الهام نادری فرید در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:
تولید سفرهای سعدی با نگاهی جهانی انجام شده است/شیوه داستانگویی کار را متفاوت کرده است
تهیه کننده انیمیشن «سفرهای سعدی» از تفاوت این مجموعه با سایر آثار مشابه و محدودیت ها و فرصت های همکاری و تولید در استانها سخن گفت.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، انیمیشن « سفرهای سعدی » به تهیه کنندگی الهام نادری فرید و با مروری بر ماجرای سفرهای شاعر نامدار ایرانی در ۲۶ قسمت در صدا و سیمای استان فارس تولید شده که هفته گذشته، همزمان با سالروز بزرگداشت سعدی، از تیزر این انیمیشن نیز رونمایی شد.
اگرچه این اولین باری نیست که آثار سعدی مورد توجه هنرمندان انیمیشن کار قرار می گیرد، اما به نظر می رسد که هنر و حکمت این شاعر پرآوازه پتانسیل بسیار بیشتری برای تبدیل شدن به آثار متنوع مفید در گونه های مختلف برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد. به بهانه تولید این سریال ۲۶ قسمتی با الهام نادری فرید؛ تهیهکننده آن گفتوگویی پیرامون کار و وضعیت انیمیشن کشور داشتهایم که در ادامه می خوانید.
در گذشته هم مجموعههایی با عنوان حکایات سعدی که سال ۱۳۹۱ در همین مرکز فارس تولید شده یا مثلا «بوستان سعدی» که سال ۱۳۹۳ مرکز صبا تولید کرده، این مجموعه جدید، «سفرهای سعدی» چه تفاوتی با آنها دارد؟
بله. در گذشته آثاری خوبی ساخته شده و حتی اگر اشتباه نکنم حکایتهای سعدی، شیرینتر از قند به تهیهکنندگی و کارگردانی آقای سروش خادمی ساخته شده و به چندین زبان زنده دنیا نیز ترجمه شد. با توجه به همین موضوع و برای جلوگیری از تکرار، صدا و سیمای فارس تصمیم گرفت از زوایه دیگری به حکایات، اشعار و روایتهای سعدی بپردازد به همین منظور سفرهای سعدی مبنای تولید انیمیشن قرار گرفت.
همانطور که میدانید بسیاری از اشعار و روایتهایی که سعدی در کتابهای خود دارد، حاصل تجربهها و شنیدههایی است که در سفرهایش داشته و این امر بسیار مهمی است و خود او هم روی این نکته تأکید دارد که "بسیار سفر باید تا پخته شود خامی".
با این حساب تفاوت این اثر با دیگر آثاری که در مورد سعدی و یا با اقتباس از آثارش ساخته شده چیست؟
در انیمیشنهای روز دنیا وقتی در مورد یکی از بزرگان اثری ساخته میشود مثلاً ژولورن که در حال حاضر نیز انیمیشناش از تلویزیون پخش میشود، خود نویسنده در ماجرا قرار میگیرد و با داستان همراه میشود؛ ما نیز از این موضوع بهره گرفتیم و با اقتباس آزاد از آثار سعدی که فقط به بوستان نیز محدود نمیشود، سعدی را در داستان قرار دادیم و او در رخدادها سهیم است.
این کار نیز به دو دلیل صورت گرفت؛ اول اینکه در داستان، کاری با استانداردهای بینالمللی داشته باشیم و دوم آنکه سعدی شاعری اخلاقگرا، معلم است که حکایتها و اشعار او بسیار جنبه تربیتی دارد؛ اما بنا به تشخیص نویسنده نمیخواستیم سعدی را فقط پنددهنده نشان دهیم به همین دلیل او را در ماجراها قرار دادیم و جنبههای اخلاقی سعدی به صورت کاملاً غیرمستقیم نشان داده میشود. در واقع میتوانم بگویم شیوه داستانپردازی مهمترین تفاوتی است که این اثر با دیگر آثار دارد.
آیا واقعا این تولید در فارس بوده یا اینکه تنها به سفارش فارس بوده است؟
در تمام دنیا استودیوهای سفارشدهنده انیمیشن برای بهتر شدن کیفیت و پایین آمدن قیمت، انیمیشن را به دیگر کشورها حتی ایران سفارش میدهند. همین امروز که با شما صحبت میکنیم بهترین سریالهای دیزنی در حال تولید در کشورهایی مثل هند و مالزی است و این امر اتفاقا قدرت یک سفارشدهنده است که میتواند برای آنکه کار خوب تولید شود، از پتانسیل دیگر استودیوها استفاده کند.
برای مخاطب تلویزیونی تفاوتی نمیکند انیمیشن سعدی در تهران، شیراز یا هرجای دیگر تولید شود مهم آن است که کیفیت کار برای پخش خوب باشد. استراتژی مدیرکل محترم فارس رشد انیمیشن این استان است البته با این شعار که جهانی فکر کنیم و بومی تولید کنیم و برای رسیدن به این هدف ما نه تنها از هنرمندان تهران استفاده کردیم بلکه بسیاری از افرادی که در این پروژه حضور دارند از دیگر شهرهای ایران و حتی دوستانی هستند که خارج از ایران حضور دارند. به نظر من این قدرت صدا و سیمای فارس است که برای تولید یک اثر دیدگاه جهانی دارد.
مهم این است که استانها آثاری با کیفیت بالا تولید کنند و مهم نیست در کجا. تولید خوب باعث رقابت و رقابت موجب میشود که کیفیت آثار بالا رود و خود به خود توقع مخاطب نیز بالا میرود؛ در نتیجه دیگر وقتی نام اثر استانی شنیده میشود تصور نمیکنیم باید کار متوسط یا ضعیف روبرو هستیم.
چه فرصت ها و چه چالش هایی در استان و سایر شهرستانها برای انیمیشن سازها وجود دارد؟
واقعیت این است که انیمیشنهای استانی علیرغم داشتن کیفیت بالا که حتی در بسیاری از پروژهها جلوتر از بچههای پایتخت هستند، بودجه پایینی در اختیار دارند در حالیکه انیمیشن در تمام ایران با یک نرخ تولید میشود و این اجحاف به هنرمندان استانی است که رقم دستمزد آنها پایینتر از تهران برآورد شود.
اما نکته مهم این بود که تولید با استانها، به ویژه در دوره کرونا، فرصتی برای ما به وجود آورد، آن هم بهرهگیری از فضای ابری و دورکاری برای هنرمندان بود و انیماتورهای ما همه در قرنطینه کار را تولید کردند. کارگردانی کار به صورت دورکاری بود و ما حتی سیستمهای استودیو را در اختیار گروه تولید قرار دادیم و همین موضوع سرعت تولید را بالا برد و برای گروه تولید نیز به لحاظ زمانی و هزینه مقرون به صرفه بود.
مخاطب این مجموعه کدام گروه سنی است و چه پیامی برای آنها دارد؟
این کار برای گروه نوجوان تولید شده است و پیام داستانی تربیتی-اجتماعی است. سعدی در سفرهای خود با بازرگان، برده و غلام فقیر و غنی در ارتباط بوده و ما سعی کردیم با توجه به اینکه بیشتر نوجوانان به ویژه در زمان کرونا روابط مجازی دارند، شیوه تربیتی سعدی در برخورد با اجتماع و اقشار مختلف مردم را به نوجوانان انتقال دهیم.
ارسال نظر