English

معیشت؛ دغدغه مخالفان و موافقان لایحه تفکیک صمت؛

ضرورت تمرکز مدیریت از تولید تا بازار کشاورزی

مشکلات معیشتی و راهکارهای عبور از آن، ذهن مدیران را درگیر کرده است. نمایندگان مجلس در حوزه مدیریت خود به دنبال راه حل‌هایی برای حل این مشکل هستند. در شرایط فعلی دولت لایحه‌ای را تدوین کرده و در صدد است تا به وزارت صمت را تفکیک و به دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن تبدیل کند.

ضرورت تمرکز مدیریت از تولید تا بازار کشاورزی

به گزارش خبرگزاری موج، تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن نمایندگان را بر آن داشته تا به بررسی لایحه از زاویه حل مشکلات معیشتی مردم بپردازند. برخی معتقدند با تصویب این طرح و تشکیل وزارت بازرگانی توجه ویژه‌ای به موضوع معیشت مردم دارد، اما در مقابل عده‌ای بر این باور هستند که این موضوع نه‌تنها مشکلات معیشت مردم را حل نمی‌کند، بلکه با ضربه‌هایی که به بخش کشاورزی و تولید می‌خورد موضوع بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

توجه ویژه حاکمیتی به موضوع کشاورزی

طبق بند ۷ سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی حمایت موثر از ساماندهی فرایند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی با هدف بهبود رابطه مبادله بخش با سایر بخش ها، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و رعایت قیمت تمام‌شده محصولات اساسی، تامین درآمد تولیدکنندگان و منافع مصرف‌کنندگان و بهبود کیفیت مواد و فرآورده های غذایی مورد تاکید قرار گرفته است.

از طرفی در بند دو سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی توجه به تامین امنیت مواد غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و رسیدن به خودکفایی در محصولات اساسی، ارتقاء سطح سلامت مواد غذایی با هدف رسیدن به استانداردهای جهانی، اصلاح و بهینه نمودن الگوی مصرف، حمایت موثر از تولید و صادرات در محصولات دارای مزیت نسبی و ایجاد مزیت های جدید مطرح شده است.  بنابراین در کلیه موارد قانون‌گذاری‌ها اعم از لوایح دولت و  بررسی لوایح و طرح‌ها در مجلس که موضوع کشاورزی و تولید و تامین مواد غذایی مطرح است باید تمام موضوعات مطرح شده در این دو بند دقیق بررسی شود.

 اکنون در دولت لایحه‌ای تدوین شده و در مجلس به کمیسیون اجتماعی ارسال شده که در آن موضوع کشاورزی و امنیت غذایی در شرایط کنونی جهان درگیر با جنگ روسیه و اوضاع نابسامان تحریمی کشور  بسیار پررنگ و مشهود است.

حل مشکلات معیشتی مردم، دغدغه نمایندگان

نظرگاه‌های مختلفی به این موضوع دارد و هر دو رویکرد در تلاش هستند راهکاری برای حل معیشت مردم پیدا کنند.

سیدکاظم موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرفداران تفکیک وزارت صمت معتقد است اگر وزارت بازرگانی از صنعت و معدن تفکیک شود هر وزارتخانه مسئولیت خودش را به عهده می‌گیرد و در بازار، وزارت بازرگانی مسئول رسیدگی به معیشت مردم می‌شود. وزارت صنعت و معدن نیز به امور مرتبط با صنایع و معادن رسیدگی می‌کند. او معتقد است خانواده‌ها برندگان اصلی طرح تفکیک وزارت صمت هستند، اما درعین حال معتقد است که مدیریت دو وزارتخانه برای ایجاد تغییر مثبت در زندگی مردم و نیز بهبود شرایط صنایع در نهایت موثر هستند. چنانکه این دو وزارتخانه تفکیک شوند و مدیران قوی و توانمندی اداره امور را به دست نگیرند، در وضعیت کلی تغییری ایجاد نمی‌شود.

 در مقابل محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که مشکل بازرگانی سفره مردم و کسب‌وکارها با تفکیک این دو بخش و تنها حل نمی‌شود بلکه بغرنج‌تر هم می‌شود. تفکیک این دو وزارتخانه برخلاف مصالح و منافع کشور است و دلایل موافقان قانع‌کننده نیست. در نهایت تنها ساختارهای عریض و طویل دولتی مغایر با قوانین حاکم بر ایران تحمیل می‌شود.

با وجودی که دغدغه معیشت، دغدغه مشترک موافقان و مخالفان طرح است اما به نظر می‌رسد راه حل مشکلات معیشتی مردم از تفکیک وزارت صمت و تبدیل آن به دو وزارتخانه نمی‌گذرد، بلکه تنها بروکراسی اداری و ساختارهای عریض و طویل دستیابی مردم به معیشت و رفاهی نسبی را پیچیده‌تر می‌کند، زیرا درصورت تفکیک نیز اگر مدیر لایق و توانمندی در راس امور قرار نگیرد باز مشکلات حل نمی‌شود.

در واقع مشکلات مدیریتی نیازی به تشکیل دو وزارتخانه، تحمیل بار مالی سنگین به مردم و  بزرگترین کردن دایره بروکراسی اداری ندارد. بلکه با شایسته‌سالاری می‌توان در مسیر توسعه حرکت کرد و گرهی از مشکلات مردم را باز نمود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه