English

«آسمان» در ایستگاه پایانی

نخستین جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان با معرفی برگزیدگان خود طی مراسم اختتامیه در مهاباد به پایان رسید.

«آسمان» در ایستگاه پایانی
به گزارش خبرگزاری موج

، اختتامیه نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» شامگاه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳، همزمان با روز ملی سینما در سالن تالار وحدت شهر مهاباد با حضور مردم شهر، مدیران و مسئولان شهری، فیلمسازان و اهالی رسانه، فرهنگ و هنر برگزار شد.

شهرام میکائیلی، مجری شبکه مهاباد که در این اختتامیه اجرای مراسم را بر عهده داشت، ابتدا از زحمات عباس رستم پور و اعضای شورای شهر برای برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

در ادامه ابراهیم سعیدی دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان ضمن خیر مقدم به اهالی هنر و سینما عنوان کرد: خیلی خوشحالم که اینجا هستم، من الان در رویای خودم هستم و خوشحالم که با همکاری شورای شهر و شهردار مهاباد و اداره فرهنگ و هنر ارشاد که این رویای چند ساله من به تحقق پیوست.

وی ادامه داد: بسیار بسیار ضروری می‌بینم که بگویم اگر من اینجا ایستادم و روز و شب‌های پر شوری را باهم تجربه کردیم، به دلیل زحمات تمام دوستان و مسئولانی است که همراه من بودند تا این بذر سینما در دل حاصل‌خیز مردم شهر مهاباد رشد کند.

سعیدی تاکید کرد: اگر شورای شهر نبود، به جرات می‌گویم که این جشنواره برگزار نمی‌شد و من خیلی ممنونم از هر هفت نفر از اعضای شورای شهر که شرایط برگزاری این جشنواره را فراهم کردند.

وی تصریح کرد: فرماندار، امام جمعه شهر و همچنین نماینده محترم شهر مهاباد خیلی در برگزاری جشنواره همراه ما بودند.

در ادامه دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان با توجه به اینکه این جشنواره بیشتر با کمک نهادهای مردمی برگزار شده از تعامل تمامی افرادی که در کنار او بودند، تشکر کرد و جشنواره آسمان را جشنی برای همه در زیر یک آسمان توصیف کرد.

سپس علیرضا نوروزی رییس اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی ضمن قدردانی از زحمات تمامی مسئولان شهر مهاباد و دبیر جشنواره مطرح کرد: از تمامی مسئولان و همکارانم و مردم هنرمند و فرهنگ دوست شهر مهاباد تشکر می‌کنم و امیدوارم که این جشنواره در شهر مهاباد ادامه‌دار باشد.

او عنوان کرد: این لوح‌های تقدیر صرفا بهانه‌ای است برای یادآوری زحمات شما تا بتوانیم با هم این نهال نورس را بارور کنیم و اجازه ندهیم بار دیگر پرتوی سینما در مهاباد و آذربایجان غربی کم فروغ شود.

در ادامه تمامی مسئولان شهری برای دریافت لوح تقدیر روی سن حاضر شدند و توسط مردم شهر مهاباد مورد تشویق قرار گرفتند.

با شروع اهدای جوایز بخش‌های رقابتی جشنواره، مجید سعیدی و جمشید فرج‌وند فردا به عنوان نمایندگان هیات انتخاب و داوری بخش عکس برای تجلیل از برگزیدگان این بخش روی سن حاضر شدند.

برگزیدگان بخش عکس به شرح زیر معرفی شدند:

بخش آزاد:

نفر اول: احمد تاجی با دو عکس

نفر دوم: عاطفه قدرتی با مجموعه آثار

نفر سوم: مریم دشتی با یک عکس

تقدیرها:

شمال شکیبایی با یک عکس

محمد عبدی با یک عکس

اسحاق آقایی با یک عکس

بخش نوعی نگاه:

نفر اول: ارسطو قادرمزی با دو عکس

نفر دوم: محمد علی پور با یک عکس

نفر سوم: علی اصغر فیض الله با دو عکس

تقدیرها:

سارا جعفری

مهدیه یوسفی

حمیدرضا حمزه پور

عکس برگزیده هیات داوران: خلیل صحراگرد

عکس ویژه زیست بوم زاگرس: پژمان رستمی

در ادامه مناف ایران پناه، پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون شهر مهاباد، پیام محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

در بخشی از آن بیانیه آمده بود: سینما در جهان امروز یک هنرصنعت چندوجهی و استراتژیک است که حکومت‌ها و مردم و هنرمندان توامان به آن توجه و اهتمام دارند. سینما در دنیای امروز چنان محبوبیت و نفوذی پیدا کرده است که تصور دنیا بدون آن دور از دهن است. از عمر سینما بیش از صد سال می‌گذرد و در این گذر هنرمندان زیادی برای تعالی سینما کوشیده‌اند که ماحصل این تاریخ پرفراز و نشیب، امروز درخت تناوری است که به آسمان سرکشیده و جلوه‌گری می‌کند. اکنون دیگر سینما یکی از استوانه‌های مهم هنر کشور محسوب می‌شود.

سینمای ایران زنده و بالنده در مسیر رشد و توسعه قرار دارد. جریان سینما در حال پیشروی است و با روح و انرژی مضاعفی که از نسل‌های جوانش می‌گیرد بالنده‌تر می‌شود، حتی اگر عده‌ای نخواهند آن را ببینند و انکارش کنند.

هنر عکاسی در دنیای امروز در بطن زندگی مردم تنیده شده و عضوی جدایی ناپذیر از زندگی بشر است.

جشنواره‌ای مانند آسمان می‌تواند به تربیت نسل جوان و باانگیزه و خلاق در حوزه‌های مختلف کمک کند. باورمندی به این نکته که جوانان میراث‌دار ما هستند می‌تواند روشنی‌بخش مسیرمان باشد.

اولین دوره جشنواره آسمان در شمال غرب کشور و شهر مهاباد که هماره محل تلاقی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این عرصه گامی مهم برای رشد و تعالی این هنر ارزشمند در جغرافیای شمال غرب کشور باشد.

پس از قرائت بیانیه رییس سازمان سینمایی، محمد گذرآبادی، خسرو سینا و جابر قاسمعلی اعضای هیات داوران بخش فیلمنامه برای اهدای جوایز روی سن حاضر شدند و جوایز این بخش را به شرح زیر اهدا کردند:

بخش فیلمنامه:

جایزه زیست بوم زاگرس: «غزال» نوشته سامان حسین‌پور

مقام اول: «هشتاد سالگی آقای مشیر» نوشته پیام کردستانی و علی درخشنده از سنندج

مقام دوم: «خون فرش» نوشته سیاوش ساعدپناه از سنندج

مقام سوم: «هاوار» نوشته حبیب ظهیرنیا از سنندج

جایزه فیلمنامه اقتباسی: «گل‌های گوشتی» نوشته محمد رمضانی

جایزه ویژه هیات داوران: «بادکنک» نوشته کاوه معین‌فر از تهران

معین‌فر در سخنانی از ابراهیم سعیدی برای برگزاری این رویداد تشکر کرد و گفت: ما منتظریم این جشنواره ادامه پیدا کند.

پس از آن سلام ستوده نماینده مردم شهر مهاباد در مجلس شورای اسلامی در سخنانی اعلام کرد: طبق مقدماتی که انجام شده است سالن سینما و فرهنگسرا در مهاباد ساخته خواهد شد.

سپس مصطفی محمودی با گروه موسیقی خود چند قطعه فولک کردی و خانقاهی برای حاضران در اختتامیه اجرا کردند.

در ادامه احمد الستی، احمد ضابطی جهرمی و سیف‌الله صمدیان به عنوان اعضای هیات داوری بخش فیلم نخستین جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس جشنواره آسمان روی سن حاضر شدند.

جوایز این بخش به شرح زیر بود:

بخش فیلم/ داستانی:

بهترین بازیگر اکبر سبیلان برای فیلم «هچل»

تقدیرها:

شهرزاد خان‌زاده برای فیلم «خونواده»

شهبد سلیمانی برای فیلم «اثر انگشت»

بهترین فیلم: (به صورت مشترک) فیلم‌های «هچل» ساخته محمد میزانیان و «خودکشی به سبک نیچه» ساخته پیام کردستانی

بهترین کارگردانی: پیام کردستانی برای «خودکشی به سبک نیچه»

بهترین تصویربرداری: بهروز بادروج برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

بهترین تدوین: سمانه سزاوار برای فیلم «دارتاش»

بهترین صدا: تقدیر از انسیه ملکی برای فیلم «آنیتا گمشده در اخبار»

بهترین فیلمنامه: نوید زارع برای فیلم «جشن»

طراحی صحنه: امین جهانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

موسیقی: سامان رامش برای فیلم «دژکاک»

بهترین فیلم زیست بوم زاگرس: «هفت سمفونی زاگرس» ساخته پرویز رستمی

بخش فیلم/ تجربی:

در این بخش هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته تندیس جشنواره ندانستند.

از رضا دانش‌پژوه برای دو فیلم تجربی «ایلی‌ها» تجلیل شد.

بخش فیلم/ انیمیشن:

جایزه برای فیلم «آنیتا گمشده در اخبار» ساخته بهزاد نعلبندی

بخش فیلم/ مستند:

نفر اول: «پنج دقیقه آخر» ساخته شهرام مسلخی

نفر دوم: «خوشه‌های خشم» ساخته ماریا ماوتی

نفر سوم: «گه رانه وه» ساخته فاطمه مرزبان

محمد میزانیان ضمن اظهار خرسندی برای برگزاری این جشنواره، ابراز امیدواری کرد که جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان برای ملت کرد ایران باقی بماند.

شهنام صفاجو و سید مجید رحیمی نمایندگان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به همراه ابراهیم سعیدی برای اهدای جایزه ویژه این مرکز روی صحنه حاضر شدند.

در ادامه ابراهیم سعیدی به حمایت‌های انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی پرداخت و از برگزاری دو شورای پیچینگ سینمای داستانی و مستند خبر داد: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دو جایزه و حمایت از فیلم‌های مستند تایید شده و حمایت از پنج فیلم کوتاه توسط سینمای جوان را عنوان کرد.

فاطمه مرزبان برای فیلم «گه رانه وه» و آزاد معروفی برای فیلم پویانمایی «دژکام»، جایزه ویژه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را دریافت کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه