کارگردان فیلم سینمایی پیشمرگ:
هلیکوپتر فیلم «پیشمرگ» نماد شرف ما بود
نشست رسانهای فیلم سینمایی «پیشمرگ» امروز ۱۹ بهمن در سینمای رسانه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
![هلیکوپتر فیلم «پیشمرگ» نماد شرف ما بود](https://cdn.mojnews.com/thumbnail/UtTHy3t2fcJ3/wYsQRh7N_U9-KhUZFvV4AomaL5yZePK-ajtEs8kcp-9YVVASashH6K5BPTC17PhAidh8SlFsB25MgjrEllAeh3sJu7kjKCVa/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85+%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C+%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%85%D8%B1%DA%AF.jpg)
، آرش زینال خیری در ابتدای این نشست اظهار کرد: قبل از هر چیز از خانواده شهید قهاری تشکر میکنم که اجازه دادند گوشهای از رشادتهای ایشان را نشان دهیم. از گروه تولید هم تشکر میکنم که در این یک سال و نیم در کنار ما بودند.
علی غفاری کارگردان اظهار کرد: تنها منبع فیلمنامه کتاب یادداشتهای سعید نیست، بلکه بخش عمدهای از منابع این یادداشتها است. آقای صابر اللهدادیان حدود یک سال تحقیق کردند و یکی از منابعشان یادداشتهای سعید بوده است. ما دوستانی که در این کتاب به آنها اشاره شده بود را پیدا کردیم و با آنها صحبت کردیم و همسر شهید قهاری نیز به ما کمک کردند.
وی درباره میزان واقعی بودن قصه «پیشمرگ» گفت: این فیلم برداشتی بر اساس یک واقعیت بوده و اتفاقا به واقعیت خیلی وفادار بودیم و برای خودمان هم اتفاقاتی که برای شهید قهاری افتاده افسانه بود.
مهدی نصرتی نیز اظهار کرد: نقش را دوست داشتم و وقتی به من پیشنهاد شد، چند کتاب به من دادند که آنها را خواندم و یکی از آنها از زاویه دید همسر شهید قهاری بود و چند فیلم مستند را دیدم و تنها نکتهای که با این نوع نقشها دارم این است که من دوست ندارم نقش ابرقهرمان بازی کنم چون وقتی ما کار میکنیم نقشها را بدون ضعف کار میکنیم و برای بازیگران چالشبرانگیز نیستند. من دوست دارم نقشهای واقعی کار کنم و چنین شخصیتهای بزرگی معمولا ضعفهایی از آنها در فیلم دیده نمیشود.
غفاری اظهار کرد: ما مستقیم سراغ آقای نصرتی نرفتیم. درباره شخص شهید قهاری باورپذیری خیلی مهم بود و شباهت آقای نصرتی و لهجهای که کار کردیم به نظرم خیلی مناسب بود. فرصتی نشد که مدتی زیاد برای انتخاب بازیگر صرف کنیم و در نهایت ترکیب بازیگران خیلی مهم است چون همه روی هم تاثیر میگذارند.
الناز ملک بازیگر فیلم نیز اظهار کرد: آقای غفاری از من «سقوط» را دیده بودند، با من تماس گرفتند و سعادتی بود که بتوانم در این اثر کار کنم. انتخابی ندارم که در سینما یا شبکه نمایش خانگی کار کنم، ترجیح من بازی در اثری است که مورد استقبال مردم قرار بگیرد.
ساناز سعیدی بازیگر فیلم نیز اظهار کرد: برای هر بازیگر جذاب است که از تصویر خود فاصله بگیرد و وارد نقش دیگری شود. این نقش برای من جذاب بود، به لحاظ ظاهری این نقش شبیه من نبود و مساله دیگر این بود که من کتاب همسفر آتش و برف را خواندم، که همسر شهید قهاری خانم فرحناز رسولی این کتاب را نوشتهاند، زمانی که این کتاب را خواندم به شدت نقش خانم رسولی برایم پیچیده و پر چالش بود. در صحبتهایی که خانم رسولی به من لطف داشتند و پذیرای من بودند و در خانهشان داشتیم برای من این نقش جذابتر شد.
وی افزود: گلایهام این است که صحبتهای ما با آقای غفاری درباره نقش چیز دیگری بود و فکر میکردم به کاراکتر خانم رسولی بیشتر پرداخته خواهد شد. متاسفانه در سینمای ایران معمولا نگاه مردانه و زنانه وجود دارد و شاهنقشها معمولا برای مردها نوشته میشوند. امیدوارم سینمای دفاع مقدس را زنانه و مردانه نکنیم چون همسران شهدا قابلیت این را دارند که نقشهای بهتری برای آنها نوشته شود.
در بخش دیگر این نشست غفاری اظهار کرد: سالهاست که سینمای ایران دلش برای هیجان تنگ شده و من در طول این مدت با مردم که فیلم را میدیدم ابراز لطف میکردند و هیچ ایرادی ندارد که برای کاراکتر فیلم و قهرمان اثر سوت و کف بزنیم. ما میخواستیم یک قهرمان در فیلم ببینیم، هلیکوپتری که در فیلم میبینید یک نماد بود، نماد غیرت و شرف ما.
حسام منظور دیگر بازیگر فیلم نیز اظهار کرد: هر فیلمی که درباره میهنپرستی باشد، با هر میزان نقش قطعا در آن بازی میکنم. احساس من این است که ما امروز در سینمایمان نیاز به نگاه ملی داریم. درباره این نقش باید بگویم وقتی با هم گفتگو کردیم خودم اصرار کردم که این نقش را بازی کنم و دلیل شخصیام این بود که من در خانوادهای ارتشی از نیروی هوایی زندگی کردم و نقشهای خلبان همیشه من را حرص میداد و میخواستم یک بار خودم چنین نقشی بازی کنم.
عبدالرضا نصاری بازیگر فیلم نیز اظهار کرد: برای من چالش اول این نقش لهجه و زبان کردی بود و در طول فیلمبرداری با آهنگها و رسم و رسوم کردی آشنا شدم. صحنهای سخت در این فیلم بود که من خودم بدون بدلکار این صحنه را بازی کردم و واقعا کار خطرناکی بود.
آرش آصفی نیز اظهار کرد: توفیق کاراکتری بود که ما به ازای واقعی داشت، به این شخصیت نزدیک شدن و تحقیق درباره او خیلی سخت نبود و خوشحالم که با این گروه کار کردم.
حمید نجفیراد تدوینگر اثر نیز اظهار کرد: ما در کارهای استراتژیک کمکم مخاطب را از دست میدهیم ولی در نمایش این کار این همراهی که وجود داشت خیلی جالب بود. اصالت سینما را در دکوپاژ و کار آقای غفاری دیدم و فکر میکنم اگر به اصالت سینما برگردیم میتوانیم تماشاچی هم داشته باشیم.
ارسال نظر