مسعود امینی تیرانی در گفتگو با موج:
سینمای ایران باید به روش های جدید تولید فیلم فکر کند/کرونا نمی تواند محدود کننده آزادی های فیلمنامه نویس باشد
فیلمنامه نویس، کارگردان و مدیر فیلم برداری سینمای ایران معتقد است به بهانه شرایط بحرانی کرونایی این روزها باید به فکر تدوین پروتکل های بهداشتی و سلامتی مناسب و فراگیر باشیم تا شرایط پیش بینی نشده امروز و آینده را بتوانیم مدیریت کنیم.
مسعود امینی تیرانی کارگردان، فیلمنامه نویس و مدیر فیلمبرداری سینمای ایران درباره امیدوار بودن به تولید فیلم در شرایط کرونازده این روزها به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: نگرانی خیلی بزرگی وجود دارد و فیلمسازان با ریسک بالایی برای تولید مواجه هستند. گرچه در کشور ما به دلیل عدم توجه به برخی موارد الزامی، تولید فیلم در شرایط عادی هم، همیشه ریسک داشته اما در شرایط شیوع کرونا، این میزان ریسک بالاتر رفته است چون بحث امنیت جانی گروه در میان است و ادامه کار را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی افزود: بنابراین پروژه های سینمایی و فیلمسازی باید شرایط خاصی داشته باشند و رعایت موارد بهداشتی حتی بیشتر از آن چیزی که بیان می شود، باید اعمال شود.
امینی تیرانی با بیان اینکه فیلمسازان از شرایط سخت و بحرانی کنونی اطلاع دارند، گفت: به هر حال امنیت جانی گروه فیلمسازی، همیشه مهمترین عامل است و در هر پروژه چه در زمان عادی و چه در شرایط بحرانی کنونی، باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم و چه خوب است که سینمای ایران در این زمینه بتواند به صورت جدی تر، پروتکل های جامعی را تدارک ببیند، چیزی که تا کنون جایی در این سینما نداشته است.
این سینماگر تصریح کرد: در سال های قبل اتفاقاتی از قبیل تصادف، بیماری، حوادث برای عوامل سر صحنه و ... را شاهد بوده ایم که به دلیل نبود پیش بینی های لازم از قبیل آمبولانس یا تیم پزشکی و به طور کلی نداشتن پروتکل های بهداشتی و سلامتی مناسب نمی توانستیم در مورد آن تعیین تکلیف کنیم و دچار بحران پیچیده می شدیم.
وی که به تازگی از سازمان سینمایی پروانه ساخت پروژه جدیدش را گرفته است، تاکید کرد: به نظر من شاید بد نباشد به بهانه همین شرایط پیش آمده به واسطه شیوع بیماری کرونا، پروتکل های جامع اجرایی بهداشتی و سلامتی تدوین شود که اساساً این وضعیت ها را در شرایط مختلف به لحاظ قراردادی و اجرایی پیش بینی کند.
به گفته مسعود امینی تیرانی، همان طور که سینمای ایران در حال تدوین روش های جدید اکران است، باید به روش های جدید تولید نیز فکر کند.
نمی توان به بهانه کرونا فیلمنامه نویس را محدود کرد
این مدرس سینما و فیلمنامه نویس و کارگردان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این شیوه های نوین شامل تجدید نظر در فیلمنامه نویسی و انطباق آن با شرایط موجود و پروتکل های بهداشتی هم می شود و آیا ممکن است که فیلمنامه ها به سمتی بروند که بازیگران کمترین تماس و بیشترین فاصله را نسبت به هم داشته باشند، توضیح داد: این درست نیست که فیلمنامه نویس را محدود کرده و مجبور به تغییر یا چشم پوشی کنیم و به عنوان مثال به دلیل بروز شرایط خاص، آزادیش در انتخاب موضوع و نگارش فیلمنامه محدود شود؛ بلکه همیشه باید فکر کنیم آن بخش به صورت مستقل در حال کار است و باید پروسه تولید به سمتی برود که بتواند آن فیلمنامه را در سلامت کامل عوامل تولید کند.
با نگاهی جامع تهدید را به فرصت تبدیل کنیم
وی که فیلمبرداری آثاری همچون گرگ بازی، ابر بارانش گرفته، شهربانو، نعمت آباد، یک دزدی عاشقانه و چندین اثر سینمایی و تلویزیونی دیگر را در کارنامه خود دارد، تاکید کرد: اینکه پروسه تولید فیلم در ایران قاعده مند شود، یکی از دغدغه های چندین ساله در سینما است چرا که ما برای هیچ وضعیتی غیر عادی، آمادگی جدی نداریم و بر همین اساس حتی در فیلم های اکشن و جنگی نیز که بالطبع درصد بالایی از ریسک را دارند همیشه درصد حادثه بالا است، بنابراین باید در کل به این موقعیت ها فکر کنیم تا همه عوامل در شرایط یکسان و آرامی باشند.
فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم سه روز برای بیداری در پایان گفت: نباید الان فقط به کرونا و شرایط آن فکر کنیم بلکه باید از این فرصت استفاده کرد و با دیدی باز و فراگیر به تدوین پروتکل های جامعی پرداخت، چراکه ممکن است سال آینده بیماری یا اتفاق جدیدی در جامعه رخ دهد که باید برای همه این شرایط وضعیت مشخصی تعیین شود و امکانات و تجهیزات لازم فراهم شود. در واقع باید به جزییات بیشتری از تولید فکر کرد که اتفاقا با در نظر گرفتن آنها در نهایت تولید حرفه ای تر خواهد شد.
شایان ذکر است که به تازگی مجوز تولید فیلم سینمایی «سه روز قتل» به نویسندگی و کارگردانی مسعود امینی تیرانی و تهیه کنندگی جعفر صانعی مقدم از سوی شورای پروانه ساخت صادر شده است.
ارسال نظر