English

آنچه از ماجرای فروش سهام دیجی‌کالا به‌دست می‌آید؛

«سافت‌بانک» الگوی موفق اکوسیستم ارتباطی کشور

طبق اعلام رسمی گروه دیجی‌کالا، شرکت «حرکت اول»، بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه اپراتور اول تلفن همراه، با خرید نقدی بخشی از سهام گروه دیجی‌کالا، از جمله سهام متعلق به شرکت «سرمایه‌گذاری سرآوا پارس» و قسمتی از سهامِ سهامداران دیگر، حدود ۴۰ درصد از سهام گروه دیجی‌کالا را در اختیار گرفت.

«سافت‌بانک» الگوی موفق اکوسیستم ارتباطی کشور
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ ارتباطی در کسب‌وکارهای نو و راه‌اندازی استارت‌آپ‌های نوآورانه امری رایج است که پیش‌تر توسط «سافت بانک» ژاپن و «دویچه تلکام» آلمان نیز انجام شده است. در کشور ما نیز چندی پیش شرکتی متصل به یکی از اپراتورهای تلفن همراه، اقدام به سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور کرد و این مهم را در ایران کلید زد.

طبق اعلام رسمی گروه دیجی‌کالا، شرکت «حرکت اول»، بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه اپراتور اول تلفن همراه، با خرید نقدی بخشی از سهام گروه دیجی‌کالا از جمله سهام متعلق به شرکت «سرمایه‌گذاری سرآوا پارس» و قسمتی از سهامِ سهامداران دیگر، حدود ۴۰ درصد از سهام گروه دیجی‌کالا را در اختیار گرفت.

این اقدام اگرچه در کشور ما اقدامی ویژه و خاص محسوب می‌شود، اما در جهان مسبوق به سابقه است؛ «سافت‌بانک»، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی ژاپنی است که در حال حاضر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار فناوری در دنیا به‌حساب می‌آید و تا به امروز از شرکت‌های بی‌شماری در این عرصه حمایت مالی به عمل آورده است.

این شرکت تقریباً در هر استارت‌آپ عمده‌ای در حوزه فناوری از رباتیک، ماهواره‌ها و حمل‌ونقل و فروشگاه اینترنتی تا هوش مصنوعی و پیشرفت‌های کامپیوتری برای بدن انسان سرمایه‌گذاری کرده است.

سافت‌بانک نخستین سرمایه‌گذاری قابل‌توجه خود را در سال ۱۹۹۶ و با تصاحب بخش عمده سهام یاهو و سپس بنیان‌گذاری شرکت یاهو ژاپن آغاز کرد. سپس در سال ۲۰۰۰ و در جریان رشد حباب دات‌کام، مبلغ ۲۰ میلیون دلار در یک استارت‌آپ گمنام چینی به‌نام علی‌بابا سرمایه‌گذاری کرد.

این اقدام احتمالاً در آن زمان یک شرط‌بندی خطرناک به نظر می‌رسید، اما با گذشت زمان معلوم شد این اقدام سرمایه‌گذار ژاپنی عملی هوشمندانه بوده، زیرا با عرضه عمومی سهام علی‌بابا در سال ۲۰۱۴، سهم ۱۹ درصدی سافت‌بانک در این شرکت ارزشی افزون بر ۶۰ میلیارد دلار پیدا کرد. این مسئله موجب شد علی‌بابا به موفق‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ سافت‌بانک تبدیل شود.

هرچند سرمایه‌گذاری سافت‌بانک در علی‌بابا هر روز ارزش بیشتری پیدا می‌کرد، اما این غول سرمایه‌گذار ژاپنی تصمیم گرفت در بازار جهانی ارتباطات مخابراتی نیز دستی داشته باشد و به همین جهت در سال ۲۰۰۶ اپراتور ودافون ژاپن را با مبلغ ۱۵.۱ میلیارد دلار به تصاحب خود درآورد.

در کنار موارد یادشده، سرمایه‌گذاری در سوپرسل و گونگ‌هو انترتینمنت (شرکت‌های فعال در حوزهٔ بازی‌های ویدئویی)، نیروگاه خورشیدی عربستان سعودی، اوبر (تاکسی اینترنتی) و... باعث شده تا سافت‌بانک به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار فناوری دنیا شناخته شود.

در کنار سافت‌بانک، «دویچه‌تلکام»، شرکت مخابراتی آلمانی نیز ازجمله پیشگامان سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های اینترنتی محسوب می‌شود، این شرکت که با حضور در بیش از ۵۰ کشور جهان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی در اروپا محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه بلاک چین انجام داده و برای پشتیبانی از توسعه مالی غیرمتمرکز، در پلتفرم پرداخت بلاک‌چین Celo سرمایه‌گذاری کرده است.

نمونه دیگر سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینهٔ استخراج بیت‌کوین بوده که 450 میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است. در آخرین مورد نیز هیئت مدیره این غول مخابراتی اروپا به سمت سرمایه‌گذاری در زمینهٔ هوش مصنوعی جذب شده و در تلاش برای توسعه خدمات خود در این حوزه است.

این سرمایه‌گذاری‌ها نشان‌دهنده یک روند گسترده‌تر از سوی اپراتورهای تلفن همراه است که به‌دنبال تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود و بهره‌برداری از اقتصاد دیجیتال در حال رشد هستند. در کشور ما نیز این مسیر توسط همراه اول شروع شده و به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد جا پای غول‌هایی مانند سافت‌بانک و دویچه تلکام بگذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه