English

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به خبرگزاری موج خبر داد:

راه اندازی یگان پهپادی برای اطفا آتش سوزی ها در دولت سیزدهم

سلاجقه اعلام کرد: در راستای اطفا حریق جنگلها و مراتع, یگانهای پهپادی راه اندازی شده است که عملیاتی شدن آن نیازمند طی شدن فرایندهای قانونی است.

راه اندازی یگان پهپادی برای اطفا آتش سوزی ها در دولت سیزدهم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، صبح امروز (شنبه ۲تیر) نشست خبری وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جریان توضیح عملکرد این سازمانها در سه سال گذشته با حضور سخنگوی دولت برگزار شد.

در این نشست نخست علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت: نوع نگاه دولت در توسعه و تحول آفرینی اقتصادی، مبتنی بر نگاه حمایتی از محیط زیست بوده است. در دوره هایی شاهد توقف روند توسعه به بهانه حفاظت محیط‌زیست و یا تخریب آن بودیم. در سه سال گذشته توسعه کشور، توسعه محیط‌زیست پایه بوده است. به طوری که محیط‌زیست مانع توسعه نبوده و همچنین نگاه حفاظتی به آن وجود داشته است. 

وی افزود: در حوزه نفت و گاز، جمع آوری گازهای فلر یا گازهای مشعل در دولت شهید رییسی قابل توجه بود که جای تقدیر دارد. فاز ۱۱ پارس جنوبی به مدت بیست سال معطل شرق و غرب مانده بود اما با استفاده از توانمندی جوانان کشور، این مهم محقق شد. همچنین وزارت نفت با سازمان محیط‌زیست ارتباط نزدیکی داشت. برای مثال در بحث مدیریت ناترازی مصرف برق، همکاری فرابخشی صورت گرفته است. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: در تامین کالابرگ برای برخی از اقشار جامعه، وزارت نفت از طریق افزایش درآمد در راستای تامین بودجه این طرح، موثر عمل کرد. 

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری مشترک اعضای دولت

 

در ادامه جواد اوجی، وزیر نفت در توضیحاتی به عملکرد این وزارتخانه در سه سال گذشته گفت: در شهریور ۱۴۰۰ که آغاز کار دولت بود، در وزارت نفت سطح پایین فروش و تولید نفت و عدم سرمایه‌گذاری وجود داشت. از طرفی بی انگیزگی متخصصان را داشتیم. ما نزدیک ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و حدود ۳۰ میلیون شبکه نفت سنگین روی آب داشتیم. هر چه مخازن خشکی و در دریا بود در دولت دوازدهم پر شده بود. در دولت دوازدهم هر شش ماه ۱۲ کشتی برای ذخیره سازی روی آب خریداری میشد. 

وی تاکید کرد: در همان ماه اول من نیز مجوز خرید ۱۲ کشتی را گرفتم اما حتی یک کشتی نخریدم. استفاده از پالایشگاه های فراسرزمینی موجب شد تا به این ذخایر کشتی ها اضافه نشد و کم کم این ذخایر مورد مصرف قرار گرفتند و در پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گونه ذخایر میعانات گازی و نفت سنگین روی آب نداشتیم.

وزیر نفت افزود: در این دوره بیش از 300 پروژه به ارزش 120 میلیارد دلار کلید خورد که بیش از 155 پروژه به ارزش 34 میلیارد دلار به سرانجام رسید و مابقی در حال انجام است. در حوزه ظرفیت پالایشگاه های نفتی و گازی افزایش داشتیم. فاز دوم پالایشگاه ابادان عملیاتی شد. در بحث پتروشیمی حدود 10 میلیون تن به محصولات پتروشیمی کشور افزایش یافت. بیش از 5 میلیارد دلار در زمینه جمع اوری گازهای فلر هزینه شد.

اوجی خاطر نشان کرد: در حوزه پالایشی, در 9 پالایشگاه کیفی و کمی سازی فراورده های نفتی را شروع کردیم. تولید بنزین از 96 میلیون لیتر به 106 میلیون لیتر در روز رسید. 75 درصد تولید بنزین کشور دارای یورو 4 و یورو 5 است. قانون هوای پاک نیز در این دولت تهیه شد.

وی گفت: در حوزه میادین مشترک بیش از 23 میلیارد دلار در بحث توسعه میادین عمدتا میادین مشترک, عقد قرارداد داشتیم. 

از شریک قطری 75 تا 100 میلیون مترمکعب بیشتر برداشت گاز داریم. فشارافزایی در این میدان نیز عقد قراردادهایی به ارزش 20 میلیارد دلار صورت گرفت که در دولت قبلی به مدت 7 الی 8 سال فقط در حوزه کار مطالعاتی آن معطل مانده بودند.

وی ادامه داد: 4400 سایت در سه سال گذشته مورد حمله سایبری قرار گرفت.اما مشکل بسرعت برطرف شد. در زمستان گذشته چند خط انتقال خط گاز را زدند اما اتفاقی نیافتاد. واردات بیش از 300 محصول مورد استفاده این صنعت ممنوع شد چون توانستیم در داخل تولید کنیم. برنامه داریم امسال تولید نفت به 4 میلیون بشکه برسد. بیش از 1200 کیلومتر خطوط گازی انجام دادیم. در بهینه سازی مصرف نیز اقدامات خوبی انجام شد. بیش از 34 میلیارد دلار در این زمینه عقد قراردادهایی صورت گرفت.

در ادامه نشست علی سلاجقه, رئیس سازمان محافظت محیط زیست به تشریح عملکرد این سازمان در سه سال گذشته پرداخت.

علی سلاجقه درباره اقدامات دولت سیزدهم در زمینه تامین تجهیزات اطفا حریق و بالگردهای آبپاش به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در دولت سیزدهم ما در حال راه اندازی یگانهای پهپادی در زمینه اطفا حریق ها هستیم. این پهپادها خریداری شده و همه استانها دارای پهپاد هستند. اما استفاده نهایی آنها نیازمند طی کردن روندهای قانونی است. همچنین یگان دریایی نیز تشکیل شده فرایندهای قانونی آن هم هنوز به اتمام نرسیده است.

وی افزود: به طور کلی فقط 20 درصد آتش سوزی ها نیازمند استفاده از پرنده و بالگرد است و 80 درصد دیگر توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست خاموش می شوند. 

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: برای نخستین بار در این دولت برای اطفا حریق از ایلوشن در آتش سوزی های پاوه استفاده شد. همچنین بالگردهای آبپاش هم در حوادث اخیر به کار گرفته شدند. 

سلاجقه در مورد علت تاخیر ارسال بالگرد به حوادث آتش سوزی گفت: مشکل در این زمینه به نبود قطعات و مسئله اورهال بالگردها برمیگردد. استفاده از بالگردها هم نیازمند مجوز وزارت دفاع است و اعتبارش باید توسط این وزارتخانه تامین گردد که منبع توزیع اعتبار هم سازمان برنامه و بودجه است اعتبار زیادی برای ان اختصاص نداده است.

وی عنوان کرد: سازمان محیط زیست تحول را برمبنای درون و برون دیدیم و تغییر این رویکرد، حذف تقابل محیط زیست و توسعه بود. در سه بعد اساسی، بنیادین، کاربردی و میدانی کار کردیم. قوانین در این حوزه نیاز به تغییر داشتند که لایحه آن در دستور کار دولت است و قرار است به مجلس ارائه شود. بحث مردمی سازی در این سازمان پیگیری شد.

سلاجقه افزود: بحث گرد و غبار که پدیده نوظهور بود و در اولویت کشورهایی که منشا آن بودند هم نبود. در دولت سیزدهم دیپلماسی محیط زیست پیگیری شد تا بحث گرد و غبار حل شود. براین اساس در نایروبی قطعنامه گرد و غبار به تصویب دولتهای سازمان ملل رسید. کنوانسیون تهران با حضور کشورهای اطراف دریای خزر در نشست باکو, مشکلات حل شد. در کنوانسیون تهران ما به اجرای پروژه های مشترک رسیدیم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما در روند کار عدم توازن بین توسعه و حفظ محیط زیست بود. مردم در ذهنشان هدر رفت سرمایه ها وجود داشت. برای مردمی سازی محیط زیست, اعتبارات دولتی نمیتواند همه مسائل را انجام دهد. خانه های محیط زیست تاسیس شد. بحث خیرین محیط زیست مطرح گردید. در زمینه دریاچه ارومیه میدانی وارد ان شدیم و صرفا منتظر بارش نماندیم. 300 میلیون مترمکعب اب از تبریز و ارومیه برای تامین اب پایدار این دریاچه درنظر گرفته شد و دیگر ما نگران از بین رفتن این لکه آبی از نقشه نیستیم. همچنین مقرر شد هر صنعتی قرار است تاسیس شود اول باید تصفیه خانه ان ساخته شود. تصفیه خانه چرم شهر مشهد و تبریز تاسیس شدند. مشکل الودگی کشف رود در خراسان رضوی حل شد. 

