English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واکاوی ۲ پیام ادعای جنجالی "خبرگزاری رویترز" علیه ایران

«به تازگی خبرگزاری رویترز یک گزارش جنجالی را علیه کشورمان منتشر کرده و تاکید نموده است که ایران اقدام به فروش دهها موشک بالستیک به روسیه کرده است. موضوعی که می تواند بسیاری از معادلات را در قالب جنگ اوکراین تغییر دهد.»

واکاوی 2 پیام ادعای جنجالی "خبرگزاری رویترز" علیه ایران
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

 ، از همان ماه های ابتدایی جنگ اوکراین تا به امروز، جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و متحدان بین المللی آنها، مانور گسترده ای را با محوریت همکاری های نظامی ایران و روسیه و استفاده از تسلیحات و به ویژه پهپادهای ایرانی در جبهه های جنگ از سوی روس ها علیه نیروهای اوکراینی، در دستورکار قرار دادند.

جریان سازی تبلیغاتی که رسانه ها و مقاوم های غربی مدام سعی در زنده نگه داشتن آن با طرح ادعاهای مختلف داشته اند و از این طریق بر آن بوده اند تا از ماهیت کنش های بین المللی کشورمان مشروعیت زدایی کنند. در این رابطه، مقام های کشورمان نیز به این مساله اشاره داشته اند که وجود روابط نظامی میان ایران و روسیه یک مساله عادی در محیط بین المللی است و اینکه روس ها از تسلیحات ایرانی در جبهه های جنگ اوکراین استفاده می کنند، برای طرفِ ایرانی ایجاد مسوولیت نمی کند.

کما اینکه بسیاری از تسلیحات فروخته شده از سوی آمریکایی ها به دولت ها و بازیگران مختلف بین المللی نیز در جبهه های جنگی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و هیچکس هم طرف آمریکایی را مورد بازخواست قرار نمی دهد. با این همه، به تازگی "خبرگزاری رویترز" یک گزارش جنجالی را علیه کشورمان منتشر کرده و تاکید نموده است که ایران اقدام به فروش ده ها موشک بالستیک به روس ها کرده است. موضوعی که می تواند بسیاری از معادلات را در قالب جنگ اوکراین تغییر دهد. این در حالی است که مقام های کشورمان این ادعا را قویا رد کرده اند و حتی کاخ سفید نیز این مساله را تایید کرده که شواهدی دال بر فروش موشک بالستیک از سوی ایران به طرف روسی نیافته است.

با این همه، مقام های آمریکایی نیز همسو با رسانه های غربی، فضا را مساعد دیده و به دنبال اِعمال فشار بر کشورمان بوده اند. کما اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اقدامی تبلیغاتی تهدید کرده که فروش موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه، تبعات سنگینی را برای تهران در پی خواهد داشت. با این همه، ایبنطور به نظر می رسد که خبرگزاری رویترز و جریان های سیاسی و رسانه ای غربی از جوسازی اخیر خود علیه کشورمان، به طور خاص 2 هدف عمده و محوری را دنبال می کنند.

اولا، به نظر می رسد که در بحبوحه جنگ غزه و افشای جنایات صهیونیست ها و همدستی دولت آمریکا و دیگر دولت های غربی با اشغالگران صهیونیست در قالب جنگ مذکور، اتاق های فکر غربی و عبری به این جمع بندی رسیده اند که بهتر است با طرح یک جنجال رسانه ای تازه علیه کشورمان، تا حدی توجهات را از روی خود در چهارچوب معادله جنگ غزه بردارند و نوکِ پیکان انتقادات را از سمت خودشان به سمت ایران منحرف کنند.

در حقیقت، جریان های سیاسی و رسانه ای غربی، بر آن هستند تا اُفت قابل توجه جوسازی های رسانه ای و تبلیغاتی علیه ایران را که با اوج گیری قابل توجه پوشش رسانه ای و تحلیلی تحرکات آن ها در جریان جنگ غزه همراه شده، به هر نحو ممکن جبران کنند و البته که در این زمینه از یک حربه قدیمی و کلیشه ای نیز که همان استفاده از ظرفیت های رسانه های غربی است، بهره برده اند.

فراموش نکنیم که در جریان چندین دور مذاکرات مرتبط با پرونده اتمی کشورمان نیز به عینه شاهد بودیم که قدرت های غربی قبل از اینکه اقدامات خود را به صورت میدانی علیه کشورمان به پیش ببرند، ابتدا رسانه‌های خود را جلو می انداختند و دست به جوسازی می زدند و سپس در عرصه مذاکره سعی داشتند تا میوه فشارهای رسانه ایشان علیه کشورمان را بچینند.

دوم اینکه در بحبوحه طرح زمزمه های مختلف مبنی بر قریب الوقوع بودنِ حصول یک توافق صلح در قالب معادله جنگ غزه، اینطور به نظر می رسد که جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و عبری بر شدت تلاش های خود علیه کشورمان افزوده اند تا شاید از این طریق، ایران و دیگر بازیگران محور مقاومت را تحت فشار قرار دهند تا در میز مذاکرات، مواضعی را اتخاذ کنند که مطلوب آن ها باشد.

در حقیقت، ادعای اخیر خبرگزاری رویترز تا حد زیادی نگاهی نیز به روندهای مرتبط با حصول توافق آتش‌بس در قالب جنگ غزه و تلاش جهت تضعیف موضع و موقعیت جبهه مقاومت در قالب این مذاکرات دارد. موضوعی که با توجه به تلاش های طولانی مدت جریان های سیاسی و رسانه ای غربی جهت ارائه یک تصویر منفی از کشورمان و محور مقاومت برای افکار عمومی جهان، ابعاد و جلوه های جدی‌تری را نیز پیدا می کند.   

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه