.
در ادامه این بخش موضوع برگزاری آنلاین جشنواره حافظ و جشنواره های سینمایی طرح شد. مرتضی رنجبران گفت: این تجربه ای جدید است که پیش بینی در مورد آن سخت به نظر می رسد.
حجت الاسلامی هم گفت: مراسم چند ساعته جشن حافظ همچون کنسرت های آنلاین می تواند موفق باشد اما تجربه اکران آنلاین فیلم های سینمایی نشان می دهد که برگزاری جشنواره های سینمایی که مستلزم نمایش فیلم ها برای اولین بار است شکست خورده و پر مخاطره به نظر می رسد.
چالش های اکران فیلم سینمایی شنای پروانه و حضور بازیگران مطرح در پروژه های تبلیغاتی هم از دیگر موارد مطرح شده در این بخش بود.
انیمیشن دو بعدی هنری تر است/روباه چگونه جان بخشی شد
میز گرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی انیمیشن روباه با حضور بهرام عظیمی و صادق جوادی برگزار شد.
بهرام عظیمی کارشناس و کارگردان انیمیشن درمورد روباه گفت : کار روباه را بار ها دیده ام. در خیلی از جشنواره ها رقیب بودیم چند جا هم داور بودم. من هم معتقدم انیمیشن دو بعدی خیلی هنری تر است هرچند که کارهای سه بعدی حیرت انگیز ترند. کار آقای جوادی خیلی عجیب و غریب است. اما سوال من این است که چگونه روباه را جان بخشی کردی؟ جان بخشی کردن برای حیوانات واقعا سخت است. کاری که ما ایرانی ها از آن فراری هستیم.
صادق جوادی در این باره پاسخ داد: خود من اولین باری که این قصه را شنیدم جا خوردم. خودم را جای آن حیوان گذاشتم و حس کردم کار شگفت انگیزی می شود. این قصه به طور دائم تکرار می شد. برای انیمیت روباه هم مستند زیاد دیدم چون در باغ وحش روباه وجود ندارد و برای من هم امکان رفتن به طبیعت وجود نداشت. از روی مستند ها الگو برداری کردم. اوایل حرکات شبیه حرکت سگ شده بود. به قدری کار کردیم که بالاخره به نقش روباه رسیدیم.
گفتنی است میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی ، محمدتقی فهیم و ناصر هاشم زاده به نقد و بررسی فیلم سینمایی « شنای پروانه » پرداخت.
ارسال نظر