سلاجقه اظهار داشت: بحث فسادستیزی پیگیری شد. در بحث ازمایشگاه های پتروپالایشگاه ها فساد وجود داشت که برطرف گردید. 800هزار هکتار به مناطق ویژه محیط زیست اضافه شد که بی سابقه بود.

اوجی درباره جلوگیری خامفروشی در دولت سیزدهم گفت: اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورد. فاز دوم پالایشگاه ابادان فعال شد و به پالایش 210 هزار بشکه در روز  اضافه شد. 10 میلیون تن محصولات پتروشیمی در این سه سال افزوده شد. جدا از احداث پتروپالایشگاه و پتروشیمی, بحث کمی و کیفی سازی انها نیز در دستور کار قرار گرفت.

سلاجقه در مورد وضعیت حجم پسماند در کشور بیان کرد: سیاست اصلی ما تفکیک از مبدا است. این کار در سراوان انجام شد. تشکیل سازمان پسماند در وزارت کشور نیز اجرایی شده است. اصل کار ما فرهنگسازی و تفکیک از مبدا است.

اوجی در مورد جلوگیری از تاثیر تحریم ها بر فروش نفت عنوان کرد: سفر شهید رئیسی و وزیرخارجه به کشورهای خارجی کار ما را اسان میکرد و در هر سفری بابی برای وزارت نفت باز میشد. مشتری های جدید و فرمت های جدید فروش از جمله فروش به صورت تهاتر در این دوره رقم خورد. دیپلماسی انرژی زمینه ای شد تا فروش نفت در بازارهای جدید اتفاق افتاد و با ریل گذاری که در این امر صورت گرفت هر دولتی هم در امریکا روی کار بیاید, نمیتواند مانع فروش نفت شود.

سلاجقه درباره روال کار پتروشیمی میانکاله گفت: وقتی پرونده نهایی کار بسته شد و بحث ساخت و سازی اکنون در انجا وجود ندارد.

اوجی در مورد فروش نفت با تخفیف های بزرگ گفت: فروشی که ما در این سه سال انجام دادیم با تخفیف هایی به مراتب کمتر از دولت های یازدهم و دوازدهم صورت گرفت. من تکذیب میکنم که نفت را مفت فروختیم.

اوجی افزود: 15 کشور خریدار نفت ما هستند ولی ما اسامی انها را رسانه ای نمیکنیم.

سلاجقه درباره الزمات حفاظت از پارکهای جنگلی گفت: در بوستانهای شرق و غرب تهران درختها دچار افت میشوند که بعضی از گونه ها باید حذف شوند. سازمان ما همگام با شهرداری اینکارها را انجام میدهد.

اوجی در مورد همکاری وزارت نفت با بخش خصوصی گفت: سیاست این دولت اتکا به توان داخلی بود. لذا هم بخش های بالادست و پایین دستی از شرکتهای داخلی استفاده کردند و قراردادهایی به ارزش 23 میلیارد دلار امضا شد که دو برابر دولتهای یازدهم و دوازدهم است. امروز بیش از 700 صرکت دانش بنیان با وزارت نفت کار میکند که این رقم در ابتدای کار دولت سیزدهم, 150 شرکت بود. در هیچ دوره ای به اندازه این دولت وزارت نفت به سراغ توان داخلی نرفته بودند. نتیجه اینکه در دو سال گذشته رشد اقتصادی گروه نفت و گاز از همه بیشتر بود و به 20 درصد رسید که سابقه نداشته است.

سلاجقه در مورد کریدور آبی شمال-جنوب گفت: این بحث در دولتهای قبل مطرح شده بود. من با تیم اولیه تهیه کنندگان طرح مذاکره کردم. پیوست های محیط زیستی مطرح شد و اصلا در این دولت پیگیری این طرح مطرح نشده است اما اگر کریدور مذکور بخواهد اجرایی شود سازمان محیط زیست با آن همکاری خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه