English

کارگردان اثر با موضوع کودتا علیه دکتر محمد مصدق:

موانع بسیاری سر راه ساخت کودتای ۵۳ قرار داشت/فیلم سینمایی که مستند شد!

نوسینده و کارگردان کودتای ۵۳ از روند تولید این مستند سیاسی و تاریخی و مشکلات پس از نمایش آن سخن گفتند.

موانع بسیاری سر راه ساخت کودتای ۵۳ قرار داشت/فیلم سینمایی که مستند شد!

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت ، حامد شکیبانیا پنجشنبه ۲۷ آذرماه در گفتگویی که از اینستاگرام این دوره جشنواره «سینماحقیقت» پخش شد با تقی امیرانی کارگردان و والتر مرچ تدوینگر و نویسنده مستند کودتای ۵۳ درباره این فیلم و روند تولید آن صحبت کرد. «کودتای ۵۳» در بخش نمایش های ویژه چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده می شود.

تقی امیرانی کارگردان و والتر مرچ تدوینگر و نویسنده مستند کودتای ۵۳

تقی امیرانی در ابتدای صحبت گفت: من با داستان کودتا و قصه دکتر مصدق بزرگ شدم، اما فکر نمی‌کردم بتوانم روزی آن را بسازم. در واقع قصه کودتا من را انتخاب کرد.

در ادامه والتر مرچ درباره تجربه حضور خود در این مستند بیان کرد:ابتدا قرار بود ساخت این پروژه ۶ تا ۸ ماه طول بکشد و بنا بود فقط چهار روز کودتا را به تصویر بکشیم، اما بعد از سه ماه که از شروع کار گذشت استودیویی که در آن کار را آغاز کرده بودیم همکاری خود را با ما متوقف کرد و ۶ ماه به دنبال استودیو بودیم که در ادامه باعث شد زمان تولید فیلم طولانی شود.

امیرانی درباره مشکلات برای تولید این مستند افزود: برای راضی کردن افراد برای شرکت در فیلم، استفاده از منابع آرشیوی، پیدا کردن عکس، مقاله و کلنجار رفتن برای ساختار فیلم زمان زیادی صرف شد.

مرچ درباره همکاری مشترک در تالیف فیلم گفت: ما تدوینگران، همیشه مانند نویسنده، نوعی نوشتار انجام می‌دهیم. تدوین این نوع فیلم‌ها مانند کار یک پیانیست سخت است و نباید کار یک تدوین‌گر در این نوع فیلم را نادیده گرفت. سال ۲۰۱۲ تقی را در نیویورک دیدم و با دیدن منابع و کتاب‌ها به کشفیاتی رسیدم که پیش از این در فیلم‌هایی با موضوع کودتا وجود نداشت.

تقی امیرانی راجع به دست‌اندرکاران نامدار که با شهرت جهانی در مستند «کودتای ۵۳» همکاری کرده‌اند گفت: اکثر کسانی که در فیلم شرکت کرده‌اند علاقه شدیدی به کار داشتند، آنها حقوقی که معمولا در هالیوود دریافت می‌کنند را از ما نگرفتند. من هم ۱۰ سال حقوق نگرفتم. ما سعی کردیم بیشتر مخارج وارد فیلم شود و بیشتر هزینه صرف تدوین کار شد و همه گروه وفادارانه در کار ماندند.

امیرانی درباره ایده و نوع کارتاکید کرد: وقتی ۱۱ سال پیش ایده فیلم شکل گرفت قرار نبود کار به شکل مستند باشد بلکه قرار بود این کار به عنوان اولین فیلم داستانی من ساخته شود. وقتی شخصیت‌های اصلی فیلم را دیدم و با آنها از نزدیک صحبت کردم با خود گفتم مگر دیوانه‌ای؟ وقتی این افراد وجود دارند و خودشان داستان را با جزئیات تعریف می‌کنند چرا مستند نسازی؟ به علاوه حضور من و مرچ در فیلم، ایده او بود.

مرچ درخصوص نقش پیش برنده امیرانی در قصه گفت: این واقعه، داستان مجادله آمیزی است. ساختن آن به شکل حقیقت محض و دانای کل بسیار سخت است. امیرانی به دلیل حضور چندساله‌اش در خارج از ایران و مطالعه گسترده در زمینه کودتا و سایر موارد انتخاب شد. من به عنوان یک آمریکایی این موضوع را شنیده اما نسبت به آن شناخت کافی نداشتم،

واکنش ها به فیلم کودتای ۵۳

امیرانی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو در مورد مناقشات، مشکلات حقوقی و اکران «کودتای۵۳» گفت: از روز اول سر راه فیلم ما، هر سدی که بگویید ساخته شد. باعث تعجب نیست وقتی فیلم ساخته و اکران شد هم به مشکل برخوردیم. اما ما پوست کلفت شده‌ایم. بعد از ۲۸ مرداد که مصادف با اکران مردمی فیلم بود، به دلیل مشکلات حقوقی فیلم را پایین کشیدیم. ما چهار ماه جنگ را ادامه دادیم و فیلم، همان نسخه اولیه و اصلی است و چیزی از آن حذف نشده است.

مرچ درباره علاقه خود به مقوله تاریخ و سیاست بیان کرد: اگر فرصت داشته باشم، خیلی به این فیلم‌ها علاقمندم. اگر این نوع کارها قوی باشند باعث تاثیر جهانی خواهند شد. تراژدی کودتای ۵۳ این موضوع بود که سی‌آی ای برای اولین بار به نیم کره دیگر رفت و در یک دولت دخالت کرد و بعدها باز این تجربه را در کشورهای دیگر ادامه داد.

تقی امیرانی کارگردان و والتر مرچ تدوینگر و نویسنده مستند کودتای ۵۳

امیرانی درخصوص نمایش فیلم در نقاط مختلف جهان و بازخوردهای آن گفت: برای یک فیلمساز هیچ چیز مهم‌تر از تجربه دیدن فیلم به همراه مخاطب در سالن نیست. خوشبختانه قبل از کرونا این فرصت را داشتیم. مردم در سالن میخکوب فیلم شده بودند. اکثر آمریکایی‌ها می‌گفتند ما اصلا نمی‌دانستیم چنین ماجرایی وجود داشته است. اغلب دوستان انگلیسی بابت عملکرد دولتمردانشان با شرم با ما صحبت کردند و از ما عذرخواهی کردند.

مرچ در قسمت دیگری از این گفت‌وگو گفت: به نظرم بزرگترین فرق فیلم داستانی و مستند، استخراج آنچه می‌خواهید از بین بسیاری از منابع است. تکنولوژی دیجیتال مست‌کننده است اما می‌تواند کیفیت را مخدوش کند. ما چهارماه درباره ساختارهایی که می‌توانستیم داشته باشیم صحبت کردیم. یک کاغذ به نام ایکس داشتیم که به اتفاقات جدید اختصاص داشت  به کاراکتر جدید و مهم که برنامه‌ریز کودتا بود هم همان‌جا رسیدیم.

امیرانی در پایان با تاکید گفت: من به مستندسازان در داخل و خارج ایران افتخار می‌کنم. مستندسازی کار سختی است. دنیایی سوژه در مستند ایران است. خیلی مایلم در ایران فیلم بسازم. سوژه‌ای را انتخاب کنیم که با عشق آن را بسازیم. کسی با مستندسازی پولدار نشده است. سرنوشت این فیلم از سال ۳۲ نوشته شد. دکتر مصدق کارگردان این فیلم بود. ظلمی که به دکتر مصدق و ایران شد باعث ساخته شدن این کار بود تا خدای تدوین در جهان آن را کار کند.

چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۵ آذر تا دوم دی ماه به صورت آنلاین برگزار می شود

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه