English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پشت پرده تشدید تحرکات فرانسه در مورد جنگ اوکراین چیست؟

«فرانسه به شدت از کنشگری فعال روس ها در قاره آفریقا و به خطر افتادنِ حوزه های نفوذ و قدرت سابق این کشور(فرانسه) در قاره سیاه، عصبانی و ناخشنود است. مساله ای که مقام های ارشد روسی نیز به آن اشاره داشته اند و تاکید کرده اند که فرانسوی ها به صراحت ناخرسندی خود را از این مساله به کرملین منتقل کرده‌اند.»

پشت پرده تشدید تحرکات فرانسه در مورد جنگ اوکراین چیست؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ در روزهای گذشته شاهد تشدید موضع گیری های مقام های ارشد فرانسوی با محوریت کنشگری فعال این کشور در معادله جنگ اوکراین بوده ایم. در این راستا، "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه از احتمال مداخله مستقیم نیروهای نظامی کشورش در جنگ اوکراین و نبرد با ارتش روسیه خبر داده و در عین حال، "سرگی ناریشکین"، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه نیز در موضع گیری تاکید کرده که فرانسوی ها دو هزار نیروی ویژه را برای حضور در میدان های جنگ اوکراین آماده سازی کرده اند.

با این همه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی به این مساله اشاره می کنند که بعید است فرانسه با توجه به تبعات وخیم مداخله خود در جنگ اوکراین، دست به یکچنین قمار بزرگی بزند. با این حال، یک سوال مهم و محوری همچنان سر جای خود باقی است: علت تشدید تحرکات فرانسوی ها با محوریت جنگ اوکراین چیست؟ به نظر می رسد در توضیح این مساله توجه به 2 نکته ضروری است.

اولا، فرانسه به شدت از کنشگری فعال روس ها در قاره آفریقا و به خطر افتادن حوزه های نفوذ و قدرت سابق این کشور(فرانسه) در قاره سیاه، عصبانی و ناخشنود است. مساله ای که مقام های ارشد روسی نیز به آن اشاره داشته‌اند و تاکید کرده اند که فرانسوی ها به صراحت ناخرسندی خود را از این مساله به کرملین منتقل کرده‌اند.

از این منظر، اینطور به نظر می رسد که آن ها با طرح موضع گیریهای تهاجمی علیه روسیه و منافع این کشور در جریان جنگ اوکراین، به نوعی سعی دارند این پیام را به مسکو برسانند که اگر قرار باشد منافع پاریس در آفریقا توسط روس ها تهدید شود، فرانسه نیز برگ های بازی موثری دارد که با رو کردن آن ها علیه روسیه می تواند چالش های جدی را برای این کشور ایجاد کند. در این چهارچوب، فرانسوی ها سعی دارند تا به روسیه بفهمانند که بایستی به حوزه نفوذ و قدرت آن ها در قاره آفریقا احترام بگذارد.

به طور خاص منطقه غرب آفریقا در ماه های اخیر شاهد وقوع کودتاهای متوالی بوده که در قالب اغلب آن ها، نیروهای فرانسوی مجبور شده اند حوزه های نفوذ سنتی این کشور در کشورهایی نظیر مالی، نیجر و بورکینافاسو را ترک کنند. مساله ای که ضربه ای راهبردی را به منافع ملی فرانسه وارد کرده است.

دوم اینکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با تشدید موضع گیریهای خود علیه روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین، سعی دارد هم پیوندهای کشورش با آمریکا را مستحکم تر کند و هم از اوج گیری قدرت جریان های متحد با روسیه در صحنه معادلات سیاسی فرانسه نیز جلوگیری کند.

فراموش نکنیم که راست های افراطی فرانسه پیوندهای سنتی را با روسیه داشته و دارند و پیروزی های روسیه در جنگ اوکراین، ضربات جدی را به موقعیت مکرون و جریان های سیاسی همراه با وی در فرانسه وارد می کند.

از این رو، رئیس جمهور فرانسه به نوعی سعی دارد تا فرمان سیاست خارجی کشورش را به سمتی بچرخاند که تامین کننده منافع وی و جریان های سیاسی متحد او در قدرت نیز باشد و تداوم حضور آن ها در راس هرم قدرت سیاسی فرانسه را تضمین کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه