English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

نگاه رسانه های اسرائیل به مسئله واکنش انتقامی ایران و پیگیری مذاکره با غرب

اسرائیلی ها در حالی که نگران وقوع حمله انتقامی جمهوری اسلامی ایران بابت ترور شهید هنیه هستند، نسبت به سیاست دولت پزشکیان برای گفتگو با غرب نیز مضطرب هستند. آنها نمی خواهند غرب وارد سازش و مذاکره با تهران شود و ترجیح می دهند آرایش سیاسی بلوک غرب در تقابل با ایران باشد.

نگاه رسانه های اسرائیل به مسئله واکنش انتقامی ایران و پیگیری مذاکره با غرب
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، با توجه به حضور پزشکیان از طیف اصلاح طلبان در مسند ریاست جمهوری، رسانه‌ های اسرائیلی در میانه نگرانی بابت احتمال وقوع حمله انتقامی جمهوری اسلامی ایران بابت ترور شهید هنیه در تهران به رویکرد دولت جدید در بحث مذاکراه با غرب نیز پرداختند و به نوعی تلاش کردند بین سیاست های پزشکیان و آنچه در بحث انتقام ترور هنیه عنوان می‌ شود، ارتباط معناداری پیدا کنند.

در همین راستا معاریو در گزارشی تحلیلی نوشت: «اظهارات مقامات ارشد ایران حاکی از آن است که حتی در تهران این تفاهم ایجاد شد که امکان بازگشت به توافق هسته ای قبلی، برجام، وجود ندارد و تلاش برای توافق هسته ای جدید در دستور کار است. پزشکیان با انتصاب عباس عراقچی، یکی از طراحان توافق هسته ای به سمت وزیر امور خارجه، گام مهمی در این راستا برداشت. به این ترتیب عراقچی و معاون فعلی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در دوره روحانی، محمد ظریف، پرونده مذاکره با غرب در این زمینه را بر عهده خواهند داشت.

 از اظهارات عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه، به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران نیز متوجه شده است که امکان بازگشت به توافق هسته ای قبلی وجود ندارد و آن توافق صرفاً می تواند «قطب نمایی» برای مذاکرات فعلی باشد.  بنابراین، در حالی که اسرائیل و آمریکا بر پاسخ احتمالی ایران به حذف هنیه متمرکز هستند، به نظر می رسد در ایران پرداختن به توافق هسته ای آینده سرعت گرفته است. البته هنوز مشخص نیست که آیا تهران ترجیح می دهد تا انتخابات آمریکا صبر کند یا در حال حاضر برای پیشبرد مذاکرات تلاش خواهد کرد.

 اما پیگیری توافق با غرب با هدف کاهش تحریم و ایجاد گشایش در اقتصاد ایران، تنها دغدغه کارشناسان اسرائیلی نیست. در این میان انتظار برای پاسخ انتقامی جمهوری اسلامی ایران نیز موجب وحشت آنها شده است. در این راستا وبسایت خبری اسرائیل هیوم در گزارشی نوشت: «از ماه آوریل 2024، دوران «انتظار» در زندگی ما آغاز شد، زمانی که همه منتظر حمله جمهوری اسلامی ایران بودیم. در آن حمله بیشتر موشک‌های ایران رهگیری شدند، اما در نهایت مهم این است که جمهوری اسلامی ایران جرأت کرد صدها موشک را به اسرائیل پرتاب کند. همانطور که رسانه‌ها گزارش می‌دهند، ممکن است تهران اکنون در حال محاسبه مجدد یک دور جدید نظامی است. هر بار که جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد به خاطر کاری که ما انجام دادیم از اسرائیل انتقام بگیرد یا ایرانی‌ها فکر کنند ما کاری علیه آنها انجام دادیم، از ترس حمله موشکی ایران مجبور می‌شویم به پناهگاه ها برویم. اما مفهومی که ما داریم همچنان پابرجاست که باید صبورانه منتظر حمله باشیم، سعی کنیم آن را مهار کنیم و امیدوار باشیم که خشم از بین برود تا دفعه بعد. مشکل این است که انتظاری که به خود تحمیل کرده‌ایم و رکود و فلج ناشی از آن که گریبان ما را گرفته است، موجب ضربه به منافع اسرائیل می‌شود. این انتظار ممکن است با توجه به نیاز به بسیج حمایت‌های بین المللی قابل درک باشد، اما نشان دهنده ضعف داخلی و خارجی است و در واقع دشمن را تشویق می‌کند تا تهدیدات خود علیه اسرائیل را تشدید و اجرا کند.»

در این رابطه، گزینه «حمله پیش دستانه به ایران» در رسانه های اسرائیل بارها تکرار شد اما وبسایت خبری وای نت در تحلیلی به این موضوه چنین پاسخ داد: «حمله پیشگیرانه به دلیل مسافت و وسعت ایران، موضوعی پیچیده است و اگر تبادل ضربات ایجاد شود ما مطمئن نیستیم بتوانیم آن را برای مدت طولانی ادامه دهیم. اسرائیل نیاز مبرمی به حمایت فعال و گسترده آمریکا دارد که در شرایط کنونی در صورت حمله پیشگیرانه به ایران، آن را دریافت نخواهیم کرد. بنابراین اکنون هر حرکتی که اسرائیل علیه ایران آغاز کند ممکن است منجر به جنگ با کل بلوک به رهبری جمهوری اسلامی ایران شود.»

با توجه به این تحلیل ها می توان گفت اسرائیلی ها همچنان در میانه ترس و وحشت از واکنش جمهوری اسلامی ایران بسر می برند. از سویی دولت پزشکیان ضمن تأکید بر گرفتن انتقام ترور هنیه، به دنبال گشودن مسیرهای جدید گفتگو با غرب است. در واقع هر دو سناریو پیش روی دولت پزشکیان، موجب نگرانی اسرائیل است. اسرائیلی ها نمی خواهند غرب وارد مذاکره با ایران شود که سرانجام آن گشایش اقتصادی و رفع تحریم ها باشد. از این رو در اخبار رسانه های اسرائیلی همواره این خبر تبلیغ می شود که «ایران در آستانه هسته ای شدن است». در همین حال مقامات اسرائیلی می دانند حضور نظامی گسترده آمریکا در مدیترانه و خلیج فارس دائمی نیست و به زودی آمریکا از حجم تداکرات نظامی اش به بهانه دفع تهدید ایران علیه این رژیم، خواهد کاست. اما هیچ نشانه ای هم از انجام و یا رد تصمیم حمله به اسرائیل توسط تهران هم دیده نمی شود. این فضا علاوه بر لزوم حفظ آمادگی نظامی، جبهه داخلی اسرائیل را نیز مستهلک می کند. زیرا ساکنین اراضی اشغالی قطعیتی از رفع تهدید دریافت نمی کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه