English

فرهنگ در هفته‌ای که سپری شد؛

خبرنگاران، نمایندگان حفظ آزادی بیان در کشور

خبرنگاران با توجه به جامع‌نگری و انعکاس حقیقت در نوشته‌هایشان می‌توانند اعتماد مخاطبان را به رسانه خود جلب کنند و نمایندگان حفظ آزادی بیان باشند.

خبرنگاران، نمایندگان حفظ آزادی بیان در کشور

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج؛ «بزرگداشت روز خبرنگار، راه‌اندازی پویش‌هایی در خصوص اربعین حسینی، نو شدن گیشه‌های سینمای ایران، معرفی ستاره اسکندری به‌عنوان بهترین کارگردان جشنواره ایتالیا و پخش فیلم‌های سینمایی مطرح» از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شده است.

 

بزرگداشت روز خبرنگار

از 25 سال پیش تاکنون، بر‌ هـفدهمین‌ روز‌ از مردادماه، عنوان روز خبرنگار نهاده شد تا پاسداشتی هرچند اندک و ناکافی و یادآوری اگرچه کوتاه از حرفه و قشری از جامعه صورت‌ گیرد‌ که‌ یکی از سخت‌ترین و درعین‌حال حساس‌ترین وظایف را در‌ جوامع‌ انسانی عهده‌دار هستند. انتخاب این روز نیز همانند بسیاری از موارد مشابه از روی تـصادف نـبوده و از پشـتوانه‌ای مرتبط‌ برخوردار‌ است‌؛ دلیلی تلخ که یادآور خاطرات ناگوار مردادماه 77 برای تمامی‌ ایرانیان و انسان‌های آزاده و آزادی‌خواه جهان و نشانی از دوران حکومت سیاه متحجران طـالبان بـر کـشور افغانستان است.

مراسم پایانی بیست و یکمین دوره جشنواره ملی رسانه‌ های ایران با حضور رئیس جمهوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. ر این مراسم برگزیدگان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌ های ایران معرفی شدند، همچنین از احمد توکلی به‌پاس سال‌ها فعالیت مستمر رسانه‌ای و مجاهدت در عرصه جهاد تبیین تقدیر به‌عمل آمد.

بزرگداشت مرحوم عماد افروغ و مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی از دیگر بخش‌های اختتامیه جشنواره ملی رسانه‌های ایران بود. در مراسم اختتامیه و اعلام جوایز جشنواره ملی رسانه‌های ایران که برای نخستین بار پس از ۱۰ سال برگزار می‌شود، اسامی نامزدها و رتبه‌های برتر اعلام شد.

حمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین گرامیداشت روز خبرنگار که در محل لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد، گفت: در سال‌های اخیر با تحولاتی که رخ داده، شاهد ارتقای نقش تأثیرگذار حوزه رسانه و اصحاب رسانه در فضای کلی و مدیریتی در داخل کشور و خارج کشور هستیم و امروز نیز فناوری‌های نوین به این مسئله کمک کرده است.

 

راه‌اندازی پویش‌هایی در خصوص اربعین حسینی

به‌منظور انعکاس رسانه‌ای حرکت عظیم اربعین حسینی از نگاه نوجوانان و جوانان فعال در عرصه فضای مجازی و پوشش حضور اجتماع بزرگ مردمی در آیین پیـاده روی اربعیـن «رویداد همسفر من» به همت قرارگاه مردمی فضای مجازی شاهد برگزار می‌شود.

از جوانان فعال در عرصه فضای مجازی دعوت می گردد جهت شرکت در پویش همسفر من برای ارسال آثار در سایت قرارگاه مردمی فضای مجازی شاهد ثبت نام نمایند. آیین اختتامیه رویداد همسفر من همزمان با شهادت امام رضا از شبکه ۵ سیما در مشهد مقدس برگزار می گردد، پیش بینی شده است در این مراسم از شرکت کنندگان برگزیده تجلیل و آثار منتخب در حاشیه این مراسم اکران گردد.

رئیس کمیته اربعین با بیان اینکه پیش‌بینی شده تا چهار میلیون نفر از ایران برای مراسم اربعین به کربلا سفر کنند، توضیحاتی را در مورد بیمه اربعین ارائه کرد. علی اکبر ترکاشوند در نشست خبری که در بیمه مرکزی برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال قبل بیمه مرکزی در بحث بیمه زائرین اربعین از انتخاب بیمه‌گذار تا سنجش عملکرد شرکت بیمه‌گر ورود کرد، گفت: ضریب خسارت در سال قبل بالغ بر ۱۸۰ درصد بود.

وی با بیان اینکه امسال تقاضا برای بسته‌های مختلف و بیمه تکمیلی وجود داشت، گفت: بر این اساس سه بسته بیمه‌ای پیشنهاد شد و مبلغ نهایی متقابل با نرخ حق دیه است. زائرینی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند می توانند خدماتی دریافتی را مشاهده کنند.

رئیس کمیته اربعین ادامه داد: پوشش بیمه زائرین اربعین سال قبل افراد را از ۵۰ کیلومتر قبل از مرز پوشش می‌داد که امسال به ۱۰۰ کیلومتر قبل از مرز رسیده است. همچنین امسال بیمه مواکب و مسئولیت ایجاد شده و بیمه شخص ثالث تخفیف خواهد داشت.

 

نو شدن گیشه‌های سینمای ایران

از ۱۸ مردادماه دور جدیدی از اکران فیلم‌ها در سینما آغاز می‌شود و تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی همچون کمال تبریزی و نوید محمودی روی پرده می‌آید.

در بین این فیلم‌ها دو اثر از سینمای کودک و نوجوان راهی اکران می‌شوند تا شاید جای خالی فیلم‌های مناسب برای بچه‌ها در روزهای تابستان کمی پر شود. یکی از این فیلم‌ها «نارگیل ۲» به کارگردانی داود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان است.

این فیلم در ادامه «نارگیل» ساخته شده که سال ۱۳۹۹ در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد. عامریان این روزها فیلم پرفروش سینمای ایران یعنی «فسیل» را هم روی پرده دارد.

بیژن بنفشه‌خواه، علیرضا استادی، سحر قریشی، شقایق دهقان، نصرالله رادش و غلامحسین لطفی بازیگران این فیلم هستند. برخی بازیگران این فیلم سال‌هاست که در سینما حضور نداشتند از جمله رادش که آخرین بار بیش از یک دهه قبل در فیلم «خنده در باران» داریوش فرهنگ بازی کرده بود. آخرین فیلم‌های غلامحسین لطفی هم «نارگیل» در سال ۱۳۹۸ و قبل از آن نیز «خفه‌گی» فریدون جیرانی بودند.

 

 ستاره اسکندری بهترین کارگردان جشنواره ایتالیا شد

«خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را در جشنواره فیلم مستقل ایماگو در ایتالیا دریافت کرد. فیلم «خورشید آن ماه»، نخستین فیلم بلند سینمایی ستاره اسکندری ، به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و پخش بین المللی شرکت ایریماژ، در دومین جشنواره فیلم مستقل ایماگوجایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

این فیلم, داستانی از عشق ناکام و سکوت بی فرجام را در دل زیبایی های بلوچستان روایت می کند و تصویری واقعی و متفاوت از این قوم محجوب ارائه می دهد. «خورشید آن ماه» پس از نمایش افتتاحیه جهانی در جشنواره‌ تراز اول هند – گوآ، در جشنواره‌های دیگری از جمله فیلم‌های ایرانی در زوریخ (بخش مسابقه)، فیلم‌های درون خانوادگی (بخش مسابقه)، رمبوهای سینما (بخش مسابقه)، صوفیه منار (مروری بر آثار فیلمسازان زن ایرانی)، گل علیه گلوله ، فیلم و هنرهای رسانه‌ای زنان استرالیا (بخش مسابقه)، زنان ایرانی در فرانکفورت و فیلم های مستقل ایدرومنو (بخش مسابقه) حضور داشته است که اولین جایزه ی کارگردانی را برای ستاره اسکندری به ارمغان آورد.

این فیلم سینمایی در جشنواره «گل علیه گلوله» نیز نامزد دریافت جوایز بخش فرهنگ‌ها، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه نویس، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن شده است. اکران داخلی «خورشید آن ماه» توسط فیلمیران صورت می‌گیرد و زمان آن به زودی اعلام خواهد شد.

 

پخش فیلم‌های سینمایی مطرح کشور

شبکه نمایش امشب همزمان با زادروز امین تارخ فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده را روی آنتن می‌برد. داستان این فیلم درباره دختری به نام ملیحه است که بر اثر ضربه روحی در کودکی قدرت تکلم خود را از دست داده‌ است و با یادآوری گذشته دچار تشنج عصبی می‌شود. او با همه دعوا می‌کند و با کسی دوست نیست و یک بار اقدام به خودکشی می‌کند تا اینکه با ورود خانم شفیق، تغییراتی در زندگی ملیحه اتفاق می‌افتد و ... عطیه معصومی، امین تارخ ، هما روستا، جمیله شیخی، آزیتا لاچینی و شهلا ریاحی ازجمله بازیگران فیلم هستند.

«فرش باد» هفتمین ساخته سینمایی کمال تبریزی و از اولین محصولات مشترک سینمای ایران با کشور ژاپن است. در این فیلم بازیگرانی همچون رضا کیانیان، شیرین بینا و فریبا کامران بازی کرده بودند.

«فرش باد» نخستین بار در بیست‌ویکمین دوره جشنواره فیلم‌ فجر روی پرده رفت و موفق به نامزدی در چهار رشته از جمله بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمبرداری شد. این فیلم سینمایی در چند جشنواره بین‌المللی از جمله پانزدهمین دوره جشنواره فیلم توکیو نیز حضور داشت.

«فرش باد» درباره یک طراح فرش ژاپنی است که فرشی با یک بافنده اصفهانی سفارش می‌دهد اما پیش از آماده شدن فرش می‌میرد. خانواده‌اش به ایران سفر می‌کنند تا کار را تمام کنند و در این مدت مهمان یک خانواده اصفهانی می‌شوند.

«دست شیطان» نخستین فیلم جاسوسی سینمای ایران به کارگردانی حسین زندباف و نویسندگی نادر ابراهیمی جمعه ۲۰ مرداد حوالی ساعت ۱۳:۱۵ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

فیلم «دست شیطان» با حضور جمعی از نام‌داران و چهره‌های سینمای ایران از جمله محمدعلی کشاورز، هادی اسلامی، کیومرث ملک‌مطیعی، محبوبه بیات، آرش تاج تهرانی، عنایت الله شفیعی، هادی مقدم دوست، علی ترابی و حسین خانی‌ بیک در شرایط ملتهب سال ۶۰ (که کشور از یک سو با تجاوز دشمن بعثی مواجه بود و از سوی دیگر با اوج ترور و وحشت آفرینی گروهک‌های ضدانقلاب) ساخته شد.

بعد از ماجرای طبس و عدم توفیق نظامی آمریکا برای نجات گروگان های سفارت‌خانه، جاسوس ایرانی از طرف آمریکایی‌ها به عنوان عکاس وارد پایتخت می‌شود تا محل اسکان گروگان‌ها را که به شهرهای اطراف پایتخت منتقل شده اند، شناسایی و به «سازمان سیا» گزارش کند. مأموران امنیتی رد این جاسوس را پیدا کرده و به بخشی از عکس‌ها و اسلایدهای وی دست می‌یابند و ...

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه