English

خبرگزاری موج کردستان گزارش می‌دهد:

آیین محرم، تجلی وحدت شیعه و سنی

یکی از مراسم‌های مورد احترام مردمان سنندج، آیین سوگواری حضرت امام حسین(ع) در روز عاشوراست که در زبان کردی با عنوان «روز قتل» یاد می‌شود. این مراسم علاوه بر خانواده‌های شیعه، به شدت مورد احترام اهل سنت است. اهالی سنندج در روز قتل، کسب و کار و درآمد را حرام می‏‌دانند.

 آیین محرم، تجلی وحدت شیعه و سنی
به گزارش خبرگزاری موج کردستان

، محرم حدیث و آینه تمام‌قد به خاک افتادن عشق است، آنجا که عشق عاشقانه هفتاد و دو بار به خاک می‌افتد و دوباره همچون ققنوسی تازه نفس، از شعله‌های خویش برمی‌خیزد و در آغوش پروردگار خویش، سرفراز و مسرور، لبخند می‌زند و خود را در خلد برین از سر می‌گیرد.

محرم حکایت غریبی است که ریشه‌ای 1400 ساله در تاریخ دارد و هر سال تازه‌تر از سال قبل با حضور پرشور عاشقان مکتب اباعبدالله الحسین رخ می‌نمایاند.

عاشورا امسال هم فرا رسید تا داغ تکه‌تکه شدن پیکر مبارک جگرگوشه فاطمه(س) را در هجوم شمشیرهای کوفیان، دست‌های به جا مانده ساقی کربلا و گلوی پاره‌شده علی‌اصغر شش‌ماهه و پیکر هفتاد و دو ستاره و یار نواده پیامبر را که بر سینه خاک کربلا افتاد و با وجود گذشت هزاران سال هنوز سینه عاشقان صاحب عاشورا را در داغ تلخ و سخت پرپر شدنش می‌سوزاند و همچون پروانه‌های واله به گرد شمع پرواز می‌دهد.

هم‌زمان با ماه محرم، مجالس عزاداری هیئت‌ها برای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش در استان کردستان همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود و این روزها در حال برگزاری است.

همزمان با آغاز دهه اول ماه محرم‌الحرام سراسر استان سیاه‌پوش شده و عاشقان حضرت به عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام می‌پردازند. 

طشت‌گذاری، آئینی تاریخی و خاص شهر سریش‌آباد معروف به قم کردستان است، مراسمی با تاریخ 500 ساله که همه ساله در آخرین شب‌های ماه ذیحجه برگزار می‌شود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهر در قالب هیات‌های سینه‌زنی با تشکیل حلقه عزا، حسین، حسین‌گویان در رثای شهدای دشت کربلا بر سر و سینه می‌زنند و گرداگرد طشت آبی به نشانه بستن آب روی اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، عطش و تشنگی کاروان کربلا سوگواری می‌کنند، آب متبرک این طشت در بین حاجت‌مندان و نیازمندان درگاه اهل بیت پیامبر مکرم اسلام (ص) توزیع می‌شود.

خورشید روی نیزه خودنمایی می‌کند، خورشید را بر نیزه کرده‌اند تا فراموش شود شکوه طلوعی که از آن سر بر آورده بود، تاریکی شب، ماه را پوشانده تا شاید از ظلمت و تلخی خود بکاهد، خورشید را قربانی کرده‌اند تا از کوچکی خود باخبر نشوند، اما خورشید خورشید است، چه روی نیزه چه در شکوه ایستادگی بر نماز باران  روی کوه.

کامیاران هم مرکب از شیعه و سنی است و همه در ماه محرم عزادار و در آیین‌های این ماه شرکت می‌کنند، شام غریبان در کامیاران رنگ و بوی خاصی دارد و صحنه‌ای از شام غریبان کربلا می‌شود که پس از شهادت سیدالشهداء بر سر خاندان پیامبر گذشت، شبى تیره‌تر از سیاهى، شبی جانسوز که در آن تلخ‌ترین لحظات بر اهل بیت (ع) گذشت.

شام غریبان است، کودکانی که امشب پدر ندارند، صحنه تلخی که با هیچ زبان و لفظى نمى‌توان عمق تلخی بر دل نشسته دل‌های شکسته و سوز دل یتیمان و بانوان حسینى را بازگو کرد.

در  شام غریبان چشم‌های عزاداران حسینی در کامیاران خیس داغ نوه پیامبر مهربانی می‌شود و از ته دل برای امام حسین و یارانش و کودکان یتیم اشک ماتم می‌ریزند.

مراسم ˈگل‌گیرانˈ شهرستان بیجار دو سال پیش در چهارمین همایش ثبت ملی آثار، در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید و این مراسم از نظر گستردگی و شرکت همه مردم این شهرستان در مراسم و برگزاری آن در یکی از استان‌های سنی‌نشین، اهمیت ویژه ای دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه