English

حسن روح الامین در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد:

دلیل انتخاب سبک باروک برای ترسیم صحنه های عاشورایی/دلایل غیبت قهرمانان ملی در سینما

نقاش مطرح آثار مذهبی و انقلابی از مخاطب واقعی آثارش، دلیل انتخاب سبک باروک برای انجام کارها و دلایل نبود صحنه های قهرمانانه و قهرمانان ملی در آثار سینمایی و تلویزیونی ایران سخن گفت.

دلیل انتخاب سبک باروک برای ترسیم صحنه های عاشورایی/دلایل غیبت قهرمانان ملی در سینما

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، حسن روح الامین هنرمند جوان اما مطرح و نام آور کشور که در زمینه نقاشی های عاشورایی و انقلابی جایگاه خاصی پیدا کرده است و از هفته گذشته نمایشگاه نقاشی‌هایش  با عنوان «آل علی علیهم‌السلام» شامل ۱۴ تابلوی نقاشی‌ در فرهنگسرای نیاوران برپا شده است.

نمایشگاه نقاشی آل علی (ع) اثر حسن روح‌الامین

انتخاب موضوعات تابلوهایم عامدانه نیست

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه در خلق آثاری از این دست تاکیدش بر کیفیت هنری نبوده و بیشتر به وجه تبلیغی آنها توجه داشته است، در مورد انتخاب سوژه های آثارش گفت:  انتخاب هایم عامدانه نیست؛ همانطور که برای شعرا، اشعار به نوعی الهام می شود و اصطلاحا به قلبشان نازل می شود و اینگونه نیست که بگویند الان می نشینم و شعری می گویم، بلکه در خیابان، حین انجام کار یا صحبت کردن با دوستی، یا بازی کردن با فرزندشان و یا حتی در حین عبادت و نماز خواندن، ایده ای تداعی شده و ذهنشان آماده سرودن آن شعر می شود.

روح الامین در مورد روند کارش بر روی موضوعات تشریح کرد: پس از اینکه موضوعی برایم تداعی شده و آن را انتخاب کردم، حس اولیه و پلانی (نمایی) برای آن مشخص می کنم و بعد از آن، روی ترکیب بندی، فرم، نور و سایه و زاویه دوربین (دید) آن نما کار می کنم تا بهترین حالت انتخاب و اجرا شود.

 

بهترین قالب را برای به تصویر کشیدن قهرمانان و اسطوره ها انتخاب کرده ام

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخاب سبک باروک برای خلق این آثار، تماشای برخی از تابلوهای شما مخاطب را به یاد کارهایی که از میدان جنگ و مانند آن کشیده شده می اندازد، این شباهت را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت:  در پاسخ به واکنش ها به این شباهت ها، معتقدم که باید در اینجا مرزها را حذف کرد و به این بیاندیشیم که در جامعه بشری افرادی در دوره ای به سبکی کار کرده و به چنین تکنیک و یا تکنولوژی در عرصه هنرهای تجسمی رسیده اند.

نمایشگاه نقاشی آل علی (ع) اثر حسن روح‌الامین

این هنرمند نقاش ادامه داد: همانطور که وقتی می خواهیم از یک وسیله ارتباط جمعی استفاده کنیم وسیله ای آمریکایی یا کره ای و مانند آن را می خریم، هنگام بیان یک مسئله هم می توانیم به این بیندیشیم که با کدام سبک و زبان هنری، امکان بهتری برای این کار در اختیار دارم. آیا نقاشی به سبک و مکتب هرات این امکان را به من می دهد که بتوانم در مورد حضرت عباس (ع) یا رستم کار کنم و آیا در آن سبک، می توانم اثری در این ابعاد خلق کنم؟

روح الامین تاکید کرد: من دوست دارم وقتی مخاطب کودک یا نوجوانی که مقابل تابلو و یا تصویری که از حضرت عباس (ع) کار می کنم قرار می گیرد، حس اسطوره در خونش بجوشد. اصلا برای این گروه از مخاطبان کار کرده ام وگرنه ذهن مخاطبان هم سن من و یا بزرگتر شکل گرفته و شاید اصطلاحا مرده باشد و انعطافی نداشته باشد.

 

وی با اشاره به ابعاد بزرگ برخی از تابلوهایش، تصریح کرد: قالبی را انتخاب کرده ام که بتوانم قهرمان و اسطوره را در آن به شکل بهتری به نمایش بگذارم و حتی اگر این امکان وجود داشت دوست داشتم همه مخاطبان نمایشگاهم دختران و پسر بچه ها باشند و اصلا مخاطبان بزرگسال را راه نمی دادم! در واقع جامعه هدف من کودکان و نوجوانان هستند.

نمایشگاه نقاشی آل علی (ع) اثر حسن روح‌الامین

در سینما قهرمان نداریم چون نمی خواهیم زحمت بکشیم!

حسن روح الامین در پاسخ به این سوال که با توجه به آنچه که توضیح داده و در عمل هم در آثارتان به آن توجه می کنید، فکر می کنید که غیبت حضور قهرمانان ملی در سینمای ما چیست و شما در آثار تک فریمی خود چگونه به این حضور قهرمانانه رسیدید گفت: به نظر من دلیلش این است که نمی خواهیم زحمت بکشیم. من از یکی از دوستانی فیلم و سریال ساز پرسیدم که چرا پلان های کارتان این ضعف ها را داشت که در جواب از من پرسید آیا می دانی که جور دیگر کار کردن چقدر هزینه دارد؟ گفتم خب چهل قسمت نسازید؛ یک قسمت بسازید یا حتی یک کلیپ بسازید اما با کیفیت!

نمایشگاه نقاشی آل علی (ع) اثر حسن روح‌الامین

این هنرمند ادامه داد: اگرچه فکر معتقدم که اگر آثاری خلق کرده ام وظیفه ام بوده و برگردنم است اما به هرحال برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب تلاش کرده ام. قطعا خلق آثاری در این ابعاد زحمت مضاغف دارد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید من کارگاهی به این ابعاد ندارم و من برای کار کردن بر روی این تابلوها مجبور می شوم آن ها را تا کرده و قسمت به قسمت کار کنم. من کارگاهی ندارم که پانزده متر ارتفاع دیوارش باشد و مجبورم که بخشی از بومم را لوله (رُل) کنم و به سختی بر روی بخش دیگرش کار کنم. بعضی از اوقات، حین کار کردن حتی نیمی از کارم را نمی بینم! اما دلم به این خوش است که در پایان کار، اگر مخاطب دل پاکی این اثر را دید به دلش بنشیند.

حسن روح الامین در پاسخ به این سوال که آیا چنین رویکردی، با آموزش و یا اعتقاد هنرمند ارتباط دارد تاکید کرد: بله. طبیعتا هر چقدر موضوعی برای هنرمند مهم و عزیز باشد و هر چقدر هنرمند خود را نسبت به آن بدهکار بداند، برایش بیشتر کار می کند. به هر حال می شود سوال کرد که در 1400 سالی که از شهادت امام حسین(ع) می گذرد، در عرصه نقاشی برایش چه کرده ایم؟ نه اینکه کاری نکرده باشیم اما آیا واقعا آن کاری که باید را انجام داده ایم؟ من هم زبانم کوتاه است چرا که خدا شاهد است که هر چقد رکه کار می کنم باز هم فکر می کنم که کم است. اگر که گفته می شود قبول کن همین کم را از من قبول کن حرف پاپ یا یک حرف روتین هیاتی نیست بلکه این برگرفته از اعتقاد است.

نمایشگاه «آل علی علیهم‌السلام» از ۱۲ دی ماه به مدت ۱۴ روز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران برپا خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه