English

پرستویی: بازیگر فیلم افسانه بناسان نیستم!/احمدزاده: تعریف ضد جنگ در کشور ما با غربی ها یکی نیست

حبیب احمد زاده و پرویز پرستویی در مورد شکل گیری فیلم داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو توضیحاتی ارائه کردند.

پرستویی: بازیگر فیلم افسانه بناسان نیستم!/احمدزاده: تعریف ضد جنگ در کشور ما با غربی ها یکی نیست

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در دومین روز از برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اکران فیلم سینمایی «لیپار» حسین ریگی، سفری خیال‌انگیز به سیستان و بلوچستان و «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو» به کارگردانی حبیب احمد زاده  روایتی از صلح و دنیای دور از جنگ به نمایش درآمدند.

«لیپار» ملودرامی اجتماعی با رگه‌های عاشقانه بود که داستان پنج نوجوان را که در موقعیتی خاص قرار می‌گیرند، روایت می‌کرد. این اثر تلاش کرده بود تا واقعیتی متفاوت از تصویر ذهنی عموم نسبت به خطه سیستان و بلوچستان ارائه دهد. ریگی در نشست خبری این فیلم به ارائه تصویر منفی از استان سیستان و بلوچستان انتقاد کرد و گفت که ما پنجاه سال سینما را به سیستان و بلوچستان بدهکار هستیم.

واقعیت جنگ را نمی توان به کودکان نشان داد

حبیب احمدزاده هم با فیلمی ضد جنگ به جشنواره آمده بود و با روایتی مستندگونه در قالب دیالوگ‌هایی که بین غول جنگ و فرشته صلح برقرار می‌شد، به دنیای سیاه آدم بزرگ‌هایی انتقاد کرده بود که فاجعه هیروشیما و سردشت را خلق کردند.

حبیب احمدزاده نویسنده، کارگردان و تهیه کننده «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو» در مورد نحوه نامگذاری متفاوت این اثر به ساختار متفاوت آن اشاره کرد و اظهار داشت: ما می خواستیم پیام های خود را در قالبی متفاوت به مخاطب بدهیم درست مثل قصه های شهرزاد قصه گو و هزار و یک شب مشهور خودمان. 

هنوز هم افراد خوب در دنیا وجود دارند

وی در ادامه تائید کرد که فیلم برای کودکان مناسب نیست و گفت: واقعیت جنگ را نمی‌توان برای کودک به تصویر کشید. ما هم از این فیلم دو نسخه تهیه کرده ایم. نسخه ای که در آن سعی کردیم خشونت جنگ را کم کنیم تا بچه‌ها با حقایقی در مورد آن آشنا شوند اما باز هم این نسخه مناسب نوجوانان است و اتفاقا بعد از اینکه مسئولان ژاپنی آن را دیده اند می خواهند در تمامی مدارس ژاپن آن را برای مقطع سنی بالای ده سال اکران کنند. نسخه دیگری هم با تصاویری عریان تر آماده کرده ایم که مناسب بزرگسالان است.

وی این فیلم را نمایش فعالیت های خود ندانست و گفت: من نقشی در آمدن خانم سویا به ایران و انتقال جانبازان شیمیایی به ژاپن برای درمان آنها نداشته ام یا حتی تلاش پروفسوی وینگر برای درمان جانبازان شیمیایی در سال های جنگ ربطی به بنده ندارد. بنیان گذار بسیاری از فعالیت هایی که به من نسبت داده می شود شهید سیاح طاهری بوده است. بنابراین این فیلم نمی تواند نمایش فعالیت های من باشد بلکه در این فیلم تلاش کردیم از کسانی که به جانبازان کمک کرده امد تشکر کنیم و بگوئیم هنوز هم افراد مهربانی در دنیا وجود دارند حتی اگر هم کیش و هم وطن نباشند.

حبیب احمدزاده ادامه داد: تمام افراد در گروه ما زحمت کشیدند. پرویز پرستویی هم از افرادی بود که به ما کمک شایانی کرد. سعی کردیم کار فاخری انجام دهیم. اگر کسی دلسوز مملکت ما است باید از دیده شدن دست بکشد و پای کار بیاید. کارگردان خوب تمام تلاش خود را می‌کند تا پیشرفتی شکل گیرد.

در بخشی از نشست رسانه ای بعد از اکران این فیلم، پرویز پرستویی بازیگر به صورت تلفنی به سوالات خبرنگاران حاضر در خانه جشنواره پاسخ داد.

بازیگر فیلم احمد زاده نیستم!

پرویز پرستویی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج که اداره این نشست را هم برعهده داشت، اینکه حضورش در این فیلم کاملا مستند بوده و درواقع از فیلم های مستندی که طی سالها از فعالیت هایش ضبط شده، در تولید این اثر سینمایی استفاده شده، نحوه حضورش در این فیلم چگونه است اظهار داشت: من بازیگر این فیلم نیستم یعنی در این فیلم بازی نکردم. این فیلم از چندین سال پیش با فکر حبیب احمدزاده و موضوع صلح که خیلی حائز اهمیت بود، از سه مکان مختلف دنیا کلید خورد و در نهایت به عنوان فیلم سینمایی سرانجام پیدا کرد. ما با اشاعه صلح در همه جا تلاش کردیم؛ و با نیت ساختن یک فیلم سینمایی کارمان را شروع نکردیم بلکه ساخت فیلم«داستان های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو»پیش آمد و اتفاق افتاد.

نشست فیلم داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو

بازیگر مطرح سینمای ایران ادامه داد: به هرحال این یک فیلم مستند است و حتما تلاش خانم سویا از ژاپن و پروفسور فرای وینگر از نروژ که هم اکنون بیش از 92 سال سن دارد و نحوه برخوردشان با جانبازان کشورمان را دیده اید. من خودم را بازیگر فیلم نمی دانم و همه ما کارهایی را انجام می دادیم که فکر می کردیم لازم است و در اصل آقای احمدزاده با اتکا بر هوش خودش به این فکر افتاد که پیام وحدت صلح‌آمیز را  در قالب یک فیلم سینمایی به مخاطبانش در همه دنیا منتقل کند.

وی تاکید کرد: من معتقدم که تولید اثری همچون فیلم «داستان های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو» و انتقال پیام وحدت صلح گروه‌هایی متفاوت و ناآشنا از 3جای مختلف دنیا نمایندگانی را بیابیم که پیام صلح را  در قالب یک فیلم سینمایی بسیار دشوار است. 

این هنرمند در مورد اینکه آیا صحنه ها و یا روایاتی از فعالیت نوعدوستانه و خیرخواهانه چندین ساله اش همراه با حبیب احمد زاده و سایر افراد همراهشان سراغ دارد که جایش در این فیلم خالی باشد، بیان کرد: پس از تماشای فیلم سینمایی «داستان های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو»که به نوعی مروری بر خاطرات همکاری من و حبیب احمدزاده به حساب می‌آید، به نظرم خیلی صحنه‌ها وجود دارند که جایشان در این فیلم خالی است. یعنی شاید بتوان با کنار هم گذاشتن آن صحنه‌ها، فیلمی با زمان بیش از 2ساعت را ساخت یا حتی چند فیلم اپیزودیک از اتفاق‌هایی که در چند سال رخ داده است را از بین راش‌های موجود درآورد.

او افزود: قطعا صحنه‌های زیادی از زلزله آذربایجان، سیل، حتی از فعالیت هایی که در هیروشیمای ژاپن و جاهای دیگر  برای انعکاس در فیلم سینمایی «داستان های هزار و یک روز  یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو» وجود داشت اما آقای احمدزاده به عنوان نویسنده و کارگردان اثر، به صلاحدید خودش تلاش کرده است با توجه به زمان موجود، صحنه‌ها و روایت‌ها را انتخاب کرده و در فیلم بگنجاند.

نشست فیلم داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو

این بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان در پایان از حبیب احمدزاده تشکر کرد و گفت:آقای احمدزاده در سال‌های اخیر تلاش کرد، تلاشش ثمر داد و فیلم «داستان های هزار و یک روز» یا «افسانه بناسان، غول چراغ جادو»با همت و پشتیبانی خانم سویا ، آقای بنکدار، جانبازان موزه صلح تهران و عزیزان بسیار دیگر ساخته شد.

تعریف غربی ها از ضد جنگ برای ما مناسب نیست

حبیب احمد زاده در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم معنی جنگ و صلحی که غربی ها برای ما تعریف کردهاند را تغییر دهیم. در گفتگوهایی که با عده ای از فعالان ضد جنگ امریکایی و اروپایی داشته ام گفته ام که فعالیت ضد جنگ برای شما این است که در مقابل پادگان های نیروهای مسلح خود تجمع کنید و از آنها بخواهید که به دیگران حمله نکنند اما ما نمی تونیم در حالی که هواپیماهای بعثی بر روی سرمان بمب می ریزند پلاکاردی بنویسیم و از صلح سخن بگوئیم بلکه ما باید از کشور خود دفاع کنیم و به دیگران این هشدار را بدهیم که جنگ به نفع هیچ کس نیت و نباید به ما حمله کنند.

وی تاکید کرد: من هشت سال در جبهه ها حضور داشتم و برای دفاع از میهنم جنگیدم و هنوز هم به آن افتخار می کنم. اما معتقدم که هر کسی در هر جای دنیا با هر کیش و طرز فکری می تواند به دیگران خدمت کند و برای صلح تلاش کند و ما باید از این افراد تشکر کنیم و پیام صلح آمیز و صلح دوستی خود را به گوش جهانیان برسانیم.

در بخش های دیگری از این نشست، زینب احمدزاده فیلمنامه نویس دوم، شادی بخارایی طراح لباس، محمود بنکدارنیا بازیگر، مهرداد افراسیابی کمک فیلمبردار، مهرداد جلوخانی صدا گذار، علیرضا حبیبی عکاس و فیلمبردار و عسل صدا پیشه نوجوان نقش فرشته فیلم هم در مورد نحوه فعالیتشان در تولید فیلم «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو» توضیحاتی ارائه کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه