English

پنتاگون: حمله آمریکا با هدف ارعاب حکومت اسد در استفاده از سلاح شیمیایی بود

پنتاگون اعلام کرد صدها غیرنظامی در حمله شیمیایی 4 آوریل (15 فروردین) در «خان شیخون» سوریه کشته یا زخمی شده اند.

پنتاگون: حمله آمریکا با هدف ارعاب حکومت اسد در استفاده از سلاح شیمیایی بود

به گزارش خبرگزاری موج، پایگاه اینترنتی پنتاگون به نقل از مقامات مذکور نوشت: پایگاه هوایی که در حمله موشکی هدف قرار گرفت، ظاهرا محل پرواز هواپیماهای حکومت سوریه برای انجام حملات مرگبار شیمیایی هفته پیش علیه غیرنظامیان بوده است.
یک مقام نظامی آمریکا در این زمینه گفت: اقدام نظامی آمریکا «منع استفاده این حکومت از سلاح های شیمیایی را هدف قرار می داد» و متناسب با چنین نتیجه ای سنجیده می شود. ما معتقد نیستیم که استفاده از چنین سلاح هایی از سوی حکومت سوریه قابل قبول است.
پنتاگون اعلام کرده که صدها غیرنظامی در حمله شیمیایی 4 آوریل (15 فروردین) در «خان شیخون» سوریه کشته یا زخمی شده اند.
دو مقام ارشد نظامی آمریکا در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشتند که پایگاه هوایی «الشعیرات» در حمص که هدف حمله آمریکا قرار گرفت، در انبار سلاح های شیمیایی «سابقه» دارد. به گفته یکی از آنها، به «احتمال زیاد» این پایگاه محل پرواز هواپیماهای سوریه در حمله شیمیایی 4 آوریل بوده است.
دیگر مقام نظامی اظهار داشت: آمریکا همچنین بر این باور است که گاز سمی همچون سارین در حمله شیمیایی علیه شهروندان سوری استفاده شده است.
مقام مذکور خاطرنشان کرد که در واکنش به این حمله (شیمیایی) و به دستور ترامپ، ارتش آمریکا حمله موشکی به سوریه را انجام داد.
وی افزود: این حمله «واکنشی مناسب» به حمله شیمیایی بود. پایگاه هوایی در منطقه ای دور افتاده واقع شده و حمله در ساعات اولیه صبح در سوریه انجام شد تا خطر کشتار غیرنظامیان کاهش یابد.
مقام دیگر گفت: آمریکا این پایگاه را به عنوان یک سایت شیمیایی فعال دنبال نمی کرد اما مراقب بود که چیزی را هدف قرار ندهد که باعث انتشار ناخواسته مهمات یا مواد شیمیایی شود.
هر دو مقام مذکور خاطرنشان کردند که نیروهای روسیه و سوریه از این پایگاه هوایی عملیات انجام داده اند.
به گفته آنها آمریکا قبل از این حمله به منظور جلوگیری از سوءتفاسیر احتمالی، به روسیه اطلاع داده بود.
مقام های نظامی یاد شده همچنین اظهار داشتند که در اقدام نظامی آمریکا، تقریبا 20 هواپیما منهدم شده است. سایر آسیب ها شامل تخریب سامانه های موشکی سطح به هوا و تخریب یا آسیب به آشیانه های پرواز بوده است.
یکی از مقامات افزود: بلافاصله پس از حمله شیمیایی حکومت دمشق، یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک که متعلق به حکومت سوریه یا روسیه بود بر فراز بیمارستان محل درمان قربانیان حمله شیمیایی رویت شد و حدود پنج ساعت بعد این هواپیما بازگشت و بیمارستان مورد حمله قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: محل مذکور آشکارا بیمارستان بوده و آمریکا علاقه مند است عامل و چرایی این حمله را پیدا کند.
دیگر مقام نظامی آمریکا در ادامه اظهار داشت که«روس ها نتوانسته اند فعالیت های سوریه را کنترل کنند». مسکو پس از حمله شیمیایی سال 2013 متعهد شد که برچیدن و نابودی سلاح شیمیایی سوریه را تضمین خواهد کرد.
وی گفت: ما شاهد شکست روسیه برای متوقف کردن حکومت (سوریه) جهت استفاده از بمب های بشکه ای و اقدام علیه غیرنظامیان بی گناه به ویژه در حلب بوده ایم.
مقام مذکور خاطرنشان کرد که آمریکا در حال بررسی همه اطلاعات است و در این جلسه با خبرنگاران نمی تواند به وضوح اعلام کند که روسیه چگونه مشارکتی در حمله شیمیایی یا فعالیت های مربوطه داشته است.
نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه با شلیک 59 موشک به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص آغاز شد.
این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.
این درحالی است که دولت سوریه بکارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه